Hej, jeg er dansk og min kone russisk. Vi er gift, og flyttet til Sverige. Migrationsverket vil have fuld sygeforsikring varighed mindst et år m.v. ellers er der afslag i næste uge. Jeg læste her om blåt eu sygesikringskort, hvis jeg har job i DK, men har lige været på Gentofte Kommune og fået nej, da hun ikke er registreret på nogen adresse i DK og ikke har DK opholdstilladelse. Er der nogen som ved hvad vi skal gøre? En privat forsikring? Hvor?
Mange tak,
Peter
Sygesikring til min kone i Sverige
Re: Sygesikring til min kone i Sverige
I skal insistere på, at Gentofte Kommune skal udstede det blå bevis til hende. Der kræves ikke dansk adresse eller dansk opholdstilladelse.
Og Migrationsverket godtager ingen privat sygeforsikring.
Og Migrationsverket godtager ingen privat sygeforsikring.
Re: Sygesikring til min kone i Sverige
Tak, jeg har fået det ordnet i Københavns Kommune, som først udsteder et midlertidigt og derefter kommer det rigtige kort et par uger senere til adressen i Sverige. Har dog måttet rykker Skatteverket for langsom registrering af vores flytteanmeldelse, men efter telefonisk kontakt idag ville hende fra Skatteverket sende mail til afdelingen hvor de registrerer og bede dem om at gøre det hurtigst muligt, Derefter skal jeg sende noget bevis med svensk personnummer til EU sygesikringen på Københavns Kommune, og hun vil derfra maile mig kopi af EU kortet. Men bevis om personnummer, det kan man da få med det samme fra Skatteverket når flytningen er registreret?
Tak for svar, Mvh Peter
Tak for svar, Mvh Peter