Ophold efter Coming Home reglen 1 enkelt spørgsmål !

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ampc

Ophold efter Coming Home reglen 1 enkelt spørgsmål !

Indlæg af ampc » 30.04.2013 11:46:05

Hej med jer,

Tusind tak for jeres formidable side. Jeg ved den hjælper rigtig mange fortvivlet mennesker, og er til rigtig meget hjælp !

Min søster er i den lykkelige situation at de har fået brev med godkendt opholdstilladelse. Det er vi selvfølgelig utrolig glade for men har et enkelt spørgsmål, som jeg håber i kan være behjælpelig med.

Jeg har flere gange ringet til US for at spørger hvordan vi skal forholde os til boligkravet. US har sagt at fra den dato man får brevet har de 6 måneder til at komme til DK, han skal derefter så registere sig på borgerservice, og skal så inden de 6 mdr. er gået også have fået sig en lejlighed.

Nu kommer så mit spørgsmål jævnfør det brev de har modtaget. På engelsk står der følgende:

"As you and your spouse have informed us that your spouse will enter Denmark in immediate continuation of residences abroad the conditions for own dwelling shall be postponed for 6 months :arrow: from the spouse entry in Denmark. your spouse living in Denmark may now acquire his or her own dwelling of reasonable size".

Sådan som jeg læser det har de 6 måneder til at finde sig en lejlighed fra den dato han lander i DK (sætningen fra pilen) og registere sig på borgerservice... Er det også det i læser? Det ville jo betyde at der ikke behøvede at være så meget strees på da de så kan komme til DK om 3 måneder for derefter at have 6 måneder til at finde en lejlighed (i alt 9 måneder). Det undre mig bare for så har US informeret mig forkert.

Det er presset fordi de først nu skal til at sælge lejlighed, og det kan som mange ved jo tage lidt tid. Derfor ville det være dejligt hvis det forholdt sig sådan at de havde noget mere tid jævnfør brevet. (medmindre jeg misforstår :cry: ).

Hvad siger i?

Hilsen den bekymret bror som virkelig gerne vil have sin søster, svoger, niece og nevø til DK..... :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold efter Coming Home reglen 1 enkelt spørgsmål !

Indlæg af mh1 » 30.04.2013 16:08:05

Tjah, ja - nej - ved ikke.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28983
Bekendtgørelse om opfyldelse af boligkravet i
familiesammenføringssager og om kommunalbestyrelsens
udtalelse om referencens boligforhold
§ 4. Ved afgørelse om den første meddelelse af opholdstilladelse til ansøgeren anses boligkravet for opfyldt, når referencen godtgør, at vedkommende senest 3 måneder efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse vil råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. §§ 6 og 7, jf. § 8, indtil mindst 3 år efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte 3-måneders-frist for referencens råden over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. §§ 6 og 7, jf. § 8, kan undtagelsesvis forlænges, hvis ganske særlige grunde taler derfor.
Stk. 3. Ved afgørelsen om den første meddelelse af opholdstilladelse til ansøgeren kan krav om referencens opfyldelse af boligkravet udskydes i op til 6 måneder efter gennemførelsen af familiesammenføringen, hvis ganske særlige grunde taler derfor. Opholdstilladelse meddeles i sådanne tilfælde på betingelse af, at referencen inden 6 måneder efter gennemførelsen af familiesammenføringen godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. §§ 6 og 7, jf. § 8, indtil mindst 3 år efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse.

Sådan set kunne man så godt læse det, som du gør, men da man skal benytte sig af den bevilgede fs inden der er gået 6 mdr. fra bevillingens dato, vil jeg mene at man derfor også vil sige at de 6 mdr. regnes fra nu af. Ellers kunne man jo i yderste fald udskyde det i op til 12 måneder, ved at vente til lige før de 6 mdr. udløber, indenfor hvilke man skal udnytte bevillingen, og så blåøjet mene at man de første 6 mdr. i DK kan bo på et fremlejet værelse mens man søger bolig.
mh
Rådgiver for ÆUG

ampc

Indlæg af ampc » 30.04.2013 17:29:06

Tak mh.
Jeg forstår hvad du skriver, og forstår paragrafferne. Men det er da utroligt at man modtager et brev hvorpå flere som jeg har vist det til opfatter det som jeg gør. Hvis man nu var naiv, og som udgangspunkt tog brevet for gode vare, havde man efter 6 mdr. en lille udfordring.

Jeg ringer til US i morgen, og udfordre dem på teksten i brevet og vil rigtig gerne høre deres svar....Det skal nok blive underholdende.

Der står jo konkret "from the spouse entry in Denmark".

Familiesammenføringen er jo oplyst ved at de har fået et brev men er vel ikke gennemført da de endnu ikke er kommet til DK.....Forstår ikke det skal være så kompliceret :D eller :oops: :oops:

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.04.2013 18:07:10

Joh, men normalt skynder folk sig jo nok til DK, når endelig fs-bevillingen kommer. Det hører sikkert til de absolutte sjældenheder, at man trækker den flere måneder.

Ved EU-reglerne er det jo så enkelt, at man ikke skal opfylde noget boligkrav, så der er det de 6 mdr. som forhåndsgodkendelsen 'varer', som afgør den frist man skal flytte indenfor.
mh
Rådgiver for ÆUG

ampc

Indlæg af ampc » 30.04.2013 18:38:35

Enig mh, men de skal have solgt deres lejlighed inden de kan komme til dk. At sælge den inden man får godkendt opholdstilladelse ville være en for stor risiko. Så lige netop i deres tilfælde er det en udfordring. Ingen tvivl om at havde de ikke haft den lejlighed var de på vej i flyet nu, men da det er penge de får med tilbage, og det samtidigt skal danne grundlag for et nyt køb af lejlighed eller hus er det jo noget som skal afvikles inden deres ankomst.

Efter din/jeres erfaring er det så noget man kan blive kompenseret for? Jeg mener det er en familie på 2 voksne og 2 børn (begge med danske pas), så logistikken skal jo følges ad.

Lad mig lige understrege at dette er en "luksus" problem, og jeg bestemt ikke skal klage over vores gunstige situation for jeg ved hvor heldige vi er over at det er gået godt !!!! Men derfor kan det stadig være enormt stressende i situationen, og alt hvad vi kan gøre for at gøre det nemmere for dem skal selvfølgelig undersøges.

soreng

Indlæg af soreng » 01.05.2013 08:48:25

ampc skrev:Enig mh, men de skal have solgt deres lejlighed inden de kan komme til dk. At sælge den inden man får godkendt opholdstilladelse ville være en for stor risiko. Så lige netop i deres tilfælde er det en udfordring. Ingen tvivl om at havde de ikke haft den lejlighed var de på vej i flyet nu, men da det er penge de får med tilbage, og det samtidigt skal danne grundlag for et nyt køb af lejlighed eller hus er det jo noget som skal afvikles inden deres ankomst.
Ja det er da en udfordring, men det er DERES udfordring, og ikke udlændingestyrelsens problem. Ligesom at man heller ikke kan forvente at få dispensation for boligkravet, fordi at man venter på den HELT rigtige lejlighed i det HELT rigtige kvarter til den HELT rigtige pris, og derfor i mellemtiden bor i en campingvogn. ;-)
ampc skrev:Efter din/jeres erfaring er det så noget man kan blive kompenseret for? Jeg mener det er en familie på 2 voksne og 2 børn (begge med danske pas), så logistikken skal jo følges ad.
Ikke udover det ½ år man får til at flytte til Danmark.
Hvordan din søster og hendes mand har skruet deres økonomi sammen, og derfor skal sælge en lejlighed før de vil flytte (ikke kan, men vil) til Danmark, kan altså aldrig være udlændingestyrelsens problem. ;-)
ampc skrev:Lad mig lige understrege at dette er en "luksus" problem, og jeg bestemt ikke skal klage over vores gunstige situation for jeg ved hvor heldige vi er over at det er gået godt !!!! Men derfor kan det stadig være enormt stressende i situationen, og alt hvad vi kan gøre for at gøre det nemmere for dem skal selvfølgelig undersøges.
Det bedste de kan gøre er at sætte en realistisk salgspris på ders lejlighed, så de får den solgt indenfor det næste ½ år. :-)

soreng

Indlæg af soreng » 01.05.2013 08:52:36

ampc skrev:Jeg ringer til US i morgen, og udfordre dem på teksten i brevet og vil rigtig gerne høre deres svar....Det skal nok blive underholdende.
Det vil du nok ikke få noget særligt ud af. Du vil få en person i røret der i sidste ende ikke kan svare dig konkret på dit spørgsmål, og derfor vil bede dig om at skrive en mail til us, med dit spørgsmål...Svaret på dit spørgsmål på mail risikerer du så bare bliver at du kan læse om reglerne på deres hjemmeside. :-D

Ja us er ikke altid lette at danse med. ;-)

ampc

Indlæg af ampc » 02.05.2013 13:39:11

Hej Soreng, ved godt det er deres udfordring men derfor kan man jo godt udfordre, i stedet for bare at forholde sig til det de har skrevet (US)..... Min søster har nu selv ringet til US, (4 gange) og ganske rigtig fik hun 4 forskellige svar... :oops: Simpelthen utroligt at US ikke er klar i spyttet når det er den eneste mulighed man har for rådgivning inden for det offentlige. :twisted: :twisted:

Efter at have fået bekræftet dette af 2 medarbejdere forholder vi os til nedenstående, og så alligevel ikke da jeg har tænkt mig at tage ind til dem for at få en større forståelse af det de skriver... Vi har i øvrigt fået en englænder til at læse brevet igennem, og han konstatere det samme som vi har læst os frem til.

Det skal lige siges igen at min søster ikke bor i DK! De er begge boende i udlandet og har ikke nogen adresse her i DK. De ankommer allesammen på samme tid, og skal sammen op og registrere sig på kommune.

- De har 6 mdr. fra min søster og hendes mand inkl. børn ankommer til Danmark første gang til at opfylde boligkravet (finde sig en lejlighed). Det betyder at tager de hjem i August måned, :!: selvom de har fået godkendt ophold d. 28 april :!: , har de frem til januar måned 2014 til at få en lejlighed Hmmmmm ????

- Fra det tidspunkt min svoger er kommet til DK og har tilmeldt sig hos kommunen har han 6 måneder til at tage testen i dansk prøve A1. Dvs lander han i August skal han inden Januar 2014 havde bestået prøven eller benytte sig af forlængelsen på de 3 ekstra måneder såfremt han ikke består.

Er det ikke utroligt at vi/I alle sidder herinde med alt den viden, og i har sikkert ret i alt ovenstående, men at man alligevel er usikker og føler behov for at tage ind til dem for at blive 100% sikker, da man tydeligvis ikke kan få den ro i maven ved at kontakte dem pr. tlf. Der er sgu da ikke noget at sige til at folk er forvirret....!!!!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.05.2013 15:11:53

Om en indfødt englænder læser en fra dansk oversat tekst på en anden måde, end teksten var ment, kan man vist ikke bruge som argument nogen steder.

Og så skal det da lige pointeres, at din søster og svoger åbenbart har oplyst, at den danske ægtefælle vil ankomme til DK 'umiddelbart efter et udlandsophold', men tilsyneladende IKKE har sat nogen dato på, og ej heller har oplyst, at familien agter at flytte sammen (selvfølgelig ikke helt ualmindeligt, men det er det så heller ikke, at den danske part flytter i forvejen NETOP for at sikre bolig!)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar