Hej ÆUG,
Min familiesammenfoerte kone har en midlertidig opholdstilladelse som er blevet fornyet een gang, og er gyldig indtil November 2015, men da jeg blev udstationeret af min arbejdsplads har vi boet i udlandet i ca. halvandet aar nu. -Inden da soegte vi om, og fik en 2 aarig"dispensation for ophoer af opholdstilladelse" da det er et dansk firma som udstationerede mig. Da vi nu snart skal vende tilbage til Danmark, skal vi til at finde ny bolig i Danmark, og jeg har nogle spoergsmaal i den forbindelse:
1) Da min danske arbejdsplads ikke findes laengere, saa ved jeg ikke hvor i Danmark jeg finder mit naeste job. Derfor er det ikke godt for os at investere en masse penge i en bolig hvis vi skal flytte igen kort efter. Spoergsmaalet er: Gaelder boligkravet kun i forbindelse med at man ansoeger om fornyelse af opholdstilladelsen, saa man altsa godt kan flytte ind i en midlertidigt fremlejet lejlighed i et stykke tid, saa laenge man sikre sig at finde et permanent lejemaal foer man igen skal soege om forlaengelse?
2) Saafremt man vaelger at blive i udlandet ud over den tid som der er givet dispensation for (fx. hvis vi finder et andet job i udlandet), men paa et senere tidspunkt vil vende tilbage til Danmakr, skal vi saa igennem hele familiesammenfoeringsprocessen igen paa trods af at vi allerede har faaet et barn sammen (som har dansk pas)? -Og vil det betyde at jeg ville blive noed til at flytte alene til Danmark (evt. sammen med barnet), mens min kone skulle vaente i udlandet intil US har behandlet en ny familliesammenfoering?
3) Da jeg kun har faa dage (min ferie) til at finde en bolig i Danmark som opfylder kravene, foer den 2 aarige "dispensation for ophoer af opholdstilladelse" udloeber, vil jeg hoere om der er nogen some kender steder i Danmark hvor man kan finde en saadan bolig med meget kort varsel i en noedsituation?
MVH,
Gelinde
Bolig efter udstationering
Re: Bolig efter udstationering
http://www.boliga.dk - søg på lejeboliger.
Hvis man ikke er kræsen mht hvor man bor (i første omgang), er der mange ledige lejligheder at vælge imellem.
Hvis man ikke er kræsen mht hvor man bor (i første omgang), er der mange ledige lejligheder at vælge imellem.
Tak for raadet, jeg tjekker boliga.dk ud!
Det er laenge siden jeg har soegt ny bolig i Danmark, saa jeg var i tvil om hvor svart det er, selv hvis man ikke er kraesen.
Er der nogen der kender svarene paa mine to andre spoergsmaal?
Hilsen,
Gelinde
Det er laenge siden jeg har soegt ny bolig i Danmark, saa jeg var i tvil om hvor svart det er, selv hvis man ikke er kraesen.
Er der nogen der kender svarene paa mine to andre spoergsmaal?
Hilsen,
Gelinde
-
fundiver199
1) Boligkravet skal være opfyldt ved ansøgning om forlængelse, så ja i princippet kan man gøre, som du skriver.
2) Din kone skal være indrejst i Danmark senest 6 måneder efter, at opholdstilladelsen er bevilget. Er hun ikke det, så bortfalder den, og hun må søge på ny, såfremt I senere ønsker at flytte til Danmark.
2) Din kone skal være indrejst i Danmark senest 6 måneder efter, at opholdstilladelsen er bevilget. Er hun ikke det, så bortfalder den, og hun må søge på ny, såfremt I senere ønsker at flytte til Danmark.