Hej
Jeg står i en sur situation, jeg bliver færdig med min kontor uddannelse med økonomi i speciale, dvs. At jeg arbejder som elev. Jeg er medlem af en fagforening og a-kasse i Danmark, da jeg arbejder derover.
Hvis jeg ikke finder et arbejde, er der mulighed for at få dagpenge? Jeg snakkede med min danske a kasse, de sagde at jeg skulle undersøge reglerne i Sverige.
Men måske er der nogen af jer som har erfaringer med sådan noget?
Kan i være behjælpelig?
Tak på forhånd.
Mvh.
Francesco
Arbejdsløs
Re: Arbejdsløs
Nej, der gives ikke dagpenge til nyuddannede i Sverige. Hvis det er det eneste alternativ, du har, må du flytte til DK, INDEN du får brug for at søge om dagpenge.
Hej skaanebo
Tak for svaret.
Det er en virkelig skidt situation jeg står i hvis jeg ikke finder et arbejde..
Jeg har de seneste 2 år arbejdet som økonomi elev, med en elevløn..
Og jeg har ingen muligheder for at flytte til Danmark, da min kone har opholdtilladelse via national regler..
Tak for svaret.
Det er en virkelig skidt situation jeg står i hvis jeg ikke finder et arbejde..
Jeg har de seneste 2 år arbejdet som økonomi elev, med en elevløn..
Og jeg har ingen muligheder for at flytte til Danmark, da min kone har opholdtilladelse via national regler..
Hvilken form for ophold din kone har i Sverige er da irrelevant i forhold til evt. at flytte til DK.
Hvis du har boet mindst 3 måneder i Sverige, kan I gøre brug af EU-retten og flytte i dag.
Men det er jo jeres valg. Bliver I boende i Sverige, og kan I ikke klare jer økonomisk, hedder alternativet socialhjælp fra kommunen.
Hvis du har boet mindst 3 måneder i Sverige, kan I gøre brug af EU-retten og flytte i dag.
Men det er jo jeres valg. Bliver I boende i Sverige, og kan I ikke klare jer økonomisk, hedder alternativet socialhjælp fra kommunen.