tjah, som en sidste udvej tænker jeg på om min chilenske mand kan blive ulovligt i Danmark, mens jeg selv er under lægelig behandling - og altså ikke selv kan rejse ud af Danmark.
Ganske naivt - kan jeg se i bakspejlet - har vi søgt om forlængelse af hans 90 dages visum, og har regnet med at det blot var en formsag. For selvfølgelige skal han da blive sammen med mig, når jeg nu har et lægeligt brev hvori jeg bliver "forbudt" udrejse i 3 måneder, da mit ben ikke vil kunne holde til den lange flyvetur!
Men av. I dag, 3 uger efter ansøgning og efter at have rykket i godt 1 uge, fik jeg aller nådigst besked over telefonen om at min mand har fået afslag, og altså skal benytte sig af sin flybillet på torsdag d. 2. maj... Vi mangler at få afgørelsen tilsendt fysisk.
Vi bor normalt i Chile men kommer på besøg i Danmark hvert år. Men denne gang ankom jeg i december 2012, og meldte mig tilbage i det danske samfund. Min mand kom efterfølgende og vi har begge skullet tilbage igen i starten af maj. Nu er jeg altså pludseligt og helt uforudseeligt blevet forhindret og vil meget gerne at min mand bliver hos mig i yderligere 2 måneder.
Baggrunden for afvisning angives at være fordi mit operede knæ ikke er en "alvorlig sygdom". Dog har jeg svært ved at klare mine daglige pligter og kan slet ikke se for mig at han skal tilbage uden mig. Jeg er født og opvokset i Danmark, men bor i lange perioder udenfor Danmark.
Så nu er spørgsmålet: vil det på nogen måde hjælpe at klage til justitsministeriet? Og mon det vil blive opdaget at min mand rejser ud 2 mdr efter visums ophør? Det skal siges at min mand normalt ikke skal søge om visum for at besøge schengen-lande. Han er fra Chile. Hvis ikke det bliver opdaget på vej ud, så er der vel heller ingen fare for at det bliver det på vej ind i DK næste gang? Og hvad sker der worst case hvis det bliver opdaget?
1000 tak på forhånd for hjælpen.
PS: Jeg opfylder ikke kravene til ansøgning om FS!
ulovligt ophold - bliver det opdaget?
Re: ulovligt ophold - bliver det opdaget?
Ja, det vil helt sikkert blive opdaget, hvis han forsøger at rejse ud fra en lufthavn inden for Schengen. For paspolitiet tjekker naturligvis. Og så vil det give en visumkarantæne/besøgsforbud i en årrække efter.
Hvis han derimod rejser ud uden om de almindelige grænseovergange, altså modsat flygtningestrømmene, men på helt samme vis, altså fx med en lille båd eller ved at svømme over en flod eller vandre over et bjerg, så er risikoen for at blive opdaget nok noget mindre.
Hvis han derimod rejser ud uden om de almindelige grænseovergange, altså modsat flygtningestrømmene, men på helt samme vis, altså fx med en lille båd eller ved at svømme over en flod eller vandre over et bjerg, så er risikoen for at blive opdaget nok noget mindre.
-
ElJefeDanes
- Geografisk sted: København / Spanien / Sverige
Re: ulovligt ophold - bliver det opdaget?
Ved en klage til Justitsministeriet skal I regne med en sagsbehandlingstid på 6-8 måneder...
Vi har selv idag modtaget brev fra ministeriet i forbindelse med en principiel klage over beregningsmetoder ved et nyt visum til min kone efter afslag på en FS, og det har som du kan se lange udsigter pga af de mange sager der pt ligger i ministeriet.
En klage har heller ikke opsættende virkning på din mands udrejse, og hvis han bliver her ulovligt risikerer I indrejseforbud for ham i en årrække.
Vi har selv idag modtaget brev fra ministeriet i forbindelse med en principiel klage over beregningsmetoder ved et nyt visum til min kone efter afslag på en FS, og det har som du kan se lange udsigter pga af de mange sager der pt ligger i ministeriet.
En klage har heller ikke opsættende virkning på din mands udrejse, og hvis han bliver her ulovligt risikerer I indrejseforbud for ham i en årrække.