Besøg til England med min hustru

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Byberg

Besøg til England med min hustru

Indlæg af Byberg » 09.05.2013 11:22:52

Hej,
Mit navn er Søren og jeg er dansk statsborger. Min kone og jeg har købt flybilletter til Liverpool med afrejse i morgen fredag d. 10. maj. Vi skal være i England i 4 dage på en mini-ferie, og har retur flybilletter til d. 13. maj.
Min kone Su har Thai pas og har fået opholdskort i Danmark efter EU-reglerne i 5 år. Vi bor i Danmark og har været gift siden 2010.
Jeg er pludselig kommet i tvivl, om min kone kan få problemer med at rejse ind i England, der jo ikke er med i Schengen samarbejdet?
kan I hjælpe mig med et hurtigt svar her?
På forhånd tak, og jeg beklager, at jeg er så sent ude med mit spørgsmål.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøg til England med min hustru

Indlæg af mh1 » 09.05.2013 13:43:42

Hvis din kone som thailænder skal have visum til England, så JA, det er et problem at hun ikke har det.

England ignorerer sin pligt til at tillade ægtefæller til EU-borgere at rejse ind sammen med EU-borgeren.

Læs her, hvordan man ansøger: http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/count ... %20English
mh
Rådgiver for ÆUG

byberg1@gmail.com

Indlæg af byberg1@gmail.com » 09.05.2013 14:40:05

Hej mh,
Tak for dit hurtige svar. Nu har vi er overraskende seriøst problem!
Vores fly afgår fra Kastrup Lufthavn i morgen fredag kl. ca. 12:00 til Liverpool, og vi kan jo ikke nå at ansøge om visum for min kone Su.
Jeg var overbevist om, at når min kone har 5 års opholdstilladelse i DK efter EU reglerne, så kunne hun rejse med sin danske mand (mig) overalt i EU. Men det er - som du skriver - ikke tilfældet.
Hvad gør vi? Ved du, om man kan få et "Emergency visit visa" i København, Kastrup Lufthavn eller Liverpool Airport???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.05.2013 15:42:50

Din kone vil blive nægtet adgang til flyet i Kastrup, når hun ikke har noget visum, så det kan ikke fås ved ankomst. I må tage en tur forbi den britiske ambassade, men det kan næppe klares i en håndevending. Surt at I ikke har været opmærksom på det tidligere.

http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/count ... gname=null

Besvar