kontanthjælp og familiesammenføring
kontanthjælp og familiesammenføring
hej
Har lige et par spørgsmål omkring sociale ydelser, når man søger familiesammenføring i DK... jeg ved at kontanthjælp og sociale ydelse er under loven om aktiv social hjælp, men hvis den nu betragtes som barsel, er den så stadig gældende under aktiv social hjælp??. Det er nemlig fordi jeg arbejdede i udlandet i 2 år og kom her til DK for at føde (jeg er dansk statsborger), og kunne ikke melde mig ind i A-kasse, fordi jeg ikke arbejdede i et EU land, så for at få støtte, fik jeg kontanthjælp, og kunne ikke få barselsdagpenge, gå nu på barsel d. 17.5, og har lavet en 3 måneders visum til min mand, så han kan være med til fødslen. Spørgsmålet er så kan man søge familiesammenføring i min situation, eller er jeg betragtet under loven om aktiv social hjælp????
Håber i kan hjælpe
Med venlig Hilsen
Har lige et par spørgsmål omkring sociale ydelser, når man søger familiesammenføring i DK... jeg ved at kontanthjælp og sociale ydelse er under loven om aktiv social hjælp, men hvis den nu betragtes som barsel, er den så stadig gældende under aktiv social hjælp??. Det er nemlig fordi jeg arbejdede i udlandet i 2 år og kom her til DK for at føde (jeg er dansk statsborger), og kunne ikke melde mig ind i A-kasse, fordi jeg ikke arbejdede i et EU land, så for at få støtte, fik jeg kontanthjælp, og kunne ikke få barselsdagpenge, gå nu på barsel d. 17.5, og har lavet en 3 måneders visum til min mand, så han kan være med til fødslen. Spørgsmålet er så kan man søge familiesammenføring i min situation, eller er jeg betragtet under loven om aktiv social hjælp????
Håber i kan hjælpe
Med venlig Hilsen
Re: kontanthjælp og familiesammenføring
Umiddelbart vil jeg mene at pengene stadigvæk vil blive givet under loven om aktiv social hjælp, men jeg er faktisk ikke sikker. Din kommune kan helt sikkert svare dig på det.
Men selv om jeg tager fejl er det jo også i 3 år du ikke må have modtaget nogle ydelser under den lov, så hvis du er på "ren" kontanthjælp i dag til den "17/5", så kan du/i tidligst søge om fs efter de nuværende regler fra den 18/5 2016.
Men selv om jeg tager fejl er det jo også i 3 år du ikke må have modtaget nogle ydelser under den lov, så hvis du er på "ren" kontanthjælp i dag til den "17/5", så kan du/i tidligst søge om fs efter de nuværende regler fra den 18/5 2016.
Oki,,, men jeg fik det udbetalt i starten af måneden, da jeg går på barsel den 17.5, så den blev udbetalt automatisk i starten af måneden. så det vil sige det er min første gang (udbetaling) jeg får kontant,,, men har aldrig været på kontanthjælp i mit liv. Er uddannet bachelor i entreprenørskab og innovation og har arbejdet siden, og min mand er arkitekt, så jeg tænkt at de måske så lidt anderledes til sagen, da det er barsel jeg er på..? men har ringet til kommunen og ydelsescenter og jobcenter og kontanthjælp afdeling og intergretionsrådet og ingen kunne svare mig om det var under aktiv social hjælp...men jeg kan jo vel bare søge, når min mand kommer, og så se hvad de svare,,, Er eu regler de samme som de danske regler? jeg havde tænkt mig at flytte til sverige og søge FS efter svenske og Eu regler, men jeg har stadig ik fået svar fra ydelses/kontanthjælp centeret på om jeg kunne tage min kontanthjælp (barsel) med mig til Sverige,,, syndes det ser så sort ud lige nu, vil så gerne have min mand skal være sammen med mig og vores (første) snart nyfødte datter, men alle de regler puha...
Med venlig Hilsen
Med venlig Hilsen
Fine titler og uddannelser ændrer ikke ved det faktum at du modtog kontanthjælp, og det er i mod reglerne for familiesammenføring. Det er muligt at din barsel vil blive set på anderledes, men det ændrer ikke på at du har fået kontanthjælp på et tidspunkt indenfor de seneste 3 år. Om du har fået det i en uge, en måned eller et år er egentlig sagen lige så uvedkommende som din uddannelse og hvor længe du har været på arbejdsmarkedet før du modtog kontanthjælp.Nmasri skrev:Oki,,, men jeg fik det udbetalt i starten af måneden, da jeg går på barsel den 17.5, så den blev udbetalt automatisk i starten af måneden. så det vil sige det er min første gang (udbetaling) jeg får kontant,,, men har aldrig været på kontanthjælp i mit liv. Er uddannet bachelor i entreprenørskab og innovation og har arbejdet siden, og min mand er arkitekt, så jeg tænkt at de måske så lidt anderledes til sagen, da det er barsel jeg er på..?
Du vidste (eller burde have vidst) at modtage kontanthjælp ville gøre det umuligt for jer at få fs efter de danske regler, med mindre i kan være berettiget til en form for dispensation (du har særbørn i danmark, han er truet på livet i hans hjemland, det er umuligt for jer at bosætte jer i hans hjemland, eller lignende ting).
Det kan du selvfølglig altid. Men ud fra hvad du har skrevet, så er der ikke den store tvivl om hvad svaret på ansøgningen vil blive. Desværre.Nmasri skrev:men har ringet til kommunen og ydelsescenter og jobcenter og kontanthjælp afdeling og intergretionsrådet og ingen kunne svare mig om det var under aktiv social hjælp...men jeg kan jo vel bare søge, når min mand kommer, og så se hvad de svare,,,
Nej det er de ikke. Ellers ville der jo ikke være tale om 2 forskellige regelsæt ville der.Nmasri skrev:Er eu regler de samme som de danske regler?
Du kan læse om de danske regler på nyidanmark.dk, og om EU reglerne her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
Ja du har gjort det lidt skidt ved at modtage kontanthjælp, også selvom det kun var i en enkelt måned.Nmasri skrev:jeg havde tænkt mig at flytte til sverige og søge FS efter svenske og Eu regler, men jeg har stadig ik fået svar fra ydelses/kontanthjælp centeret på om jeg kunne tage min kontanthjælp (barsel) med mig til Sverige,,, syndes det ser så sort ud lige nu, vil så gerne have min mand skal være sammen med mig og vores (første) snart nyfødte datter, men alle de regler puha...
Med venlig Hilsen
Du modtager kun barselspenge fra kommunen hvis du har en form for indkomst som de kan beregnes ud fra.
Den indkomst kan beregnes ud fra 2 ting.
1) En indkomst fra et job
2) En indkomst fra kontakthjælp.
Du modtager derfor ikke nogen barselspenge, med mindre du har modtaget en form for ydelse først i form af kontanthjælp fra kommunen, da der ellers ikke vil være nogen indkomst at beregne barselspengene for. Derfor har du helt sikkert modtaget kontanthjælp før du begyndte på barsel, hvilket du også skriver, da du skriver at du den første i denne måned modtog kontanthjælp fra kommunen. Dagpenge beregnes nemlig ikke forud, men bagud i tiden, så man får ikke dagpenge for maj måned den 1. maj.
Eksempler på ydelser, som ikke gives efter aktivloven eller integrationsloven,
SU
Dagpenge (arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og barselsdagpenge)
Pension (førtidspension og folkepension)
Boligstøtte givet efter lov om individuel boligstøtte
Økonomisk støtte til arbejdsgiveren ved ansættelse i løntilskudsjob eller flexjob. Du skal dog være opmærksom på, at ansættelse med løntilskud ikke opfylder beskæftigelseskravet
Friplads til børn i børneinstitution
SU
Dagpenge (arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og barselsdagpenge)
Pension (førtidspension og folkepension)
Boligstøtte givet efter lov om individuel boligstøtte
Økonomisk støtte til arbejdsgiveren ved ansættelse i løntilskudsjob eller flexjob. Du skal dog være opmærksom på, at ansættelse med løntilskud ikke opfylder beskæftigelseskravet
Friplads til børn i børneinstitution
-
fundiver199
Det har ingen betydning for sagen, at du var gravid, medens du modtog kontanthjælp. Det er stadig kontanthjælp og står dermed i vejen for FS efter de danske regler i 3 år regnet fra datoen for den seneste udbetaling.
For at være berettiget til barselsdagpenge (som ikke står i vejen for FS), skal man have arbejdet i Danmark i et vist stykke tid op til, at man går på barsel. Det havde du ikke, da du vendte hjem fra udlandet, og dermed var kontanthjælp den eneste ydelse, du var berettiget til, uanset om du var gravid eller ej.
Du kan ikke tage dansk kontanthjælp med dig til Sverige. Derimod kan du som dansk statsborger udnytte den fri bevægelighed i Norden og flytte til Sverige og modtage svensk kontanthjælp, som er en lidt lavere sats end den danske. Herefter kan din mand så rejse hjem og søge om FS efter de svenske regler, hvor der ikke er noget forsørgelseskrav.
En anden og bedre løsning er, at du finder et job, før du flytter. Så kan I også vælge at bruge EU-reglerne som beskrevet under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land".
For at være berettiget til barselsdagpenge (som ikke står i vejen for FS), skal man have arbejdet i Danmark i et vist stykke tid op til, at man går på barsel. Det havde du ikke, da du vendte hjem fra udlandet, og dermed var kontanthjælp den eneste ydelse, du var berettiget til, uanset om du var gravid eller ej.
Du kan ikke tage dansk kontanthjælp med dig til Sverige. Derimod kan du som dansk statsborger udnytte den fri bevægelighed i Norden og flytte til Sverige og modtage svensk kontanthjælp, som er en lidt lavere sats end den danske. Herefter kan din mand så rejse hjem og søge om FS efter de svenske regler, hvor der ikke er noget forsørgelseskrav.
En anden og bedre løsning er, at du finder et job, før du flytter. Så kan I også vælge at bruge EU-reglerne som beskrevet under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land".