Hej
Jeg er gift i sverige. Min mand fik sit opholdskort nu efter 1 år. Men nu vil skatteverket ikke give min mand et svensk Cpr nr. før han har fået " det blå kort" som sygesirking.
Jeg har et timelønnet arbejde her i Danmark med en kontrakt på 4-8 timer om ugen og har fået en anden kontrakt i dag hvor der står at jeg arbejder under 8 timer om ugen. Som grænsegænger skal man arbejde mindst 9 timer om ugen og det er bare umuligt at få fat i sådan en kontrakt når man er studerende. Jeg er blevet tilbudt afløsere kontrakt flere steder, men det hjælper ikke når den ikke er på mindst 9 timer.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det er så latterligt!! Han kan ikke få et sygesikring i sverige hvis han ikke har et svensk Cpr. nummer og han kan kun få et Cpr nr. hvis han har sygesikring.
Er der nogen der kan hjælpe?
Hjælp!!! Sygesikring til min mand
-
fundiver199
Re: Hjælp!!! Sygesikring til min mand
I har følgende muligheder:
1) Du finder et arbejde i Danmark med det krævede timetal, så du kan få sygesikringskortet
2) Du finder et arbejde i Sverige, så du bliver til arbejdstager i stedet for "person med tilstrækkelige midler"
3) Din mand rejser hjem og afleverer en ansøgning om FS efter de svenske regler. Når den er imødekommet efter 2-9 måneder, rejser han så tilbage til Sverige igen
4) I dropper Sverige og søger FS i Danmark efter EU-reglerne. Læs under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark". Det er bedst at blive i Sverige, til den danske ansøgning om opholdskort er godkendt
5) I sætter et par år af jeres liv og et større pengebeløb af til at føre retssag imod den svenske stat pga. Sveriges administration af reglerne om fri bevægelighed i EU
1) Du finder et arbejde i Danmark med det krævede timetal, så du kan få sygesikringskortet
2) Du finder et arbejde i Sverige, så du bliver til arbejdstager i stedet for "person med tilstrækkelige midler"
3) Din mand rejser hjem og afleverer en ansøgning om FS efter de svenske regler. Når den er imødekommet efter 2-9 måneder, rejser han så tilbage til Sverige igen
4) I dropper Sverige og søger FS i Danmark efter EU-reglerne. Læs under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark". Det er bedst at blive i Sverige, til den danske ansøgning om opholdskort er godkendt
5) I sætter et par år af jeres liv og et større pengebeløb af til at føre retssag imod den svenske stat pga. Sveriges administration af reglerne om fri bevægelighed i EU
Re: Hjælp!!! Sygesikring til min mand
Tusind tak for svaret.