Sociale ydelser
Sociale ydelser
Hej ÆUG, det der med at man ikke have fået sociale ydelser de sidste 3 år. for at søge Fs. gælder det også SU-lån?
Jeg bor i Tyskland med min mand nu og får SU-lån. Vi kunne godt tænke os måske at søge tilbage mod danmark på et tidspunkt, men blev pludselig i tvivl om, om mit lån var et problem..?
-Emilie
Jeg bor i Tyskland med min mand nu og får SU-lån. Vi kunne godt tænke os måske at søge tilbage mod danmark på et tidspunkt, men blev pludselig i tvivl om, om mit lån var et problem..?
-Emilie
Re: Sociale ydelser
su er ikke en social ydelse
Tusind tak!! Det tænkte jeg nok, blev bare pludselig i tvivl om Su-lån, fordi det var noget ekstra..
3 års reglen gælder for folk der søger efter danske regler, ikke for folk der søger efter EU reglerne.
Og du har skrevet dit indlæg under EU-regler
mvh DBS
Og du har skrevet dit indlæg under EU-regler
mvh DBS
Okay så er jeg helt sikker. fedt. Det er vel også EU-reglerne vi skal søge efter, hvis vi skal tilbage til danmark?
Det vil jeg tror har været din plan, siden du bor i Tyskland nu
mvh DBS
mvh DBS
Uhaa, nu hvor jeg tilfældigt læste nedenstående tekst,kunne jeg simpelthen ikk lade vær med skrive,og håbe på et konkret svar..
Min hustru har ophold via eu-reglerne i dk. Vi vendte tilbage fra sverige, hvor jeg var person med tilsrækelige midler, altså havde jeg ikke arbejde i sverige.
Men jeg er desværre blevet arbejdsløs nu, og er på DAGPENGE. Vil det have en negativ påvirkning når vi engang skal søge permanent??? Altså at jeg har modtaget dagpenge i en periode??
På forhånd tak.
Min hustru har ophold via eu-reglerne i dk. Vi vendte tilbage fra sverige, hvor jeg var person med tilsrækelige midler, altså havde jeg ikke arbejde i sverige.
Men jeg er desværre blevet arbejdsløs nu, og er på DAGPENGE. Vil det have en negativ påvirkning når vi engang skal søge permanent??? Altså at jeg har modtaget dagpenge i en periode??
På forhånd tak.
At modtage dagpenge er ikke noget problem .
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Dagpenge fra a-kasse er ikke 'forbudt ydelse' i forhold til fs.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ok mange tak for svarene..desværre er jeg som sagt også ramt af krisen..og det ville virkelig være øv, hvis vi nu også blev ramt fs mæssig.
Jeg vil gerne spørge, nu emnet er det rigtige. Min mand og jeg regner med snart at få godkendt vores ansøgning om fs efter eu-regler.
Når vi så vender tilbage, hvordan er det med de sociale ydelser, og det med at han minimum skal være aktiv 3 af de år.. Jeg ved nogenlunde hvordan reglerne er mht national fs (efter 24-års regel), men læste så også i en folder på udlændingekontoret, at når det er efter eu-regler, er det nogle andre regler der gælder.
Når vi så vender tilbage, hvordan er det med de sociale ydelser, og det med at han minimum skal være aktiv 3 af de år.. Jeg ved nogenlunde hvordan reglerne er mht national fs (efter 24-års regel), men læste så også i en folder på udlændingekontoret, at når det er efter eu-regler, er det nogle andre regler der gælder.
-
mh1
- Kontakt:
Hvis du mener, at I nu er i Sverige og regner med snart at flytte til DK ved hjælp af EU-reglerne, så afhænger svaret af, om du har været arbejdstager i Sverige eller ej.
Har du haft arbejde i Sverige, og vender tilbage til DK for at arbejde, så kan din ægtefælle have ret til kontanthjælp, hvis din indtægt er lav nok, eller du kan, hvis du mister dit arbejde og ikke er i a-kasse. Det vil i givet fald ikke berøre din ægtefælles opholdsret.
Hvis du IKKE har været i arbejde i Sverige, eller ikke arbejder i DK, så er der risiko for at din ægtefælles opholdsret vil blive inddraget, hvis en af jer søger om kontanthjælp.
Der er ikke andre krav til din ægtefælle, end at han holder sig på dydens smalle sti. Har han lyst til det, kan han lægge sig på sofaen og vente på at de 5 år skal gå, så han kan få permanent opholdskort.
Har du haft arbejde i Sverige, og vender tilbage til DK for at arbejde, så kan din ægtefælle have ret til kontanthjælp, hvis din indtægt er lav nok, eller du kan, hvis du mister dit arbejde og ikke er i a-kasse. Det vil i givet fald ikke berøre din ægtefælles opholdsret.
Hvis du IKKE har været i arbejde i Sverige, eller ikke arbejder i DK, så er der risiko for at din ægtefælles opholdsret vil blive inddraget, hvis en af jer søger om kontanthjælp.
Der er ikke andre krav til din ægtefælle, end at han holder sig på dydens smalle sti. Har han lyst til det, kan han lægge sig på sofaen og vente på at de 5 år skal gå, så han kan få permanent opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej mh, jeg skal flytte til Danmark næste uge som vandrende arbejdstager fra Sverige har jeg så ret til kontanthjælp og min kone også er der noget ulemper ved det og modtage noget ydelser for har ikke underskrivet selv forsøgelses blanket den gang som jeg havde søgt ophold til Danmark
-
mh1
- Kontakt:
viewtopic.php?f=7&t=3705
"SP: Kan vi risikere, at det får betydning for min ægtefælles/partners opholdstilladelse, hvis vi modtager sociale ydelser?
Svar: Ja det kan I godt. Men kun hvis I havner i en situation, hvor du ikke kan betragtes som arbejdstager (ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet), og hvor jeres samlede situation er sådan, at I må siges at være "en urimelig byrde" for det sociale system i det EU/EØS-land, hvor I bor.
Desuden gælder dette slet ikke, hvis I bor i det land, hvor du selv er statsborger, og du forinden har været arbejdstager i et andet EU-land. I så fald har du nemlig altid ret til at tage din familie med dig tilbage til dit eget land, også selvom du f.eks. er blevet syg. Det skyldes den kendelse, som EF-domstolen afsagde i Eind-sagen i 2007.
..."
Altså: I kan godt søge om og modtage kontanthjælp, uden at opholdsretten kommer i fare.
"SP: Kan vi risikere, at det får betydning for min ægtefælles/partners opholdstilladelse, hvis vi modtager sociale ydelser?
Svar: Ja det kan I godt. Men kun hvis I havner i en situation, hvor du ikke kan betragtes som arbejdstager (ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet), og hvor jeres samlede situation er sådan, at I må siges at være "en urimelig byrde" for det sociale system i det EU/EØS-land, hvor I bor.
..."
Altså: I kan godt søge om og modtage kontanthjælp, uden at opholdsretten kommer i fare.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Goddag til alle læsere..
Et spørgsmål jeg rigtigt gerne vil have hjælp til.
Min hustru har opholdskort iDk via eu-reglen, og jeg var " person med tilstrækkelige midler"
Spørgsmål: når vi engang skal søge permanent, vil der så blive kigget på hvordan min indtægt har været de seneste 5 år? Eller hvordan min indtægt er på søgedatoen?
Jeg ved dog at kontanthjælp er risikabelt..
Et spørgsmål jeg rigtigt gerne vil have hjælp til.
Min hustru har opholdskort iDk via eu-reglen, og jeg var " person med tilstrækkelige midler"
Spørgsmål: når vi engang skal søge permanent, vil der så blive kigget på hvordan min indtægt har været de seneste 5 år? Eller hvordan min indtægt er på søgedatoen?
Jeg ved dog at kontanthjælp er risikabelt..