Snart termin. Spørgsmål

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ramcan

Snart termin. Spørgsmål

Indlæg af Ramcan » 25.05.2013 21:44:23

Hej alle sammen
Håber en eller anden kan hjælpe..
Jeg har termin juli måned, vi venter stadig på min mands opholdskort.
Da jeg arbejder i Danmark og har nærmeste familie i Danmark, har jeg valgt at føde i Danmark.

Hvad gør jeg så efterfølgende? Skal min barn skrives op et sted? Person nr? Hvad skal jeg tage stilling til? Er der noget særligt jeg ikke må glemme?

Håber på hjælp.

Tak på forhånd

Ramcan

Re: Snart termin. Spørgsmål

Indlæg af Ramcan » 31.05.2013 18:08:47

Er der ikke nogle som kan hjælpe? :)

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 31.05.2013 21:32:31

Jo jeg kan prøve at hjælpe , jeg fødte i dk , mit barn fik personnr i dk , vi ikke kunne bruge, så gik vi på skatteverket/forskringskassen , vi fik hende registret der, du skal tage en fødselsattest med fra dk( hvis du føder i dk)

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 05.06.2013 08:38:24

Stort tak!!

Er jeg berrrigtet til børnepenge fra Danmark?
Jeg arbejder fuldtid i danmark(pt. Barsel) men bor i Sverige?

Hvilket land må jeg modtage børnepenge fra?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.06.2013 08:58:56

ØresundDirekt kan helt sikkert hjælpe med dine spørgsmål.

rgjohnsen

Indlæg af rgjohnsen » 02.07.2013 20:57:18

Hej Farah

Tillykke på dine vegne. Jeg håber at det hele kommer til at gå godt under fødslen. Skulle du ende med at føde i Sverige, kan jeg berolige dig med at de fleste jeg kender har haft rigtig gode oplevelser med hospitalet i malmø - inkl mig selv.

Som der allerede er nævnt, så skal du registrere den lille helt som du har registreret dig selv som værende dansk borger, som flytter til Sverige. Uafhængigt af om du føder i Danmark eller Sverige vil barnet automatisk få moderens statsborgerskab. Så selvom vores datter blev født i Sverige, er hun altså dansk statsborger.

Efter du har født, har de i Sverige har de en rigtig fin ordning med BVC (barn vårt centralen). Den første gang (ca. en uge- to uger efter du har født) kommer sundhedspejersken hjem og besøger jer. Efterfølgende kommer i til hende på regelmæssige besøg, hvor i får råd om alt fra kost til tandpleje og hvor den lille naturligvis bliver tjekket fra top til tå, for at sikre at han/hun udvikler sig efter normen. I vil være tilknyttet den samme sundhedsplejerske til jeres barn når skolealderen. Hvordan det foregår med tilknytning til en BVC i jeres lokal område ved jeg ikke. I kan evt se på google maps hvor den nærmeste befinder sig og så simpelthen gå et smut forbi. Det kan være rigtig svært at få "hul på bylden", indtil det Svenske system, men når det først er lykkeds, går det hele rimelig nemt.

En anden ting i bør være opmærksomme på, er tilmelding til Förskola (børnehave/vuggestue). I Sverige kan børn tidligst begynde i Förskole når de fylder 1 år. Desuden har man vedtaget at alle børn skal blive tilbudt en plads i förskola senest 4 måneder efter første tilmelding, med mindre andet ønskes. Det er et værre korrupt system, hvor at man er tvunget til satse på held, for at få en god plads. Jeg vil derfor råde jer til at besøge forskellige Förskola så snart som muligt og sende en tilmeldingsblanket ind, så hurtigt i kan. Vi tilmeldte først Luna da hun var 8 måneder gammel. Det resulterede i at vi, i stedet for at få en mulig tidshorisont på de Förskolas vi havde ønsket, fik tilbudt en plads i en institution som vi bestemt ikke ønskede at hun skulle gå i. Da vi valgt at takke nej til den obligatoriske tilbudte plads og blive i køen til de förskoler vi har ønsket, risikere vi nu at vente yderligere et helt år. I kan eventuelt besøge private institutioner ud over de kommunale; de koster det samme, men har deres eget kø system.

Mht børnepenge, så er jeg sikker på at de skal komme fra Danmark, når nu du tjener dine penge der. Jeg betvivler at de overhovedet vil acceptere dig i Försikringskassan når du har en indkomst fra Danmark.

Jeg håber at det har været til hjælp og i må ha held og lykke med de forestående begivenheder.

Kh
Rikke

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 10.07.2013 22:27:44

Hej Rikke. Mange tak for skrivelsen, gjort det helt klart klarere.
Jeg skal føde i dk, skal man så stadig have besøg af sundhedsplejsken fra Sverige?

Fungere det med børnepenge pr. Automatik? Eller skal kontakte nogle i dk, og sige jeg har født og evt. Udfylde papir?

Og tak for det .. Håber også hele fødslen går som den skal. Nu er det lige rundt om hjørnet. :)

Besvar