legalisering fra Filippinerne

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leamarieoesterberg

legalisering fra Filippinerne

Indlæg af leamarieoesterberg » 15.08.2013 18:19:52

Mind kæreste og jeg har et stort problem. Vi havde fået en af hans venner til at legalisere min kærestes civilattest og fødselsattest i hjemlandet. Vi fik det og det viser sig, at der mangler nogle legaliseringer. Damen på rådhuset påstår at der mangler to, den ene et stempel vi skulle have fået ved udenrigsministeriet på Filippinerne og den anden ved det danske generalkonsulat. Vores ven har dog været ved udenrigsministeriet som har legaliseret med et rødt bånd og han siger at det ER sådan deres legalisering ser ud, så jeg ved ikke hvad vi skal stille op overfor damen på rådhuset som påstår noget andet?!?! Det andet stempel har vi jo så ikke, men har set at DK har et filippinsk generalkonsulat i Charlottenlund som skriver, at de udsteder legaliseringer mens man venter. Så jeg vil prøve og finde ud af om dette er en mulighed. Jeg skulle tydeligvis have sat mig mere ind i det fra start af, men da vi bare fik udleveret en pjece på rådhuset om at de krævede det pågældende lands legalisering tænkte jeg ikke over at der kunne være flere.. Er der nogen der har været i samme situation og har eventuelle forslag til hvad vi kan gøre? Vi har ventet 2 mdr på de her papirer fra filippinerne og min kæreste skal rejse d.21 August hvor vi gerne skulle have været gift og søgt om fs inden. Det ser dog rigtig sort ud lige nu og kan næsten ikke overskue at han skal rejse fra mig og vores fælles søn:(

MARIA2010

Re: legalisering fra Filippinerne

Indlæg af MARIA2010 » 15.08.2013 19:11:46

Hej,

Every kommune have different requirements, other kommune requires just a simple cenomar and pas but others are very strict, they require certified true copy of the documents from the DFA in Manila and certifications from Danish Consulate in the Philippines it will take about cirka 7 working days.

Your boyfriend needs to travel back to the Philippines but he can apply for a tourist visa 6 months after his first entry in schengen area.

Take note that cenomar is valid for only 6 months.

Sorry kan ikke forklar paa dansk:)

Goodluck.

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 15.08.2013 19:52:11

Det er helt ok. So u are saying that there are communes here in DK who are not so strict about the legalizing and do u have examples of such communes?

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 15.08.2013 19:53:28

Btw if we are speaking of a tourist VISA it should only be 3 months before his next entry like at his last visit:)

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 15.08.2013 20:04:42

one more question: We already have the "read ribbon" from the DFA but the mayors office want one more stamp from the DFA + 1 stamp from the general consulate. Do u think it should be faster at the DFA because we already have the red ribbon? Or am i being naive?:)

DBS

Indlæg af DBS » 16.08.2013 05:29:13

leamarieoesterberg skrev:Btw if we are speaking of a tourist VISA it should only be 3 months before his next entry like at his last visit:)
Nej !
Med et visum kan man få ophold i op til 90 dage pr. halvår. Et visum giver normalt adgang til hele Schengenområdet.
Det halve år regnes fra datoen for udlændingens første indrejse i Schengenområdet. 'Første indrejse' er:

den allerførste indrejse i Schengenområdet, og derefter
enhver anden efterfølgende indrejse i Schengenområdet, hvis der er gået mere end 6 måneder siden sidste indrejse.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ng_tid.htm

mvh DBS

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 16.08.2013 05:52:46

Jeps, og han har været her i tre måneder og så er det også tre måneder fra nu af før han må komme igen, så vi er vist enige:). Han har været her to gange på turistvisum så ved efterhånden godt hvad det drejer sig om. Hvis vi kan holde tråden til det emne jeg lagde op så ville det være super!

MARIA2010

Indlæg af MARIA2010 » 16.08.2013 07:46:13

leamarieoesterberg skrev:Det er helt ok. So u are saying that there are communes here in DK who are not so strict about the legalizing and do u have examples of such communes?
Try Midtjylland og Nordjylland...

MARIA2010

Indlæg af MARIA2010 » 16.08.2013 07:47:54

leamarieoesterberg skrev:one more question: We already have the "read ribbon" from the DFA but the mayors office want one more stamp from the DFA + 1 stamp from the general consulate. Do u think it should be faster at the DFA because we already have the red ribbon? Or am i being naive?:)

The Red Ribbon is the only thing you can have from DFA... and General Consulate issue a certification about the documents...

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 17.08.2013 06:47:41

Thanks! Tønder Kommune agreed to marry us and they can do it within 4-5 days so i can definitly recommend inquiring there if anyone are experiencing similar problems...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.09.2013 09:25:12

Civilstandsattesten skulle have været legaliseret af den danske generalkonsul i enten Cebu eller Manila. Det er altid en repræsentation fra det land, hvor papiret skal anvendes, der skal foretage den 2. del af legaliseringsprocessen, som I ikke havde fået udført.

Den filippinske konsul i Danmark er derfor kun relevant, hvis man ønsker at få legaliseret et dansk papir, som skal bruges på Filippinerne, ikke omvendt.

Det var heldigt, at I fandt en kommune, som var villig til at anerkende civilstandsattesten, uden at dette formelle krav var opfyldt. Jeg har selv haft en lignende oplevelse, idet Københavns Kommune efter en venlig forespørgsel anerkendte vores filippinske vielsesattest med det røde bånd fra DFA men uden konsulens stempel og underskrift.

Jeg skrev simpelthen en email til dem og spurgte pænt og vedhæftede en kopi, og svaret var helt kort, at nu var mit ægteskab registreret. Så det gad de ikke gøre så meget bureaukrati ud af, og det var jeg da glad for, da det sparede mig for udgifterne og tidsforbruget til at gennemføre en lang rejse til enten Cebu eller Manila kun for at få et stempel og en underskrift fra en dansk konsul.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.09.2013 09:30:09

Som en tilføjelse afhænger det nok også lidt af, hvor velkendte det pågældende lands papirer er i den pågældende kommune. Filippinske vielsesattester og civilstandsattester har især de større danske kommuner efterhånden set en del af, da Filippinerne i en årrække har ligget i top-3 mht. familiesammenføringer i Danmark. Og derfor føler de store danske kommuner nok ikke, at de behøver den danske konsuls bekræftelse på, at papiret og legaliseringen fra DFA er ægte.

Men i en lille kommune er det nok anderledes. Og det er nok også anderledes, hvis man møder op med et papir fra et land som Uganda eller Kazakstan, hvorfra der er kun er blevet familiesammenført meget få personer til Danmark. Eller et asylland som Irak eller Somalia, hvor der måske af andre grunde vil herske større tvivl om papirets ægthed.

Besvar