Forstaar ikke sverige loesningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lauritz

Forstaar ikke sverige loesningen

Indlæg af lauritz » 03.07.2008 09:01:11

Hejsa

Mon der er nogen der kunne hjaelpe mig/os med at forenkle sverigesloesningen? Jeg har least paa linket her fra siden, og jeg synes stadig det er svaert

Hvis nu jeg (dansk statsborger) gifter mig med min kaereste fra USA og jeg saa flytter til Sverige, malmoe og bor men vedbliver med at arbejde i DK, kan jeg sa via EU reglerne faa ham til Sverige??? Eller skal jeg arbejde i Sverige??

Haaber nogen kan afklare dette??

Hilsen Lauritz
Dk-USA

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 03.07.2008 09:24:09

Det er heller ikk altid helt nemt at forstaa. Men hvis du gifter dig med din kæreste kan İ söge til Sverige via eu-reglerne eller de svenske nationalregler. Söger İ efter de nationale regler, skal der söges fra hans hjemland, der er ingen krav til dig om forsörgelse(indtil viedere, men ved der bliver arbejdet paa at ændre det), İ kan reelt set söge om kontanthjæp naar İ kommer til Sverige, i korte træk saa er İ paa mange maader paa lige fod med de sveske statsborgere. Ved eu-reglerne söger man fra et af Schengen-landene. Du kan enten faa din kæreste til dk paa turistvisum og saa derfra söge til Sverige og söge om opholdstilladelse der, eller du kan selv flytte derover inden söge om turistvisum til Sverige til ham og saa söge opholdstilladelse derfra. Om du arbejder i dk eller Sverige er underordnet men uanset hvilke regler İ söger under skal du under alle omstændigheder være bosat i Sverige, din kæreste maa dog kun arbejde i Sverige uanset hvilke regler İ söger under. Vi sögte visum til dk, var der i 3 maaneder og flyttede til Sverige og indgav papirne om uphallstilstand lige inden min mands visum udlöb, jeg pendler hver dag. Men skal du saa söge tilbage til dk via eu-reglerne skal du have haft arbejde i Sverige i mindst 10 ugeri derefter kan İ söge til dk, men igen maa din kæreste stadig kun arbejde i Sverige indtil han har opnaaet put(permanent uphallstillstand). Det kan han söge om efter 5 aar via eu-reglerne og efter 2 aar via de nationale regler. Hvis jeg har misforstaaet noget og nogen opdager der, vil İ saa ikk være söde at rette mig med det samme, men det er i hvert fald saadan jeg har opfattet det hele, haaber det er rigtigt

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.07.2008 09:56:21

Selv om man opnår permanent opholdstilladelse i Sverige må man som borger fra et ikke-EU/EØS-land stadig ikke arbejde i Danmark. Men man kan jo blive svensk statsborger efter 5 år i Sverige og derefter ligger Europa frit, herunder også landet med de brede bøge.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 03.07.2008 10:38:51

Ja jeg så også den misforståelse omkring at man kan arbejde i DK efter 2 år på de nationale regler, det kan man jo ikke, det tager 5 år!

Iøvrigt skal man vel være gift FØR man flytter til sverige for at kunne benytte EU-reglerne?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.07.2008 10:40:25

Ja, man skal have været samboende i mindst 18 måneder forinden eller være gift for at kunne benytte EU-reglerne.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 03.07.2008 13:54:25

Tak fordi İ retteede mig, der er ikk noget værre end hvis man gerne vil hjælpe men at det saa viser sig at man ikk helt har fanget tingene, derfor jeg bad jer andre herinde om hjælp. Tak

lauritz

Indlæg af lauritz » 07.07.2008 09:41:38

Ih mange tak for jeres svar. okay det satte jo tingene lidt i perspektiv. Vaer soed at ret mig hvis jeg saa alligevel ikke har forstaaet det: Naar vi er gift kan jeg flytte til sverige og bo i en lejebolig og saa kan min forlovede komme paa turistvisum til sverige og derefter soege om opholds og arbejdstilladelse. Han skal saa arbejde i sverige men jeg kan godt arbejde i DK??? Men der er saa ikke muligt at vi efter et aar flytter til danmark hvor han faar opholdstilladelse uden alle de danske krav???
Dk-USA

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 07.07.2008 10:02:09

Det er rigitgt hvad du skriver, dog er der en mulighed for at I efterfølgende flytter til DK fra SE via EU-reglerne, dvs uden de samme krav som der normalt stilles.

Dette kræver at du arbejder i 3-6 måneder i Sverige og at I derefter søger til Danmark.

Jeg vil dog opfordrer jer til at give Malmö en chance, det er en rigtig lækker by og virkelig god for immigranter, da der er mange i samme situation, og du kan jo stadig arbejde i DK, men det er jo selvfølgelig en smags sag. Negativ side ved Malmö er at der ikke er så meget arbejde som i København, så det er svært for en uden sproget at finde arbejde.

Vi bor i Malmö efter et år, min kone har kun kunnet finde virkelig simpelt arbejde, og de fleste hun kender fra skolen har ikke arbejde. Vi foretrækker dog Sverige alligevel og "venter" på at hun kan arbejde i DK om 4 år, hun er så også gravid og får snart en lille baby at se til, så som sagt passer situationen os fint.

held og lykke

monies

Indlæg af monies » 07.07.2008 14:16:15

Hej
Jeg vil bare lige sige at det er 10 ugers arbejde i Sverige der kræves, inden man kan søge til Danmark på eu-reglerne. Og sådan har det åbenbart været i flere år. Det er underligt at der stadig står at der intet tidskrav er på "Ny i Danmark".

http://www.berlingske.dk/article/200805 ... /80517037/

Mvh Monies

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 07.07.2008 16:10:41

Tak for rettelsen, jeg kunne ikke huske konklusionen på den seneste diskussion vedrørende dette emne i medierne, så jeg skrev blot 3-6 måneder da det i hvert fald virker... :)

Besvar