Dansk turristvisum eller vent og fs i Sverige??

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Malicse

Dansk turristvisum eller vent og fs i Sverige??

Indlæg af Malicse » 12.05.2013 18:09:08

Hej!

Haaber der er nogen her der kan give et forvirret par nogle gode raad og fif med paa vejen :)

Jeg er dansk statsborger er pt paa filippinerne for at vaere sammen med min filippinske kaereste. Vi er nu traette af at rejse frem og tilbage for at vaere sammen og har i sinde at soege om familie sammenfoering i Sverige..
Vi har en oenske plan, som er at vi ansoeger om et turristvisum til dk. Det giver os 3 maaneder til at jeg kan finde et job og et vaerelse el. lejlighed i Sverige og derfra saa ansoege om Fs efter svenske national regler.
Tror i det er muligt? og maa vi godt ansoege om familiesammenfoering efter svenske national regler naar min kaereste er i dk paa turristvisum?
Eller vil det vaere bedre at endnu engang skilles og jeg selv tager hjem og finder job og lejlighed og derefter soege om fs og saa kan min kaereste komme? - det er selvfoelgelig den loesning vi rigtig gerne vil undgaa..
Det skal lige siges at vi ogsaa overvejer at blive gift i dk inden vi soeger sverigeloesningen. Vi vil gerne giftes, men vil helst vente til at vores familie har mulighed for at vaere der. Men det er ikke muligt at ansoege om sverigeloesningen uden er det?
Hvis vi ikke kan nå og blive gift, kan vi søge FS i Sverige mens han er på turistvisum i DK og han bliver i DK indtil sagen er afgjort?
Eller kan vi tage til den svenske ambassade i dk og søge om visum i sverige til ham?

Mvh. De forvirrede
Senest rettet af Malicse 23.02.2014 14:23:43, rettet i alt 1 gang.

oca1234

Re: Dansk turristvisum eller vent og fs i Sverige??

Indlæg af oca1234 » 12.05.2013 18:29:28

Det kan godt lade sig gøre, alt afhængigt af om du finder en lejlighed inden de 3 måneder. det er egentlig det vigtigste, da du skal være registreret og have personnr før din kæreste kan søge om ophold:) under de svenske regler er der ikke krav om ægteskab, men vil du have din kæreste bliver hos dig mens i venter, skal i samtidig søge under EU regler, og der skal man være gift.. Der er en masse opslag herinde i kan læse om ang. proceduren :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.05.2013 20:50:01

I øjeblikket er ventetiden på svar på ansøgning om fs i Sverige efter svenske regler oppe på minimum 7 mdr.

Har du muligheden for at bruge EU-regler? Hvis det vigtigste for jer er at kunne komme til at starte et liv sammen, så ærligt talt: blæs på alle de der forventninger om stor bryllupsfest, og at alt skal være perfekt.

Alt det udenoms stads er ingen garanti for et langtidsholdbart forhold. Mine forældre blev gift over hals og hoved for at afværge min mors udvisning, og de er stadig gift her 63 år senere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Malicse

Indlæg af Malicse » 13.05.2013 08:15:54

Tak for svar:) Ja vi vil gerne blive sammen mens vi venter på svar. Men kan vi godt søge efter Eu regler hvis vi bliver borgeligt gift i dk?
Har hørt at det godt kan være svært at finde lejlighed i sverige, men håber det kan lade sig gøre på den tid vi har.

soreng

Indlæg af soreng » 13.05.2013 08:36:32

Malicse skrev:Tak for svar:) Ja vi vil gerne blive sammen mens vi venter på svar. Men kan vi godt søge efter Eu regler hvis vi bliver borgeligt gift i dk?
Har hørt at det godt kan være svært at finde lejlighed i sverige, men håber det kan lade sig gøre på den tid vi har.
Ja da. Enten er man gift eller også er man ikke gift. Om det er foregået ved en stor fest med 200 gæster på en strand på Hawaii med "the Eagles" som husorkester, eller om det er foregået på den lokale kommune, hvor det kun var dig og hende, og i delte en pizza bagefter er egentlig ligegyldigt. ;-)

Så længe ægteskabet er lovligt er de ydre omstændigheder fuldstændig ligegyldigt (lovmæssigt set).

Besvar