Vielse

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nikcharly5566

Vielse

Indlæg af nikcharly5566 » 29.09.2013 10:01:01

Hej

Nu har vi besluttet os for at blive gift i DK. Men nu bliver jeg i tvivl om et par ting.
Der står på Københavns hjemmeside under specielle omstændigheder, punktet: I vil vies borgerligt et andet sted end Københavns Rådhus af et medlem af borgerrepræsentationen end rådhuset, feks. hjemme skal vi skrive under på en erklæring efter ægteskabsloven § 11 og den sidste pind i den erklæring står der at: der må ikke være bestemte grunde til at antage at det afgørende formål med ægteskabets indgåelse er at opnå opholdstilladelse... Det er jeg da lidt betænkelig ved at skrive under på eller?? Hvis man så kigger under punktet: Du vil giftes med en borger fra et ikke EU land uden dansk cpr-nummer, feks. på rådhuset står der ikke noget om denne erklæring §11? Hvad er lige forskellen på det.

Situationen er stadig at kæresten har PUT i Sverige, bor der men er Amerikansk statsborger. Kan vi søge opholdstilladelse til min kommende mand her i DK på baggrund af at vi bliver gift eller er der så også problemer der???
Jeg har ikke mulighed for at flytte til Sverige, står med andelslejlighed og søn, så det er bare ikke en mulighed selvom jeg efterhånden har læst mig til at det ville være langt lettere...
Håber nogen kan hjælpe igen igen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vielse

Indlæg af mh1 » 29.09.2013 11:16:06

Jeres 'afgørende formål' med at blive gift er vel IKKE at 'opnå opholdstilladelse' men at kunne bo sammen som ægtefæller normalt kan?

Det, der menes, er at ægteskabet IKKE må være pro-forma og primært indgås netop for at skaffe den ene part opholdstilladelse, ikke for at parret kan leve sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG

nikcharly5566

Indlæg af nikcharly5566 » 29.09.2013 17:30:02

Selvfølgelig er det for at kunne bo sammen... Men hvad er det for en retorik?? den forvirre. Jeg vil bare gerne bo sammen med min kæreste igennem 1½ år og kan da virkelig ikke forstå at det skal være så besværligt at elske et andet menneske og bare gerne vil være sammen!!!!!! Fordi han kommer fra et andet land...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2013 18:05:47

Det er fordi, det er jurasprog. Det er ordet "afgørende", som er det - ja - afgørende :lol:

Og som mh har forklaret, er det ikke det "afgørende" formål med ægteskabet at opnå opholdstilladelse, hvis opholdstilladelsen primært er et redskab til at opnå noget andet. Nemlig at komme til at leve sammen. I så fald er det "afgørende" formål at komme til at leve sammen.

Men hvis du gifter dig med en afvist asylansøger eller illegal indvandrer, der er 20 år yngre end du selv, så er det meget muligt, at det "afgørende" formål med ægteskabet fra hans side er at få opholdstilladelse i Danmark. Og at det at leve sammen med dig kun er noget, han må tage med i købet. Indtil det "afgørende" formål er nået, når opholdstilladelsen er gjort permanent, så han kan blive skilt fra dig uden at miste den.

Og så er ægteskabet proforma i lovens forstand, og der kan i princippet gives afslag. Også selvom I faktisk lever sammen. Og også selvom det for dig at se måske er dit livs store kærlighed.

Besvar