Hej

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kabis

Hej

Indlæg af Kabis » 23.05.2013 21:12:50

Hej
Jeg er en ung kvinde på 20 år, som er gift med min mand på 28 år som læst til maskine ingenør og har erfaringer med it.

Min mand kom til Danmark her i november måned i 2012. Han søgt asyl pga. han ikke kan tage tilbage til vores hjemmeland fordi han er forfulgt. Og nu har han fået afslag. Jeg er selv dansk statsborger, og er opvosket i Dk. Og nu er jeg gravid og skal have en advokat til vores sag.

1. Kan graviditeten hjælpe med at få opholdstilladelse i dk?

2. Det er hans første afslag, hvor mange gange kan man klage over afgørelsen på et afslag?

3. Hvis han søger om arbejdestilladelse i dk (de skrev at han godt kunne søge om arbejdestilladelse i det brev vi fik, om hans afslag), kan han efter søge om opholdstilladelse i dk?

4.Jeg har læst et tråd herinde som minder lidt om vores sag, om at man kan tage til sverige hvis man havde fået et enderligt afslag i dk. Kan man rejse til sverige uden problemer, når man har fået et enderligt afslag?

5. Hvis jeg bosæt mig i sverige i ca.½ års tid, kan han så søge om opholdskort til at bo med mig i sverige og vil hans afslag i dk påvirke, hvis man søger opholdstilladelse i sverige?

6.Nu hvor mig og min mand ikke er registeriet gift, kan vi gør det i sverige, og skal det være i starten, atlså før vi bosætter os i sverige eller hvordan?

Jeg håber i vil hjælpe mig, da jeg har så mange ting, at tænke på.

Hilsen Mig :) på forhånd taak

Kabis

Re: Hej

Indlæg af Kabis » 24.05.2013 12:58:48

?????

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.05.2013 14:03:12

Du må have lidt tålmodighed, du får ikke hurtigere svar, blot fordi du skriver en række spørgsmålstegn. Alle som skriver her på forum gør det friviligt og af egen lyst.

1. At du er gravid gør ingen forskel.

2. Spørgsmål om asyl bør I søge juridisk rådgivning om hos en advokat eller fx hos Dansk Flygtningehjælp.

3. Din mand har ikke lovligt ophold i DK, så umiddelbart har jeg svært ved at se, hvordan han kan søge om en arbejds- og opholdstilladelse i DK, mens han opholder sig i DK. Men rejser han hjem til sit eget land, kan han naturligvis søge om en opholdstilladelse derfra.

4. Der er ingen fast grænsekontrol mellem Sverige og DK, og masser af par har uden problemer krydset grænsen for at bosætte sig i Sverige.

5. Ja, hvis du bosætter dig i Sverige, kan I gøre brug af EU-regler. Det er alt sammen beskrevet i menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden.

6. Ja, I skal være registreret som gift for at kunne gøre brug af EU-retten, alternativt kunne dokumentere, at I har haft et fast samliv på fælles bopæl igennem længere tid.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2013 18:00:06

Hvorfor er jeres ægteskab ikke registreret?

Du har pligt til at meddele de danske myndigheder, at du har indgået ægteskab i udlandet.

Du skal se at få oversat din vielsesattest (medmindre den evt. er på engelsk), og så er det ned på borgerservice og så registreret den.
mh
Rådgiver for ÆUG

Janeiuk

Indlæg af Janeiuk » 24.05.2013 18:47:53

Hvordan er reglerne hvis man er gift i udlandet og bosidddende i udlandet?

Vi bor I England, blev gift her for 3 mdr siden og har søgt familiesammenføring via EU reglerne for en måneds tid siden. Men jeg har ikke registreret noget ved borgerservice da vi jo ikke bor i DK og ikke er i folkeregistret, men nu bliver jeg da helt nervøs over at vi ikke er registreret i DK. Skal jeg få vores ægteskab registreret eller er det nok at have medsendt vielsesattest?

Besvar