Rejsetilladelse ved Svensk processuelt ophold?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ElJefeDanes
Geografisk sted: København / Spanien / Sverige

Rejsetilladelse ved Svensk processuelt ophold?

Indlæg af ElJefeDanes » 17.09.2013 23:12:17

Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på...

Vi er nu landet i Sverige, fundet en midlertidig bolig, og har søgt opholdskort til min kone efter EU reglerne. Det kan åbenbart tage op til 12 måneder at kigge ansøgningen igennem pga det store rykind af flygtninge fra Syrien :shock: , så vi har prøvet at finde lidt info vedr en evt tilbagerejsetilladelse til hende, bare så vi kunne besøge hele familien i Ukraine omkring juletid (alle forventer hendes bedstefar ikke holder et år mere), og så hun stadig kunne komme med mig tilbage til Sverige igen selvfølgelig.

Er der nogen der har nogen erfaringer med dette?...

Tænkte bare at Danmark jo giver tilbagerejsetilladelse i særlige tilfælde, selv om man har et processuelt ophold, så det kunne jo være at Sverige havde et lignende system?!.

Så vidt jeg har forstået er det jo en ret min kone har (mht opholdskort), hvis jeg opfylder betingelserne naturligvis, og så er det da lidt overkill at bede hende passivt sidde og vente op til et år på at de udsteder selve kortet.

fundiver199

Re: Rejsetilladelse ved Svensk processuelt ophold?

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2013 04:08:37

Sverige udsteder ikke tilbagerejsetilladelser. Men det er altid muligt at søge om et nyt visum på en svensk ambassade, hvis man gerne vil rejse ind i Sverige igen.

ElJefeDanes
Geografisk sted: København / Spanien / Sverige

Indlæg af ElJefeDanes » 20.09.2013 20:40:57

Ja det fik vi også besked på fra Migrationsverket, men nogen ide om hvilken type visa der er bedst at søge?...

Vi har overvejet om et D-visa ville være smart, idet de giver dem op til et år og med multiple entries. Når det nu tager op til et år at få et opholdskort, så var det måske det smarteste når vi gerne vil besøge familien i Ukraine et par gange mens vi venter...

Er der nogen der har erfaringer med evt karensperioder med hensyn fra udløb af Schengen visa? (som Danmark åbenbart kører med som praksis på trods af konventionen), og er det overhovedet muligt at få et D-visa for at komme tilbage til Sverige og vente på opholdskortet, når man er rejst ud?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.09.2013 09:04:52

Efter jeres forsøg i foråret på at få visum til Danmark er der kommet nye regler for beregningen af opholdsdage i Schengen, hvor begrebet "1. indrejse" er udgået, og disse regler svarer stort set til den praksis, som US hele tiden har fuldt.

Fra nu af hedder det højest 90 dage inden for de seneste 180 dage, og kun perioder med opholdstilladelse kan fraregnes i de 90 dage. Og at have en ansøgning om EU-opholdskort under behandling er vel næppe at have opholdstilladelse, selvom det måske kan diskuteres.

Så det vil formentlig kun være et nationalt begrænset svensk visum, hun kan få. Hvilket så også betyder, at rejsen må foregå fra en svensk og ikke en dansk lufthavn og nok også helst uden mellemlanding i andre schengenlande.

Problemet burde løses ved udstedelse af opholdskort, før hun forlader Sverige, og ikke ved udstedelse af et nyt visum. Bare fordi det MÅ tage op til 6 måneder at udstede opholdskort, betyder det jo ikke, at det SKAL tage 6 måneder, hvis sagen i øvrigt er klar og enkel og ikke giver anledning til tvivl.

Og at Sverige har valgt at åbne sin dør på vid gab for syriske asylansøgere kan altså ikke fritage landet for at leve op til de forpligtelser, de har over for vandrende borgere fra de andre EU-lande. Så Sverige er ude på ret tynd is, når de tilsyneladende mener, at de godt må være op til 12 måneder om at udstede EU-opholdskort.

Besvar