Hvad har man ret til, af sociale ydelser?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Plex

Hvad har man ret til, af sociale ydelser?

Indlæg af Plex » 09.05.2013 19:14:44

Hej

Min forlovede fra Brasilien og jeg, er i planlægnings processen mht. at flytte sammen, og blive familiesammenført. Planen er sidst på året, hvor hun kommer til Danmark, og vi skal giftes, og derefter søge FS, under processuelt ophold.

Jeg går ud fra, at jeg skal forsørge hende 100%, mens sagen behandles - inkl. evt. lægehjælp. Er det korrekt antaget?

Har hun ret til nogen ydelser, når FS er godkendt, og hun venter på dansprøve a1 - og hvad med efter danskprøven?

På forhånd tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad har man ret til, af sociale ydelser?

Indlæg af mh1 » 09.05.2013 19:21:41

Kontanthjælp og stort set alt anden støtte, som gives efter aktiveringsloven vil betyde, at din ægtefælle vil få 'karantæne' i forhold til at kunne søge om permanent opholdstilladelse senere, og i værste fald vil din ægtefælle ikke kunne få forlænget sin midlertidige opholdstilladelse.

Det er derfor ikke megen støtte man kan få, udover gratis sprogkursus og sygesikring, når fs er godkendt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Plex

Indlæg af Plex » 09.05.2013 19:38:54

mh skrev:Kontanthjælp og stort set alt anden støtte, som gives efter aktiveringsloven vil betyde, at din ægtefælle vil få 'karantæne' i forhold til at kunne søge om permanent opholdstilladelse senere, og i værste fald vil din ægtefælle ikke kunne få forlænget sin midlertidige opholdstilladelse.

Det er derfor ikke megen støtte man kan få, udover gratis sprogkursus og sygesikring, når fs er godkendt.
Tak for dit svar - det var lidt som jeg havde forventet det, men rart at få bekræftet :)

Mht at søge permanent opholdstilladelse - det kan man først søge efter 5 år ikke?

Hvor lang tid, kan man så være i Danmark som familiesammenført, uden permanent opholdstilladelse?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.05.2013 10:16:37

Tjah, hvis der ellers ikke mangler andet, end at ægtefællen får bestået den (for tiden) krævede danskprøve for at få permanent ophold, så kan man få forlænget tidsbegrænsede opholdstilladelser uendeligt mange gange. Der er i hvert fald endnu ikke nogen grænse for det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Plex

Indlæg af Plex » 10.05.2013 14:06:24

Mange tak for svar :)

Besvar