Hej
Jeg er en ung pige på 23 år og er født og opvokset i DK. Jeg studerer ind på Københavns Universitet og det er mit sidste år på kandidat delen af mit studie. Ved siden af har jeg også fået et job.
For 1,5 år mødte jeg en ung mand på 25 år under mit besøg til Irak, siden da har vi været kærester, og jeg har været på besøg flere gange efter.
Nu har vi besluttede os for at blive gift.
Dog er mit bekymring, hvor og hvordan jeg skal søge familiesammenføring:?:
Jeg er blevet rådet til meget forskelligt og hørt en del, men jeg ønsker at gør det på den helt rigtige måde. Jeg har også selv læst en del omkring reglerne for DK men også Sverige.
Sverige løsningen ser jeg, som den bedste mulighed, men hvordan skal det præcist gøres??
Derfor vil jeg høre fra jer om i kan svare på mine spørgsmål:
1. Skal jeg før vi bliver viet i Irak, være flyttet til Sverige (folkeregistret) hvor jeg har fundet en lejlighed eller må jeg gerne flytte til Sverige efter vi er blevet viet?? Skal der fremvises dokumentation for hvorfor jeg evt. ønsker at flytte til sverige?
2.Kan vi istedet vælge at blive viet i Sverige? hvis ja, på hvilket baggrund kan jeg få ham familiesammenført i Sverige? Er det nok med at vi kun har været kærester og ønsker at blive gift i Sverige?
hvilke dokumentation skal man fremvise og hvad er påkrævet i dette tilfælde?
3. Vil det være bedst at blive viet i Irak og søge om familiesammenføring til ham eller vil det være bedre at vi vælger at blive viet i Sverige (hvis det er muligt)
Håber I kan hjælpe mig, og at jeg fik formulerede mig korrekt og forståeligt =)
Hilsen Salwa
Giftes med en fra Irak
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Giftes med en fra Irak
Jeg svarer udfra en formodning om at du er DANSK eller anden nordisk statsborger. Ellers gælder ingen af svarene.
1) Nej. Ja. Nej.
2) Ja - under forudsætning af at din kæreste kan få visum til Sverige.
Ønsker I at søge om fs før I bliver viet SKAL du naturligvis bo i Sverige før I kan søge om fs der.
Sverige giver fs til kærester, men ønsker I at søge efter svenske regler er der mange måneders sagsbehandlingstid og din kæreste kan IKKE vente i Sverige.
Som kærester kan I IKKE bruge EU-reglerne, da det kræver at I har boet sammen i ca. 18 mdr. Hvis I er gift, er vielsesattesten nok.
3) Det gør hip som hap.
1) Nej. Ja. Nej.
2) Ja - under forudsætning af at din kæreste kan få visum til Sverige.
Ønsker I at søge om fs før I bliver viet SKAL du naturligvis bo i Sverige før I kan søge om fs der.
Sverige giver fs til kærester, men ønsker I at søge efter svenske regler er der mange måneders sagsbehandlingstid og din kæreste kan IKKE vente i Sverige.
Som kærester kan I IKKE bruge EU-reglerne, da det kræver at I har boet sammen i ca. 18 mdr. Hvis I er gift, er vielsesattesten nok.
3) Det gør hip som hap.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG