Hjælp!!! Sygesikring til min mand

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Razma

Hjælp!!! Sygesikring til min mand

Indlæg af Razma » 04.09.2013 20:51:17

Hej

Jeg er gift i sverige. Min mand fik sit opholdskort nu efter 1 år. Men nu vil skatteverket ikke give min mand et svensk Cpr nr. før han har fået " det blå kort" som sygesirking.

Jeg har et timelønnet arbejde her i Danmark med en kontrakt på 4-8 timer om ugen og har fået en anden kontrakt i dag hvor der står at jeg arbejder under 8 timer om ugen. Som grænsegænger skal man arbejde mindst 9 timer om ugen og det er bare umuligt at få fat i sådan en kontrakt når man er studerende. Jeg er blevet tilbudt afløsere kontrakt flere steder, men det hjælper ikke når den ikke er på mindst 9 timer.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det er så latterligt!! Han kan ikke få et sygesikring i sverige hvis han ikke har et svensk Cpr. nummer og han kan kun få et Cpr nr. hvis han har sygesikring.

Er der nogen der kan hjælpe?

fundiver199

Re: Hjælp!!! Sygesikring til min mand

Indlæg af fundiver199 » 07.09.2013 09:39:33

I har følgende muligheder:

1) Du finder et arbejde i Danmark med det krævede timetal, så du kan få sygesikringskortet

2) Du finder et arbejde i Sverige, så du bliver til arbejdstager i stedet for "person med tilstrækkelige midler"

3) Din mand rejser hjem og afleverer en ansøgning om FS efter de svenske regler. Når den er imødekommet efter 2-9 måneder, rejser han så tilbage til Sverige igen

4) I dropper Sverige og søger FS i Danmark efter EU-reglerne. Læs under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark". Det er bedst at blive i Sverige, til den danske ansøgning om opholdskort er godkendt

5) I sætter et par år af jeres liv og et større pengebeløb af til at føre retssag imod den svenske stat pga. Sveriges administration af reglerne om fri bevægelighed i EU

Razma

Re: Hjælp!!! Sygesikring til min mand

Indlæg af Razma » 10.09.2013 16:43:49

Tusind tak for svaret.
:D

Besvar