Norsk statsborgerskab og familisammenføring fra ikke-EU land

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
wesensteen
Kontakt:

Norsk statsborgerskab og familisammenføring fra ikke-EU land

Indlæg af wesensteen » 10.07.2008 08:20:24

Hej! Jeg er norsk statsborger, men har boet og arbejdet i Danmark i de sidste 20 år. På baggrund af dagens nyhedsoverskrifter og US's manglende service når man spørger til EU regler, vil jeg høre om der er nogen her i forumet som kan komme med nogen gode råd for mig. Umiddelbart frister det ikke mig at rejse til Sverige eller tyskland. Men sagen er at jeg har en kæreste fra Cuba, som jeg vil giftes og bo sammen med, gerne her i Danmark.

Kan jeg søge om sammenføring via statsamtet og med krav om 1-2 ugers behandlingstid selv om jeg bor her i Danmark, blot fordi jeg er er EU/EØS borger? (Norge er ÆØS) land).

Eller skal jeg flyte til Norge i minum ti uger og arbejde der?

Skal vi så giftes inden? Og hvem skal man så søge om tilladelse om hun skulle bo med mig i Norge i den tid, eller kan det gøres på almindelig besøgsvisum? Vil det f.eks. være fornuftig at søge om besøgsvisum, hun kommer her, vi tager til Norge, bliver gift, og søger derfra?

Det er svært det her, blandt andet fordi det er en del nye begreber for mig, men også fordi jeg ikke har hørt om disse regler før, og har egentlig ikke set reglerne og den forklaring/vejledning/fortolkning, som hører til.

p.s Jeg er 44 år, og min kæreste 43.

Og til sidst, en tak til at dette forum findes og at der er muligt at være anonym...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.07.2008 07:15:10

Du kan læse om EU-reglerne i folderen fra ÆUG, der også er linket til fra forsiden af denne side samt det tilhørende forum "Sveriges/Slesvig-løsningen", der naturligvis også omfatter øvrige EU/EØS-lande som Norge.

Umiddelbart lyder det som en god ide at skaffe turistvisum til din kæreste, flytte til Norge og blive gift der og så arbejde i Norge en periode, og få en norsk opholdstilladelse til din ægtefælle (jeg kender desværre ikke de norske regler), inden I kan flytte til Danmark ved hjælp af EU-reglerne. Man skal ganske rigtigt være gift for at kunne benytte EU-reglerne (eller kunne dokumentere, at man har været samboende forinden i mindst 18 måneder).

Du kan ikke henvise til EU-regler, blot fordi du er norsk statsborger og bor i Danmark. I er nødt til at skulle have boet sammen i et andet EU/EØS-land for at kunne gøre brug af EU-reglerne i Danmark

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 11.07.2008 11:46:55

I følge de nye oplysninger som pt er i medierne, er det vel ikke nødvendigt at have boet i at andet EU land? Men blot at have arbejdet 2 uger/12 timer om ugen i et andet EU land!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.07.2008 12:28:12

Hvor har du læst, at det ikke er nødvendigt at bosætte sig i et andet EU/EØS-land? Og partneren, man ønsker til Danmark, skal vel have en opholdstilladelse i det EU/EØS-land, hvor man arbejder?

Nå, men Udlændingeservice tvinges vel snart til at lave en egentlig vejledning af deres fortolkning af reglerne, som kan lægges ud på deres hjemmeside!

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 12.07.2008 13:33:39

Det er rigtigt nok, at det lyder i medierne som om det er nok at arbejde i 2- 10 uger i Sverige, det er der også flere af mine venner der har foreslået at jeg lige gør - men man skal altså bo der og have en opholdstilladelse til ægtefællen, lige meget hvilket EU- land der er tale om.

Besvar