Ægteskabs sammenføring til Sveriger
Ægteskabs sammenføring til Sveriger
Hej alle her ind. Jeg har et par spørgsmål , og jeg går rundt og tænker meget , håber nogen kan hjælpe mig. Jeg bor i dk men jeg har ikke i nu dansk statsborg der får jeg til januar 2014. Jeg er student i DK . Jeg har også et arbejd ved siden af mit stude.det er ikke fast ansæt det er afløser og fast hver 2. Wekkend i plejehjemmet. Jeg er gravid nu jeg føder i slutning af januar 2014. Mit spørgsmål er min mand er i Irak og vi vil ansøg om ægteskabs sammenføring til Sverige når nu jeg får min dansk statsborgskab i starten af 2014 , hvilket regler skal jeg ansøg om ? Hvad er forskelig mellem svenske regl og EU-regler ? Og nåh nu jeg er student i København og får elev -løn har det noget betydning nåh jeg vil ansøg om ægteskabssammenring til Sverige ? Jeg har læst på nette at man SKAL fremvise et arbejdeskontrakt og have et gyldigt bolige i Sverige for at man ku ansøg og sammenføring til Sverige håber en der kan hjælp den snaret den enkelt mor. Mvh. Safaa
Re: Ægteskabs sammenføring til Sveriger
Forskellen på EU-regler og svensk lovgivning er beskrevet under menupunktet "rådgivning".
Dybest set handler det om, hvorvidt du vil være i stand til at forsørge dig selv og din medbragte familie i Sverige. Er svaret ja, kan I benytte EU-regler i Sverige, så din mand hurtigt kan flytte til Sverige. Er svaret nej, kan I søge efter svenske regler i stedet, hvor der ikke stilles krav til din økonomi, men sagsbehandlingstiden er lang, ca. 9 måneder.
Dybest set handler det om, hvorvidt du vil være i stand til at forsørge dig selv og din medbragte familie i Sverige. Er svaret ja, kan I benytte EU-regler i Sverige, så din mand hurtigt kan flytte til Sverige. Er svaret nej, kan I søge efter svenske regler i stedet, hvor der ikke stilles krav til din økonomi, men sagsbehandlingstiden er lang, ca. 9 måneder.
Hej igen . Hvis vi vælger eU-regl hvor meget stille de økonomisk kræv? Altså hvor meget skal man have i indtægt ? Skal man have et arbejdskontraktrat eller er det fint med en elev-løn og job ved siden af. Så jeg er istand til at ku leje et lejlighed i Sverige .!!!
Det er ikke et konkret beløb, men er en vurdering af, om du vil være i stand til at forsørge dig selv og din medbragte familie. Så du kan jo opstille et budget og se på dine indkomster og jeres udgifter. Altså alle udgifter til både transport, husleje, mad og forsikringer, osv.
-
fundiver199
Og det gælder kun, hvis du er "person med tilstrækkelige midler" f.eks. fordi du arbejder i Danmark. Du kan også udnytte den fri bevægelighed i EU som arbejdstager eller studerende, og så er det nogle andre krav, der gælder. Det er beskrevet under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land".
Okay tak for svaret
Hej igen jeg har lige været ind og læst under rådgivning , jeg læst at hvis man ansøger igennem Sveriges national regler så får man permanent opholdstilladese efter to år og så kan min mand får uddannelsestøtte er ved at vi søger svensk regl. Mit spørgsmål når han har fået et godkendt og imens han vente på at får sit opholdstilladelse må han arbejd og lær det svenske sprog i sprog skole i Sverige ? Og hvis vi vælger EU-regl Selvfølgelige skal han vente 5 år for at får sit permanent opholdstilladelse . Man kan han fået sit uddannelsestøtte og et arbejdstilladelse imens han vente de 5 år?
Ved ansøgning efter EUregler har han alle rettigheder i samme øjeblik ansøgningen er afleveret. Må altså gerne arbejde osv., men det gælder kun ved ansøgning efter EU-regler.
Efter nationale svenske regler kan man normalt ikke søge, mens man opholder sig i Sverige, og man kan heller ikke begynde på arbejde.
For at få studiestøtte, skal enten du eller han selv have været arbejdstager i Sverige, eller være svensk, eller have PUT.
Efter nationale svenske regler kan man normalt ikke søge, mens man opholder sig i Sverige, og man kan heller ikke begynde på arbejde.
For at få studiestøtte, skal enten du eller han selv have været arbejdstager i Sverige, eller være svensk, eller have PUT.