90 dage udløber snart
-
optimisten1
90 dage udløber snart
Min kone på 22 fra Ukraine har spansk recidencia, det fik hun i vinters, hvor vi opholdt os der sammen.
Det var planen vi ville søge ophold efter EU-regler men kom for sent med indlevering af ansøgningen, en fejl fra min side, som ikke havde læst betingelserne grundigt nok.
Jeg kan arbejde fra hele verden, og min kone vil gerne åbne forretning i Spanien, vi planlægger nu at tage tilbage til Spanien.
Det vil være rart med 2-3 uger længere i Danmark end de 90 dage, da vi ellers skal forlade landet indenfor 1 uges tid.
Vi har været i Tyskland 1 dag i sidste uge, tæller det som nulstilling af de 90 dage ??
I spanien fødte min kone os en lille datter, kan kommunen fratage Statsborgerskabet på vores lille datter, hvis vi flytter til Spanien ?? (Vores datter har Dansk pas og sygesikringskort)
Det var planen vi ville søge ophold efter EU-regler men kom for sent med indlevering af ansøgningen, en fejl fra min side, som ikke havde læst betingelserne grundigt nok.
Jeg kan arbejde fra hele verden, og min kone vil gerne åbne forretning i Spanien, vi planlægger nu at tage tilbage til Spanien.
Det vil være rart med 2-3 uger længere i Danmark end de 90 dage, da vi ellers skal forlade landet indenfor 1 uges tid.
Vi har været i Tyskland 1 dag i sidste uge, tæller det som nulstilling af de 90 dage ??
I spanien fødte min kone os en lille datter, kan kommunen fratage Statsborgerskabet på vores lille datter, hvis vi flytter til Spanien ?? (Vores datter har Dansk pas og sygesikringskort)
-
fundiver199
Re: 90 dage udløber snart
Der er som sådan ikke nogen tidsfrist for, hvornår man kan søge om FS efter EU-reglerne. Kravet går mere på, at familien skal flytte hertil samlet.optimisten1 skrev:Det var planen vi ville søge ophold efter EU-regler men kom for sent med indlevering af ansøgningen, en fejl fra min side, som ikke havde læst betingelserne grundigt nok.
Hmmm. Hvis hun har en spansk opholdstilladelse og stadig er registreret som bosat i Spanien, vil jeg umiddelbart mene "ja". Men det er jo vanskeligt at dokumentere, præcis hvor i Schengen man har været, når der ikke er kontrol ved de indre grænser. Så for dem, der bor i Schengen, er det der med 90 dage jo en ret så teoretisk regel. Sustansen i det skal nok mere ses i forhold til, at man ikke har ret til sociale ydelser de første 3 måneder. Eller sagt på en anden måde: Så længe man ikke søger om sociale ydelser eller begår kriminalitet, interesserer myndighederne sig nok ikke ret meget for, hvor i Schengen en unionsborger eller udlænding med fast bopæl i Schengen har opholdt sig i hvor mange dage.optimisten1 skrev:Vi har været i Tyskland 1 dag i sidste uge, tæller det som nulstilling af de 90 dage ??
Nej naturligvis ikke. Men det er dog en betingelse for at bevare et dansk statsborgerskab, som man er født med, at man inden det fyldte 21 år har opnået en vis tilknytning til Danmark ved eksempelvis at bo her i en periode eller have været på jævnlige familiebesøg, måske et dansk højskoleophold og så videre. Dette dog naturligvis kun hvis man er født med dobbelt statsborgerskab, da man jo ellers ville blive statsløs ved afgivelse af det danske.optimisten1 skrev:I spanien fødte min kone os en lille datter, kan kommunen fratage Statsborgerskabet på vores lille datter, hvis vi flytter til Spanien ?? (Vores datter har Dansk pas og sygesikringskort)
-
optimisten1
Fundiver199 - Af hjertet tusind tak for hurtigt svar.
Omkring for sen ansøgning:
Jeg har hele tiden haft i tankerne vi blot skulle søge inden min kones 90 dage udløb.
Har udfyldt ansøgningsskema, og ringede til US, de fortalte at vi skulle have søgt senest en måned efter hjemkomsten til Danmark, og vi lige så godt kunne lade være med at søge, der var ingen chance for vi kunne søge opholdskort efter EU regler.
Da vi var i Tyskland brugte både min kone og jeg brugt vores VISA kort, vi printer udskrifter derfra, og bliver her nogle uger mere, en stor lettelse
Omkring statsborgerskab:
Da vi var i Spanien kom jeg til skade med ryggen, og ringede til borgerservice for at få et blåt sygesikringskort, fik en skideballe af en dame fra borgerservice, om hvordan jeg dog kunne opholde mig i udlandet uden forsikring. Hun var super uvenlig, mens jeg lå med ekstreme smerter. Brugte aldrig brugt det kort, men betalte mig fra behandling på privat hospital.
Da vi kom hjem til Danmark med lille baby blev vi mødt af den samme dame fra borgerservice. Hun var meget mistænksom og antydede at vi boede i Spanien hele året rundt. Jeg blev rigtig sur på hende, måtte dokumentere med flybilleter hvornår vi var rejst til Spanien.
Vi fik lavet pas til vores baby, min kone skulle til eksamen i maj og vi sammen ville rejse til Ukraine i 2 uger. Det var kun yderst knap at borgerservice damen ville godkende denne udrejse, vi skulle personligt møde frem og vise hende at vi var kommet hjem igen.
Hun sagde at nu skulle vi til at bo i Danmark fast, ikke alt det rejsen.
Jeg er helt uforstående overfor denne uvenlighed, måske det skyldes noget med børnepenge ?
Omkring for sen ansøgning:
Jeg har hele tiden haft i tankerne vi blot skulle søge inden min kones 90 dage udløb.
Har udfyldt ansøgningsskema, og ringede til US, de fortalte at vi skulle have søgt senest en måned efter hjemkomsten til Danmark, og vi lige så godt kunne lade være med at søge, der var ingen chance for vi kunne søge opholdskort efter EU regler.
Da vi var i Tyskland brugte både min kone og jeg brugt vores VISA kort, vi printer udskrifter derfra, og bliver her nogle uger mere, en stor lettelse
Omkring statsborgerskab:
Da vi var i Spanien kom jeg til skade med ryggen, og ringede til borgerservice for at få et blåt sygesikringskort, fik en skideballe af en dame fra borgerservice, om hvordan jeg dog kunne opholde mig i udlandet uden forsikring. Hun var super uvenlig, mens jeg lå med ekstreme smerter. Brugte aldrig brugt det kort, men betalte mig fra behandling på privat hospital.
Da vi kom hjem til Danmark med lille baby blev vi mødt af den samme dame fra borgerservice. Hun var meget mistænksom og antydede at vi boede i Spanien hele året rundt. Jeg blev rigtig sur på hende, måtte dokumentere med flybilleter hvornår vi var rejst til Spanien.
Vi fik lavet pas til vores baby, min kone skulle til eksamen i maj og vi sammen ville rejse til Ukraine i 2 uger. Det var kun yderst knap at borgerservice damen ville godkende denne udrejse, vi skulle personligt møde frem og vise hende at vi var kommet hjem igen.
Hun sagde at nu skulle vi til at bo i Danmark fast, ikke alt det rejsen.
Jeg er helt uforstående overfor denne uvenlighed, måske det skyldes noget med børnepenge ?
-
fundiver199
Så har du fået forkert besked af en servicemedarbejder, der ikke er så godt inde i dette noget specielle hjørne af reglerne.optimisten1 skrev:Omkring for sen ansøgning: Jeg har hele tiden haft i tankerne vi blot skulle søge inden min kones 90 dage udløb. Har udfyldt ansøgningsskema, og ringede til US, de fortalte at vi skulle have søgt senest en måned efter hjemkomsten til Danmark, og vi lige så godt kunne lade være med at søge, der var ingen chance for vi kunne søge opholdskort efter EU regler.
Jeg har kendskab til en sag, hvor parret flyttede til Danmark i 2004 fra et andet EU-land og søgte FS efter de danske regler, fordi der dengang herskede stor tvivl om EU-reglerne. I 2011 søgte parret så om permanent opholdsret efter EU-reglerne. Og i den afgørelse står der, at US har vurderet, at "ansøgningen er indgivet i naturlig forlængelse af parrets indrejse i Danmark."
Retsgrundlaget er beskrevet i familiesammenføringsmeddelelse nr. 5/11, og er gengivet nedenstående:
.............................................................
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/3 ... 111011.pdf
I tilfælde, hvor familiemedlemmet er indrejst i Danmark samtidig med eller i naturlig forlængelse af den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark, men først senere indgiver en ansøgning om familiesammenføring efter EU-reglerne, stilles der ikke krav om, at ansøgningen er indgivet i naturlig forlængelse af den danske statsborgers tilbagevenden, hvis den pågældende i øvrigt opfylder betingelserne for at kunne opnå familiesammenføring efter EU-reglerne til den danske statsborger.
Det vil være en betingelse, at familiemedlemmet er indrejst i Danmark med henblik på at udøve et familieliv med den danske statsborger, og at familiemedlemmet i øvrigt ville kunne have opnået familiesammenføring til den danske statsborger efter EU-reglerne, såfremt den pågældende havde indgivet ansøgningen ved indrejsen. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren i hele perioden frem til indgivelsen af ansøgningen har opfyldt disse betingelser.
Ved vurderingen af sådanne sager er det således afgørende, at familiemedlemmet i hele perioden har opfyldt betingelserne for at opnå familiesammenføring efter EU-reglerne til den danske statsborger, men blot ikke har søgt herom. I sådanne tilfælde har familiemedlemmet en opholdsret i Danmark efter EU-reglerne, uanset at den pågældende først senere søger om et egentligt opholdskort.
I de tilfælde, hvor ansøgningen ikke indgives i forbindelse med indrejsen, påhviler det ansøgeren at godtgøre, at indrejsen skete samtidig med eller i naturlig forlængelse af den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark, og at ansøgeren i hele perioden har opfyldt betingelserne for at opnå familiesammenføring efter EU reglerne til den danske statsborger, herunder at den pågældende har opholdt sig i Danmark sammen med den danske statsborger. Dette kan f.eks. dokumenteres ved fremlæggelse af billet, ændring af folkeregisteradresse, huslejekvitteringer m.v.
Der henvises til bilag 3, som er Integrationsministeriets notat af 28. juni 2010 om tidsmæssig sammenhæng mellem en dansk statsborgers tilbagevenden til Danmark og ansøgning om ophold som familiemedlem til den danske statsborger efter EU-retten.
-
fundiver199
Kort sagt skal I altså bare dokumentere, at din kone ikke er blevet i Spanien, fordi det f.eks. var bekvemt at blive ved med at passe sit arbejde der, men faktisk har opholdt sig i Danmark sammen med dig, og at I bare - af en eller anden grund - ikke har fået afleveret en ansøgning før nu.
-
fundiver199
Hvad vil I bruge de udskrifter til? Der er jo ikke nogen, der ved, at din kone overhovedet er i Danmark, eller som render rundt og leder efter hende. Det er kun, hvis I vil søge FS efter de danske regler, at I skal dokumentere over for nogen, at hun er her lovligt. Idet beskeden ellers vil være, at hun må aflevere ansøgningen i f.eks. Spanien.optimisten1 skrev:Da vi var i Tyskland brugte både min kone og jeg brugt vores VISA kort, vi printer udskrifter derfra, og bliver her nogle uger mere, en stor lettelse
manglende dokumentation omkring ind-og udrejse.
Kære allesammen
Jeg ved ikke om dette er den rigtige måde at oprette en tråd. (hvis ikke: undskyld til indlægsindhaveren... ) Men her kommer min problematik. Jeg håber nogen kan hjælpe!
Jeg skal snart giftes med min kæreste, hvorefter vi vil søge ægtefældesammenføring.
I ægtefældesammenføringspapirerne skal man angive tidligere rejse til DK.
Min kæreste har permanent opholdstilladelse i Spanien og kan derfor rejse frit ind og ud af andre Schengenlande uden at få stemplet sit pas. Han kommer oprindeligt fra Afrika.
Han har været her i '12 og er her nu igen mhp. at blive.
Vi har fundet hans flybillet fra første besøg, men hans efterfølgende rejser frem og tilbage mellem Spanien og DK foregik på hjul og dem har vi ikke dokumentation på.
Der står ikke umiddelbart anført at dokumentation er krævet i ansøgning, men for de fleste (udenfor EU) vil rejser ind og ud af landet jo også fremgå af passet.
Jeg vil meget nødig rende ind i problemer pga. dette EFTER vi har ansøgt om ægtefældesammenføring og vil høre om nogle af jer har forstand på, hvorvidt dokumentation i sådan en situation er krævet - og hvordan jeg i givet fald skal gribe det an.
På forhånd mange tak!
Jeg ved ikke om dette er den rigtige måde at oprette en tråd. (hvis ikke: undskyld til indlægsindhaveren... ) Men her kommer min problematik. Jeg håber nogen kan hjælpe!
Jeg skal snart giftes med min kæreste, hvorefter vi vil søge ægtefældesammenføring.
I ægtefældesammenføringspapirerne skal man angive tidligere rejse til DK.
Min kæreste har permanent opholdstilladelse i Spanien og kan derfor rejse frit ind og ud af andre Schengenlande uden at få stemplet sit pas. Han kommer oprindeligt fra Afrika.
Han har været her i '12 og er her nu igen mhp. at blive.
Vi har fundet hans flybillet fra første besøg, men hans efterfølgende rejser frem og tilbage mellem Spanien og DK foregik på hjul og dem har vi ikke dokumentation på.
Der står ikke umiddelbart anført at dokumentation er krævet i ansøgning, men for de fleste (udenfor EU) vil rejser ind og ud af landet jo også fremgå af passet.
Jeg vil meget nødig rende ind i problemer pga. dette EFTER vi har ansøgt om ægtefældesammenføring og vil høre om nogle af jer har forstand på, hvorvidt dokumentation i sådan en situation er krævet - og hvordan jeg i givet fald skal gribe det an.
På forhånd mange tak!
Du skriver da bare som det er , at din mand kan rejse frit i schengen så han har af og til besøgt Danmark . Man behøver ikke gøre tingene mere besværligt end det er .
Tak for kommentar! - og jeg håber da, du har ret. Men jeg har en opfattelse af at tingene alligevel tit er mere komplicerede, end de behøver. Så jeg ville meget gerne vide, om nogen har lignende erfaringer: altså familiesammenføring af part med permanent ophold i schengen land, og ved om der kræves dokumentation for ind- og udrejser.
Hvordan skulle man kunne kræve dokumtation for rejser inden for schengen da der ikke er nogen paskontrol og det er hele ideen med schengen samarbejdet .... Så kunne man også kræve at du beviser at du har gået ind og ud af døren i Føtex ....
Jeg kan li' sammenligningen.
Men er andre herinde enige?
Du optager vist bare andres tid ,
Der er ingen der får penge for at svare på spørgsmål så det bedste er at komme med relevante spørgsmål som man så forhåbentlig kan få svar på ... Bliver men ved med at tvære i det samme spørgsmål så ender det med at man slet ikke får svar .
Da der ikke er nogen krontrol ved grænsen , kan ingen forlange at man kan dokumentere at man har rejst ind og ud , tror du politiet vil komme ned til grænsen hvergang du ønsker det for at give et stempel i passet ?
Der er ingen der får penge for at svare på spørgsmål så det bedste er at komme med relevante spørgsmål som man så forhåbentlig kan få svar på ... Bliver men ved med at tvære i det samme spørgsmål så ender det med at man slet ikke får svar .
Da der ikke er nogen krontrol ved grænsen , kan ingen forlange at man kan dokumentere at man har rejst ind og ud , tror du politiet vil komme ned til grænsen hvergang du ønsker det for at give et stempel i passet ?
Andre erfaringer?
Tak for dit første svar.
Lad det nu være op til andre, om de vil svare mig eller ej.
Der er en grund til min forespørgsel – ikke alle har din tro på letheden i min situation.
Lad det nu være op til andre, om de vil svare mig eller ej.
Der er en grund til min forespørgsel – ikke alle har din tro på letheden i min situation.