ansøgning om PUT i sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: ansøgning om PUT i sverige

Indlæg af mh1 » 03.05.2013 15:59:40

@ Stockholmsbo, der er da vist heller ikke nogen, som påstår at man har KRAV på PUT efter 2 års samliv, evt. på EU-opholdskort, inden ansøgning om opholdstilladelse efter svenske regler.

Både skaanebo og jeg skriver at det er noget man KAN få, men ikke har KRAV på.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050716.htm
Kap. 5, 8 §: Ett uppehållstillstånd som ges en make enligt 3 § första stycket 1 (ægtefælle/sambo) skall vara tidsbegränsat vid första beslutstillfället, om makarna inte stadigvarande sammanbott utomlands. Detsamma gäller när uppehållstillstånd i ett sådant fall beviljas utlänningens barn.
Ett uppehållstillstånd som beviljas enligt 3 a § första stycket 1 eller andra stycket skall vid första beslutstillfället vara tidsbegränsat. Lag (2006:220).

Fortsatt uppehållstillstånd
16 § En utlänning som med stöd av 8 § har beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning får beviljas ett nytt tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd på den grunden endast om förhållandet består.
En utlänning som har familjeanknytning enligt 3 § första stycket 1 eller 2 b eller 3 a § första stycket 1 eller andra stycket och som har haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i två år får ges ett permanent uppehållstillstånd. :!: Om det finns särskilda skäl, får permanent uppehållstillstånd ges före tvåårsperiodens slut.

Loven siger altså lidt omvendt, at hvis man IKKE har boet sammen to år i et andet land, før man flytter til Sverige, så SKAL den første opholdstilladelse som udgangspunkt være tidsbegrænset. OG så er der den krølle, at § 16 omtaler udlændinge med opholdstilladelse efter § 8, men let og elegant netop ikke har noget med om udlændinge som har ophold på baggrund af EU-retten. Derfor kan Sverige vælge at lade være med at give permanent opholdsTILLADELSe til dem, der har haft 2 års ophold I SVERIGE på et EU-opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

Stockholmsbo

Indlæg af Stockholmsbo » 04.05.2013 09:46:18

mh, precis som lagen säger:

Ett uppehållstillstånd som ges en make enligt 3 § första stycket 1 skall vara tidsbegränsat vid första beslutstillfället, om makarna inte stadigvarande sammanbott utomlands.

Utomlands innebär i det här sammanhanget att makarna bott utanför Sverige. Att makarna bott i Sverige 2 år eller än längre har ingen betydelse för händledningsärenden överhuvudtaget. Varför uppmuntrar ni folk att ansöka om uppehållstillstånd efter vistelse i Sverige i minst 2 år om detta leder till att migrationsverket beviljar ett tillstånd gällande i 2 år?

Ett bra exempel på det:
af skaanebo » 30.07.2012 14:12:36
Medmindre der er en god grund til at søge allerede nu, fordi I fx snart er tvunget til at søge om socialhjælp, så vent da, indtil I kan dokumentere 2 års samliv, således at din ægtefælle får en permanent opholdstilladelse i første hug.

Skaanebo påstår här att man är berättigad till put efter 2 års samliv i Sverige. Blev det lite fel kanske?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.05.2013 10:15:37

Kære Stockholmsbo, du er tydeligvis ny her på sitet. Jeg ved ikke om du har nogen praktisk erfaring overhovedet med Migrationsverket, eller hvorfor du er blevet bruger her på forum, men jeg kan oplyse dig om, at jeg har været aktiv her på forum igennem mere end 8 år og i denne tidsperiode har jeg set flere eksempler på, at folk har fået PUT ved første ansøgning, også selv om de ikke har boet sammen i udlandet. Som sagt foretager Migrationsverket et konkret skøn fra sag til sag, og der er vel intet fordækt i, at en medarbejder kan tænke selv? Hvorfor skulle man forskelsbehandle folk alt efter om de har boet to år sammen i Sverige eller to år sammen i udlandet? Hvad står der mon i forarbejderne til lovgivningen? Hvad var meningen med, at man skulle kunne få PUT ved første ansøgning? Jo, meningen er, at man giver PUT, når forholdet er etableret og fremstår seriøst! Meningen har ikke været, at der skulle forskelsbehandles alt efter, om parterne har boet i udlandet forinden i to år eller ej.

Uanset om man så faktisk får PUT eller blot en to-årig opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent, så kan der stadig være fordele ved at søge efter nationale svenske regler frem for efter EU-regler. Fx fordi man simpelthen får permanent ophold tidligere end efter EU-regler. Altså efter 2 år frem for efter 5 år. Eller efter 4 år frem for efter 5 år, hvis man først søger efter 2 års ophold i Sverige og ikke får PUT ved første ansøgning.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.05.2013 16:24:09

@ skaanebo, jeg tror muligheden for at Stockholmsbo er en troll foreligger.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2013 09:53:32

BrianM er også ny bruger her på siden, måske samme person som Stockholmsbo?

Sjovt som Stockholmsbo bruger energi på at finde et indlæg, der er skrevet for et år siden, når man blot kan læse, hvad jeg skriver tidligere i ovenstående tråd.

Nemlig at der er en god chance for at få PUT ved første ansøgning, men at man ikke har krav på at få det. Og så kommer vi nok ikke så meget videre. I øvrigt er praksis hos Migrationsverket ændret over årene. Tidligere var det sådan, at man slet ikke kunne søge om opholdstilladelse efter svenske regler, hvis man allerede opholdt sig i Sverige på baggrund af et opholdskort udstedt efter EU-regler. Migrationsverket afviste simpelthen at behandle ansøgninger, medmindre ansøgerens opholdsgrundlag havde ændret sig. Tidligere var man altså bundet til det valg, man i sin tid foretog, da man ansøgte efter opholdskort efter EU-regler og kunne ikke samtidig eller efterfølgende søge om opholdstilladelse efter nationale regler. Migrationsverket har altså løbende ændret praksis. Måske har Migrationsverket også for nylig ændret praksis på dette område? Jeg tror, det er et års tid siden, jeg sidst fik bekendtskab med, at en person fik PUT ved første ansøgning, selv om personen allerede boede i Sverige.

Og hvad har det så med sagen at gøre, om man skriver her på forum på svensk eller dansk eller engelsk? De fleste brugere her på forum er nok stærkere i dansk, så er det da også naturligt, at man skriver på dansk, også selv om der er en enkelt bruger i tråden, som skriver på svensk.

I øvrigt skal man altid tage gode råd, der gives på forummer på nettet som på denne side, med et gran salt og søge faglig juridisk bistand, hvis det er det, man har behov for. Forummet her på siden er til for at folk kan hjælpe hinanden, men der gives ingen juridiske garantier på svarenes brugbarhed.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2013 13:15:03

Kære BrianM.

Jeg kender dig ikke og ved ikke, hvor du har dine oplysninger fra. De er i hvert fald helt forkerte. Jeg har ingen førtidspension, så lad dog være med at udtale dig om noget, du intet aner om. Men jeg kan se, du kun har skrevet ganske få indlæg og registrerer dig ved nytår, og dine få indlæg på siden giver ingen konstruktive råd, så du er tydeligvis kun inde på siden for at finde nogen at debattere med. Velkommen som troll.

Der findes i øvrigt en fin lille funktion her på siden, som jeg nu har slået til: "Ignorerede brugere er brugere som vil blive ignoreret som standard. Indlæg fra disse brugere vil ikke blive vist i fuld udstrækning. "

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.05.2013 18:20:26

Tjah, jeg vælger så også at bruge den funktion til en person, som tildeler mig et uanmodet kønsskifte, betvivler min evne til at læse mit modersmål samt beklikker min faglige viden.

Do not feed the troll.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar