6 år

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Arac

6 år

Indlæg af Arac » 08.08.2013 21:45:44

Der står ikke her:

I vurderingen indgår børnenes familiemæssige, sproglige og kulturelle tilknytning til Danmark og til andre lande, herunder, hvor længe børnene har boet i Danmark, om børnene taler dansk, og om børnene har gået i dansk institution/skole m.m.

Efter fast praksis vil børnene have opnået selvstændig tilknytning til Danmark efter 6-7 år her i landet, hvor børnene har gået i dansk institution/skole.

at børnene patu skal være 6 år. Der står når de når 6 år , har de opnået selvstændig tilknytning . Min datter har altid gået i dansk instution, hun er 4, hendes familie og det hele hendes familie er her i Danmark plus hun snakker kun dansk. Det har jo også betydning det er jo ikke kun alderen ? Eller er det bare mig. For det eneste der står mig i mod for at nå ægtefællesammenføring er at jeg har modtaget kontanthjælp de seneste 3 år, men min mand kan vise kontrakt på arbejde han kan få med det samme han har fået opholdstilladelse, plus så ryger jeg af det sociale. Da jeg nu modtager suplement til min elevløn på Sosu uddannelse. Men når jeg er færdig med min uddannelse til Feb , hvis jeg ikke finder arbejder så kommer jeg i A-kasse og ikke social. Kan disse ting have betydning?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: 6 år

Indlæg af mh1 » 09.08.2013 05:40:27

Du har ret i, at der ikke er en LOVregel, som siger 6 år - MEN der er altså langt fra 4 år til 6 år, og en 4-årig kan af gode grunde umuligt have opnået en tilknytning svarende til den, som et barn på fx 10 år vil have opnået efter at have boet i DK siden det fyldte 3 år (= 7 år i DK), og i den tid have gået i dansk børnehave og skole.

Tilknytning går BÅDE på den tid, barnet har tilbragt i DK OG på, om det har været i dansk daginstitution/skole.

Et barn på 10 år, som har boet i hjemlandet indtil det fyldte 3 og derefter er blevet passet i DK hjemme hos sin udenlandske bedstemor, som aldrig har lært dansk, indtil det fyldte 7, og derefter er kommet i modtageklasse og først som 8-årig i normalklasse vil formodentlig IKKE kunne udløse en dispensation for kravet om at den i DK boende ægtefælle ikke må have modtaget kontanthjælp indenfor de seneste 3 år.

Din datter kan næppe heller udløse dispensation før om tidligst 2 år.

Som du før har beskrevet jeres situation, skal du efter min mening ikke sætte næsen op efter at kunne få fs før om tidligst 2 år.

Hvis din mand kan opnå en selvstændig arbejds- og opholdstilladelse, så kan han naturligvis bo i DK, uanset om du har modtaget hjælp efter aktivloven for nylig. Men det er IKKE familiesammenføring, det er en tilladelse som er uafhængig af dig og jeres ægteskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar