HJÆLP ØNSKES!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SI

HJÆLP ØNSKES!

Indlæg af SI » 24.08.2013 10:27:05

Hej ALLE.
Håber at der er nogen herinde som kan hjælpe med følgende spørgsmål:
Jeg ønsker at flytte til Tyskland - Flensborg, pga. familiesammenføring.
Jeg er førtidspensionist og har en lejebolig i DK som jeg ønsker at beholde selvom jeg flytter til DE, kan/må jeg det?
Hvordan er jeg stillet med hensyn til den tyske sygesikring?
Kan den danske boligforening nægte mig at beholde lejligheden når jeg flytter til Tyskland?
Hvordan ser Udlændingestyrelsen på disse typer sager-vil det værre en ulempe at jeg har beholdt dansk lejlighed?

Håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe mig med overnævnte spørgsmål....

Panicbutton

Re: HJÆLP ØNSKES!

Indlæg af Panicbutton » 25.08.2013 19:20:22

Mht. sygesikringen foregår det vist for egen regning når man ikke er arbejdstager eller grænsegænger. Men undersøg det evt. ved relevante myndigheder.

Mht. at beholde lejligheden i Danmark, vil det ligne at du har en pro forma adresse i Tyskland, når US kigger på sagen. Sansynligheden for at det i første omgang vil ende i et afslag, vil jeg mene er rimelig stor, hvis du beholder den danske lejlighed.

Du kan jo evt. prøve at flyve under radaren, men det bliver vist lige lovligt besværligt og dyrt i længden, hvis du ender med et afslag fordi de opdager at du har 2 adresser.

Rettelse: Det er selvfølgelig ikke ulovligt, at have et lejermål i begge lande, men i denne sammenhæng, er det nok bedst bare at betale den pris kærligheden nu engang har.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.08.2013 20:06:30

Du kan overveje at fremleje din bolig i DK. Så er det jo stadig din, når du vender tilbage til DK. Men du har ingen råderet over den, mens du er i Tyskland.

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 28.08.2013 16:13:07

Citat fra boligportal.dk
Du har ret til at fremleje din bolig i indtil 2 år, såfremt dit fravær er midlertidigt og skyldes studieophold, forretningsrejse, midlertidig forflyttelse, sygdom eller lignende. Udlejer kan dog modsætte sig fremlejeforholdet, hvis ejendommen indeholder færre end 13 lejemål, hvis det samlede antal personer i lejemålet overstiger antal beboelsesrum eller andet der kan betegnes som en for udlejer ”rimelig grund”.

Fremlejeaftalen skal indgås med skriftlig lejekontrakt mellem dig som lejer (fremlejegiver) og din fremlejer (fremlejetager). Udlejer skal have modtaget en kopi af denne lejekontrakt, inden fremlejeperioden begynder.

Det er dig som lejer, der hæfter i forhold til udlejer for overholdelse af husorden. Udlejeren vil derfor kunne opsige eller ophæve lejemålet overfor dig, hvis din fremlejers adfærd er sådan, at det normalt vil berettige en opsigelse af lejer. Ligeledes hæfter du i forhold til udlejeren vedr. betaling af husleje m.v. Din fremlejer overtager således dine forpligtigelser i form af rettidig indbetaling af husleje, overholdelse af husorden osv., men du hæfter som lejer for fremlejers evt. overtrædelse af disse. Hvis udlejer opdager at du fremlejer i mere end 2 år eller gentager fremleje uden udlejers samtykke, kan udlejer i første omgang kræve fremlejeaftalen ophørt. Efterleves dette ikke, kan udlejer i sidste ende ophæve dit lejeforhold.
Relevant læsning med henblik på fremleje.

SI

Indlæg af SI » 02.09.2013 15:49:25

Jeg kan ikke forstille mig at boligforening kan forhindre mig at beholde lejligheden, så længe jeg betaler huslejen, eller hvad?
Hvad angår proforma, så udtaler udlændingestyrelsen at de ikke ser nogen problemer i at ha 2 adresser, så længe man kan dokumenter at man har haft lejlighed i egen navn og kan fremviser huslejekvitteringer.
For mig er det meget vigtig at vide hvordan situationen er med hensyn til tysk sygesikring, når man har dobbelt bopæl?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.09.2013 19:41:29

Du skal huske, du skal dokumentere din pendling over grænsen minutiøst, og du skal tilbringe flest nætter på din bopæl i Tyskland for at være folkeregistreret i Tyskland, hvis man gør det op på uge- elller månedsbasis. At beholde en dansk bolig, især hvis det er en bolig tæt på den dansk-tyske grænse, vil være som at spille russisk roulette. Det er forbundet med stor risiko.

SI

Indlæg af SI » 03.09.2013 21:13:44

Jeg vil ikke sammenligne det med a spille russiskroulette, da alt forgår efter bogen.
Problemet er min boligforening som forhindre mig i at beholde lejligheden - selvom jeg betaler huslejen. Deres begrundelse er at der er bopælspligt i afdelingen.
Det vil derfor være rart at høre nogle gode idéer hvordan jeg skal forholde mig?
Min nuværende lejlighed står i mit navn, men forældrene bor sammen med mig og står ikke på kontakten.
Kan det tænkes at man kan overføre lejligheden på forældrenes navn?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.09.2013 21:20:48

Der findes skam også regler i en bog for russisk roulette!

Og du må jo høre dig ad hos boligforeningen, hvis dine forældre skal overtage boligen.

SI

Indlæg af SI » 03.09.2013 21:27:15

Jeg tror ikke en skid på min boligforening.
Det vil derfor være rart at får be- eller afkræftet, om man ifølge lovgivningen kan overføre forældrene på kontakten så de kan overtage lejligheden.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.09.2013 21:41:27

Men så kan du jo forhøre dig hos en jurist, eller lejernes boligforening, hvis du er medlem der.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.09.2013 10:12:25

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... 32875#KXII
Lejeloven:
"Kapitel XII
Brugsrettens overgang til andre (Fremleje, bytte m.v.)
§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.
Stk. 2. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader udlejeren dette, straffes udlejeren med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 1.-3. pkt. gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde og kun i de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt kommunalbestyrelsen, at disse regler skal gælde i udlejerens ejendomme.
Stk. 3. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af fremlejeaftalen.
§ 70. En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.
Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig fremlejeforholdet, når
a) ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder, eller
b) det samlede antal personer i lejligheden vil overstige antallet af beboelsesrum, eller
c) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig fremlejeforholdet.
Stk. 3. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader udlejeren dette, straffes udlejeren med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 1.-3. pkt. gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde og kun i de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt kommunalbestyrelsen, at disse regler skal gælde i udlejerens ejendomme.
Stk. 4. § 69, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Hvis det skønnes rimeligt af hensyn til efterspørgslen, kan udlejer ved fremleje af ældreboliger eller ustøttede private plejeboliger stille krav om, at den pågældende bolig skal bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme i betragtning til en bolig af den pågældende karakter."

"§ 77 a. Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig. Kan parterne ikke blive enige om en aftale, jf. 1. pkt., kan der, når særlige grunde, herunder navnlig hensynet til parternes mindreårige børn, taler derfor, ved dom træffes bestemmelse om, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet. § 77, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse."

Du ved bedst selv, hvilken form for lejelejlighed du har og om der er flere end 13 lejeboliger i alt. Er der 13 eller flere kan du fremleje lejligheden til dine forældre. Er der ikke, kan du ikke.

Dine forældre kan i øjeblikket anses for at "høre til din husstand" i forhold til lejelovens § 26 stk. 2, hvorfor du ikke har haft nogen pligt til at spørge din udlejer, om de må bo hos dig. Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt et forældrepar også kan anses for at være en del af deres barns husstand i lejelovens § 77 a's forstand og dermed har ret til at overtage din bolig (fortsætte lejeforholdet). Du kan henvende dig til Lejernes LO og forhøre dig om praksis hvad det angår.

Du skal så blot være opmærksom på, at hvis dine forældre OVERTAGER dit lejemål, kan du ikke uden videre få det igen. FREMLEJER du til dine forældre, vil du have ret til at få det igen, når deres fremleje ophører (den skal jo i sagens natur være tidsbegrænset).
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 15:22:43

SI skrev:Jeg kan ikke forstille mig at boligforening kan forhindre mig at beholde lejligheden, så længe jeg betaler huslejen, eller hvad?
Jo det kan de, hvis dit fravær ikke er midlertidigt og skyldes en af de årsager, der fremgår af citatet fra boligportalen. Måske er det muligt at få en slags tilbageflytningsgaranti i stedet? Altså at du kommer forrest i køen til en ny lejlighed, når/hvis du vender tilbage til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 15:27:26

SI skrev:Hvordan er jeg stillet med hensyn til den tyske sygesikring?
Der er ikke en generel skattefinansieret sygesikring i Tyskland. Og når du ikke arbejder, er du ikke dækket af en arbejdsgiverforsikring heller. Så du vi skulle fremvise dokumentation til de tyske myndigheder for "heldækkende sygesikring". Og hvordan man gør det som pensionist, ved jeg desværre ikke. Du må meget gerne fortælle om det, når du finder ud af det.
SI skrev:Hvordan ser Udlændingestyrelsen på disse typer sager-vil det værre en ulempe at jeg har beholdt dansk lejlighed?
Hvis den var fremlejet, har det ikke nogen stor betydning. Dog skal du passe på med at gøre opholdet i Tyskland for kort, og du skal sørge for anden dokumentation for, at det er en "reel flytning". Jeg vil anbefale, at I bliver i Tyskland, indtil US har godkendt ansøgningen. Hastværk er i den grad lastværk i disse sager. Bla. fordi det tager mindst 7 måneder at få behandlet en klage i JM.

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 16.09.2013 02:56:08

fundiver199 skrev:Jeg vil anbefale, at I bliver i Tyskland, indtil US har godkendt ansøgningen. Hastværk er i den grad lastværk i disse sager. Bla. fordi det tager mindst 7 måneder at få behandlet en klage i JM.
Netop derfor tænker jeg også at det bliver en yderst dyr fornøjelse at betale dobbelt husleje.

Men selvfølgelig, hvis lejligheden virkelig er det alt besværet værd, skal vi jo ikke fortælle dig at du skal gøre andet.

Besvar