Jeg er Iraker, men mit barn er Dansker!
-
Brainstorm
Jeg er Iraker, men mit barn er Dansker!
Hej alle sammen.
Først og fremmest er jeg utrolig meget glad for, at se nogen dejlige mennesker der kan ofrer tid og kræfter for andres kære og lykke, det sætter jeg stort pris på.
Min sag er følgende:
Jeg er ung dreng på 20 år, og min (ikke registreret) kone er 17 år. Jeg har dansk statsborgerskab, og min kone har irakisk med Canadisk opholdstilladelse. Min kone er gravid på syvende måned nu, og er bosættende i Canada. Hvad skal vi gøre for at vi begge får mulighed til at bo sammen i Danmark? Min kone har været på besøg her i Danmark, og hun kan godt lide at være her, og jeg kan slet ikke tilpasse i andre lande end Danmark.
Jeg håber at der nogen der kan løse vores dilemma. Tak på forhånd.
Først og fremmest er jeg utrolig meget glad for, at se nogen dejlige mennesker der kan ofrer tid og kræfter for andres kære og lykke, det sætter jeg stort pris på.
Min sag er følgende:
Jeg er ung dreng på 20 år, og min (ikke registreret) kone er 17 år. Jeg har dansk statsborgerskab, og min kone har irakisk med Canadisk opholdstilladelse. Min kone er gravid på syvende måned nu, og er bosættende i Canada. Hvad skal vi gøre for at vi begge får mulighed til at bo sammen i Danmark? Min kone har været på besøg her i Danmark, og hun kan godt lide at være her, og jeg kan slet ikke tilpasse i andre lande end Danmark.
Jeg håber at der nogen der kan løse vores dilemma. Tak på forhånd.
Re: Jeg er Iraker, men mit barn er Dansker!
De danske politikere mener, I kan tage ophold i Canada eller Irak. I har ingen mulighed for at bo sammen i DK, når I er så unge. Så enten må I fortsætte jeres familieliv i hvert sit land, eller også må I se jer om efter et andet sted i verden, fx et halvt år i Sverige, hvorefter I kan gøre brug af EU-reglerne til at flytte videre til DK. Se menupunktet rådgivning øverst her på siden.
-
Brainstorm
Tusind tak for dit svar.
Men hendes barn er dansk statsborger, vil hun ikke få opholdstilladelse på baggrund af at hun er eneforsørger og har forældre myndighed for barnet?
Hvordan kan min kone komme overhoved til sverige? og endda ophold sig i halv år?
Tusind tak på forhånd.
Men hendes barn er dansk statsborger, vil hun ikke få opholdstilladelse på baggrund af at hun er eneforsørger og har forældre myndighed for barnet?
Hvordan kan min kone komme overhoved til sverige? og endda ophold sig i halv år?
Tusind tak på forhånd.
At barnet er dansk gør hverken til eller fra. Danske statsborgere bliver henvist til at tage ophold i udlandet, hvis de ikke opfylder betingelserne for at få fs. Og når du er far til barnet, har I vel delt forældremyndighed? I bør i øvrigt se at få jeres ægteskab registreret i DK. Er det registreret i Canada eller Irak?
EU-reglerne er tydeligt beskrevet under menupunktet "Rådgivning" og er nogle af de mest debatterede her på siden. Hundredvis af dansk-udenlandske par benytter netop "Sverigesløsningen" for at få mulighed for at bo sammen i DK. Du flytter til Sverige, og din kone og jeres barn har dermed ret til at tage ophold i Sverige sammen med dig.
EU-reglerne er tydeligt beskrevet under menupunktet "Rådgivning" og er nogle af de mest debatterede her på siden. Hundredvis af dansk-udenlandske par benytter netop "Sverigesløsningen" for at få mulighed for at bo sammen i DK. Du flytter til Sverige, og din kone og jeres barn har dermed ret til at tage ophold i Sverige sammen med dig.
-
Brainstorm
Okay nu er det på plads. Men hun 17 år gammel? Og vi har kun en vielsesattest fra Libanon. Hun er i Qanada nu, skal hun tage til den svensk ambassade?
Tak for din tid.
Tak for din tid.
Hvis ægteskabet er lovlig indgået i Libanon, skal I have det registreret i hvert jeres bopælsland, altså i både Canada og i DK. Myndighederne kan stille forskellige krav til fx legalisering/appostille af jeres vielsesattest, spørg hos borgerservice i dk. Din kone må selv finde ud af, hvordan ægteskabet registreres i Canada. Hvis ægteskabet er lovligt i Libanon har det ingen betydning i forhold til EU-regler, at hun kun er 17 år.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Sverige er tilbageholdende med at acceptere et ægteskab, som er indgået i udlandet, hvis en af parterne er under 18 år. ISÆR, hvis I er i familie med hverandre og der derfor kan opstå mistanke om tvangsægteskab.
Det hjælper IKKE at vente, til din kone fylder 18. Der er en reel risiko for at Sverige vil nægte at anerkende jeres ægteskab, selv om du får det registreret i DK. Hverken dansk, canadisk eller libanesisk lov kan binde svenske myndigheder.
Tyskland tillader, ligesom DK, at unge under 18 gifter sig. Dog skal man i Tyskland være fyldt 16 (mod 15 i DK). Tyskland vil derfor formodentlig anerkende jeres ægteskab som gyldigt. Canada accepterer i øvrigt også ægteskab, hvor parterne er mindst 16 år.
Tyskland kan være en løsning; hvis du fx finder arbejde tæt på grænsen, kan I bo i Tyskland og du arbejde i DK, indtil I kan flytte til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hele historien lyder meget speciel og usædvanlig og er blevet gentaget i forskellige variationer i diverse fora. Jeg sidder derfor lidt med en fornemmelse af, at Brainstorm er en troll, der synes, det er morsomt at få hjælpsomme mennesker til at spilde en masse tid og energi med at forsøge at svare på alle mulige og umulige spørgsmål i øst og vest.
Hvis det forholder sig sådan, skal Brainstorm være klar over, at ingen i ÆUG finder den slags bare den mindste smule morsomt. Så andre behøver ikke føle sig inspireret til at kopiere "spøgen". ÆUG´s moderatorer er forsynet med en "slet indlæg" knap, og det tager betydeligt kortere tid at trykke på den, end det gjorde at skrive indlægget.
Hvis Brainstorms historie mod forventning rent faktisk er sand, skal han selvfølgelig bare se bort fra dette indlæg og følge de udmærkede råd, han allerede har fået.
Hvis det forholder sig sådan, skal Brainstorm være klar over, at ingen i ÆUG finder den slags bare den mindste smule morsomt. Så andre behøver ikke føle sig inspireret til at kopiere "spøgen". ÆUG´s moderatorer er forsynet med en "slet indlæg" knap, og det tager betydeligt kortere tid at trykke på den, end det gjorde at skrive indlægget.
Hvis Brainstorms historie mod forventning rent faktisk er sand, skal han selvfølgelig bare se bort fra dette indlæg og følge de udmærkede råd, han allerede har fået.