ægteskab i Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karamel

ægteskab i Tyrkiet

Indlæg af Karamel » 28.04.2013 13:44:43

Hej med jer :)

I har sikkert svaret på de samme spørgsmål, flere gange men jeg synes bare der står mange forskellige ting rundt omkring, og er derfor blevet mere forvirret.

I december måned rejser/flytter jeg ned til min kæreste i Tyrkiet, hvor jeg vil melde mig ud af det danske folkeregister.
Jeg har forstået det sådan, at jeg både skal have en ægteskabsattest og en dåbs-/navneattest med mig for at blive gift. Desuden skal dokumenterne have et apostille stempel.
Mit spørgsmål er, kan jeg vente med at få det apostille stempel, hvor jeg vil sende dokumenterne fra tyrkiet til Udenrigsministeriet og modtage dokumenterne retur igen , i Tyrkiet. ellers skal vi jo gifte os inden for tre mdr. da apostille stemplet kun er gyldig i 3 mdr.
Lige en sidste ting,hvordan ser det ud med at få dokumenterne oversat til tyrkisk? er det før eller efter apostille stemplet?
kan man evt. nøjes med at få det oversat til engelsk?

Mange tak for hjælpen :)

Hilsen Karamellen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: ægteskab i Tyrkiet

Indlæg af mh1 » 28.04.2013 16:21:51

JA, du kan sende dine dokumenter til DK for at få apostille på, men der er lige den hage ved det at dokumenterne - især en civilstandsattest - jo HELLER ikke må være mere end 3 mdr. gamle, før de får apostillen påsat. Og er du flyttet ud af DK, så får du ikke en civilstandsattest fra dem, som gælder for tiden EFTER at du er flyttet. Fødselsattesten må formodentlig godt være mere end 3 mdr. gammel, for ens fødselsdato og forældre ændrer sig jo ikke :wink:

Det må du se at få passet sammen. Evt. kan du planlægge det på den måde, at du venter med at afmelde dig fra folkeregisteret som udrejst, indtil tiden kommer til at passe - jeg går ud fra, at du ikke mener at det vil vare ÅR, før I gifter jer - altså fx venter til der er gået 5 1/2 måned, og så sender en flyttemeddelelse, umiddelbart efter at du har bestilt en civilstandsattest.

Dokumenterne SKAL oversættes til tyrkisk, de tyrkiske myndigheder accepterer intet andet sprog. Du kan dog bede om at få udstedt papirerne på engelsk, så der er bedre mulighed for at finde en ordentlig yeminli tercüman, når de skal oversættes.

Sørg for at få apostillen oversat også, den er blot et stempel med dansk og engelsk tekst, som sættes på bagsiden af dokumentet, så formodentlig vil myndighederne kræve en oversættelse af den også.
mh
Rådgiver for ÆUG

Karamel

Indlæg af Karamel » 28.04.2013 21:52:06

Kære mh

Tusinde tak for dit svar :D ....

Nu ser jeg helt anderledes på det... så må jeg heller ordne alle dokumenter inden afrejse til tyrkiet, som så bliver lidt senere og derefter giftes inden for 3 mdr. :)

kan man bare bede om at få det hele på engelsk?

Jeg takker dig endnu engang :) 8)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.04.2013 05:12:37

Du kan få civilstandsattest og fødsels- eller dåbsattest udstedt på engelsk. Der kan være en ventetid på ca. en uge.
mh
Rådgiver for ÆUG

Karamel

Hej igen

Indlæg af Karamel » 03.05.2013 17:34:26

Nu har jeg bestilt en fødsels- og navneattest over nettet og jeg vil modtage den med posten inden for 5 hverdage... Det er vel ok, at jeg bestiller den i god tid ?? Den får jo bare lov at vente, på den engang skal apostille stemples sammen med ægteskabsattesten?

god weekend :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.05.2013 21:37:07

Øhhh, nej, jeg har lige tjekket det på http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... ejledning/:

"Visse dokumenter må højst være 3 måneder gamle, når de skal legaliseres
Det gælder kirkelige attester som fødsels-, navne- og dåbsattester samt vielsesattester (undtaget er dødsattester), folkeregisterudskrifter (f.eks. bopælsattester samt udskrifter fra personregister) og straffeattester. De fleste attester kan fås på engelsk.

Borgerlige vielsesattester må gerne være mere end 3 måneder gamle på legaliseringstidspunktet.

Ægteskabsattester (til brug for indgåelse af ægteskab) må være højst 4 måneder gamle.

Nye fødsels-, navne- og dåbsattester samt kirkelige vielsesattester kan fås på det nærmeste kirkekontor, ægteskabsattester, bopælsattester og udskrifter fra personregister kan fås hos Kommunen, straffeattester kan fås hos Politiet, og lægeattester kan du få hos egen læge."

Men bliver de for gamle, kan du jo bare bestille nye, når tiden nærmer sig hvor du får brug for dem.
mh
Rådgiver for ÆUG

Karamel

Indlæg af Karamel » 05.05.2013 17:58:36

NÅÅÅÅÅÅÅHHHH JAAAAH :) det kan jeg godt se... men som du siger så bestiller jeg bare nogle nye når tiden nærmer sig ... :D

Jeg håber det er ok, at jeg bliver ved med at spørge . Jeg synes bare at der hele tiden dukker noget nyt op, som skal løses/ordnes inden man skal bosætte sig i udlandet.. Denne gang har jeg søgt , søgt og søgt.. men har ikke kunne finde et svar eller løsning... derfor håber jeg at du / i måske kan hjælpe mig. Jeg har en smule gæld herhjemme, hvor jeg afdrager hver måned til en tlf, jeg har købt på afdrag , derudover afdrager jeg på noget depositum til en lejlighed, som jeg aldrig flyttede i.. jeg har ikke råd til at betale hele min gæld af inden afrejse til tyrkiet da jeg er studerende og er på elevløn .. det er ikke et stort beløb.... men jeg er selvfølgelig interesseret i at betale min gæld og hvis jeg ikke når at betale det hele inden jeg rejser og bosætter mig i Tyrkiet, kan jeg så afdrage videre fra tyrkiet, eller hvordan ser det ud?

God søndag til jer alle :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.05.2013 09:37:37

Dine kreditorer vil være bedøvende ligeglade med, hvor pengene kommer fra, bare de kommer :wink:

Det er i øvrigt KUN det offentlige, som kan sætte en kæp i hjulet for en påtænkt udvandring. Skylder man en masse penge til DK, kan det offentlige i yderste fald sørge for at man ikke får lov at forlade landet. Men det er slet ikke din situaiton.
mh
Rådgiver for ÆUG

Karamel

Indlæg af Karamel » 25.05.2013 18:20:42

Heeeeeeeeej igen.... :D

Nu er jeg tilbage igen, med at andet spørgsmål .. hehe :P

Kan man få udleveret ægteskabsattesten og sin navne/dåbsattest, m apostille hos den danske ambassade i Tyrkiet? altså efter jeg er flyttet permanent til Alanya.

Håber inderligt at det kan lade sig gøre.. for jeg føler mig lidt stresset over at vi skal giftes indenfor 3 mdr. min kæreste bliver på daværende tidspunkt lige færdig hos militæret og vi skal så ordne alt hvad der har med bryllup at gøre , gæster, lejlighed , papirarbejde visum/opholdstilladelse osv osv...
Det kunne være rart hvis man kunne ordne nogle af de ting først..

håber der er nogen der vil hjælpe mig :)

GO* weekend

Hilsen karamellen :) :) :) :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.05.2013 22:43:58

Det er KUN Udenrigsministeriet, som kan sætte apostille på, så nej.

Du må enten til DK eller få det ordnet via postvæsenet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Karamel

Indlæg af Karamel » 26.05.2013 01:24:43

mh skrev:Det er KUN Udenrigsministeriet, som kan sætte apostille på, så nej.

Du må enten til DK eller få det ordnet via postvæsenet.

OK... :) så jeg kan sagtens få fat i ægteskabsattest og navne/dåbsattest hos den danske ambassade, i tyrkiet? og derefter skal jeg bare ha den sendt til Um i dk for at få apostille?

Jeg ville bare sikre mig, at jeg har forstået det rigtigt, så jeg ikke behøver at komme tilbage til Dk efter dokumenterne.. :)

tusind tak for hjælpen MH :) :P :) :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.05.2013 08:33:43

Nej, det var ikke det jeg mente. Ambassaden træder ikke i stedet for borgerservice i DK, og jeg tror ikke du kan få ægteskabsattest eller andre attester fra den. Deres assistance er begrænset til visse områder og situationer og er ikke gratis. Men du kan ringe eller skrive og spørge:

Telefon: +90 (312) 446 61 41
Telefax: +90 (312) 447 24 98
E-mail: ankamb@um.dk
mh
Rådgiver for ÆUG

Karamel

Indlæg af Karamel » 26.05.2013 16:36:05

godt så... :D

nu har jeg fundet ud af hvad jeg vil gøre tror jeg :? ...
jeg melder mig ud af folkeregistret flytter til Alanya... når tiden er ved at nærme sig vores bryllup, jamen så ringer jeg hjem til dk og bestiller både en ægteskabsattest og navne-dåbs attest og får det sendt gennem postvæsenet... når jeg har modtaget dem, sender jeg dem til um for apostille .. selvfølgelig efter jeg har betalt gebyr pr. dokument osv...

kunne man gøre det på den måde istedet for :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.05.2013 22:24:54

Det kan det - og du kan betale for apostillen over nettet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Karamel

Indlæg af Karamel » 26.05.2013 22:48:08

mh skrev:Det kan det - og du kan betale for apostillen over nettet.

Lyder bare super godt :)

tak :D

Besvar