Flytning hjem fra Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

ismanden1

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 28.04.2013 09:24:19

Hej igen!

Efter at have boet i Sverige siden dec. 2012 er vi ved at være forberede os på at ansøge om familiesammenføring til Danmark efter EU-reglerne. I en mail fra Udlændingestyrelsen anbefales det, at vi tager til den danske ambassade i Stockholm for at aflevere ansøgningen. For ikke at vores rejse til Stockholm skal være forgæves håber vi, at I kan svare på et par spørgsmål.
1. Skal vi vi vise legitimation i form af pas ved afleveringen af ansøgningen på ambassaden? (Min ægtefælles originale pas befinder sig hos Migrationsverket, men vi har en kopi).
2. Vi henvender os vel blot til ambassaden i den normale åbningstid, eller skal vi anmelde vort besøg?
3. Får vi automatisk en kvittering fra ambassaden for indleveringen?

Det skal nævnes, at vi har skrevet mail til den danske ambassade i Stockholm med næsten samme spørgsmål som ovennævnte, men aldrig modtaget svar!!!

Og lige et spørgsmål vedr. vores vielsesattest. Efter vielsen på et svensk rådhus modtog vi naturligvis en vielsesattest. Skal en borgerlig vielse indgået på et svensk rådhus LEGALISERES af de svenske myndigheder for at være gyldig, eller er det nok med den på rådhuset modtagne vielsesattest?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Ismanden

DBS

Indlæg af DBS » 28.04.2013 10:12:11

Da vi i 2011, snakkede med Ambassaden i Stockholm, fik vi det svar, at de helst var fri for at modtage vores ansøgning.
Vores ansøgning om visum, for at rejse ind i DK, for at søge FS, var også noget der gav dem nogle udfordringer :mrgreen:

Svensk vielsesattest skal ikke legaliseres, du er inde for norden :wink:

mvh DBS

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 28.04.2013 12:07:24

Hej DBS!

Tak for dit svar.

Det undrer mig en del, at ambassaden var lidt vrangvillig i jeres tilfælde, idet, som jeg anførte, Udlændingestyrelsen anbefaler at aflevere ansøgningen der. Hvor kan vi ellers aflevere ansøgningen i Sverige?

Venlig hilsen
Ismanden

DBS

Indlæg af DBS » 28.04.2013 13:28:27

Jeg synes at du skal ringe til Ambassaden i Stockholm, eftersom der er sket meget siden 2011, bla. er der kommet krav om biometri, hvad der ikke var dengang.
Så det er jo ikke utænkeligt at det er anderledes idag :wink:

mvh DBS

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 28.04.2013 18:30:17

Hej igen igen!

Tak for svaret.
Ja, jeg vil ringe til ambassaden, men lige en ting om biometri. På et møde i Udlændingestyrelsen i okt. 2012 omkring familiesammenføring, blev det meget tydeligt anført , at der IKKE skal afgives biometri ved ansøgning om familiesammenføring.

Venlig hilsen

Ismanden

DBS

Indlæg af DBS » 28.04.2013 19:05:49

Ja, jeg kan godt se at der er forskel på om man skal afgive biometri, alt efter om det er EU regler eller danske regler, så blev jeg lidt kloger i dag :D

mvh DBS

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 26.05.2013 08:32:41

Hej!

I morgen tager vi til Stockholm for på tirsdag de 27. maj efter telefonisk aftale med konsulatet på den danske ambassade at aflevere vore ansøgning om Familiesammenføring efter EU-reglerne.

Vi har naturligvis samlet et utal af dokumenter, som er udvalgt efter råd og vejledning fra "Ægteskab uden Grænser", samt fra Udlændingestyrelsen gennem mails og hotline. Nu håber vi så at have gjort alt korrekt. Jeg har imidlertid læst, at det er sket, at dokumenter er blevet borte på vejen fra en dansk ambassade til Udlændingestyrelsen bl.a. p.g.a., at dokumenterne scannes og sendes gennem cyberspace. Det lyder ikke rart! Jeg troede faktisk, at danske ambassader helt automatisk sender så for os vigtige dokumenter med intern post. Kan vi bede om, at ambassaden sender vore "dyrebare" ansøgning incl. dokumenter pr. intern post?

Min ægtefælle har kun KOPIER af de vigtigste sider af sit nationale pas, idet originalpasset befinder sig hos Migrationsverket, Sverige. Vi har skrevet til Migrationsverket for at få kopier af alle passets sider, dog uden at modtage et svar endnu. Nu håber vi, at det danske konsulat vil stille sig tilfreds med kopierne i første omgang. Har I erfaring med dette?

Nu håber vi det bedste. Vi skriver naturligvis et indlæg her, så snart vi modtager et resultat af vore anstrengelser. Foreløbig tak til alle jer frivillige hos Ægteskab uden Grænser, som har ydet fantastisk råd og vejledning undervejs. Håber ikke, vi får behov for jer mere!!!

Venlig hilsen
Ismanden

closed1

Indlæg af closed1 » 26.05.2013 08:47:19

Jeg håber det bedste for jer . Held og lykke .

I skal endelig ikke aflevere oiginale dokumenter , kopiere endelig ansøgninmgen og behold originalerne for så er der" ingen ko på isen" hvis noget skulle blive væk .

Man skal aflevere kopier af alle siderne i ens pas , også de sider der er tomme . Så i må op på migrationsverket og afhente passet .

DBS

Indlæg af DBS » 26.05.2013 09:00:50

Eller bede migrationsverket om at lave en bekræftet kopi.

De tager en kopi til jer, og skriver under på kopien.

mvh DBS

DBS

Indlæg af DBS » 26.05.2013 09:04:32

Forresten er det nu meget rart at de ikke sender dokumenter med almindelig post, for så er det jo selve dokumentet der bliver væk, og ikke bare nogle 0´er og 1´er ude på nettet.

Endvidere havde det også den fordel for os, at vi bare kunne vente på tilbagerejsetilladelse, mens det kørte igennem den elektroniske mølle.

mvh DBS

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 26.05.2013 09:44:02

Hej igen!

Tak for alle svarene.

Desværre kan vi ikke nå Migrationsverket nu, da vi som nævnt tager til Stockholm i morgen. Jeg håber, vi kan eftersende de manglende sider. Forøvrigt har vi en mail fra Udlændingestyrelsen, hvori der skrives, at det kun er de vigtigste sider i passet, der er nødvendigt i første omgang!!!! Men i ansøgningen EU/FA1 står, at det er alle siderne.

M.h.t. kopiering. Skal vi kopiere ALT vedlagt dokumentation

Venlig hilsen

Ismanden

DBS

Indlæg af DBS » 26.05.2013 09:59:17

Hvis du ønsker at beholde original dokumentation (og det vil jeg anbefale), så skal alt kopiers.

Tag originaler med, så de kan se dem, evt. kan du opleve at de heller selv vil tage en kopi (man kan jo fuske med en kopi, som man selv har lavet).

Tag heller for meget med, end at skal til at tage en tur mere til Stockhom.

mvh DBS

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 17.06.2013 08:17:44

Hej igen!

For 3 uger siden indleverede vi personligt vores ansøgning om Familiesammenføring efter EU-reglerne via den danske ambassade i Stockholm. Vi modtog en kvittering fra ambassaden på vores indlevering. Mine spørgsmål:
1. Modtager vi også en kvittering fra Udlændingestyrelsen, når de har modtaget ansøgningen fra ambassaden i Stockholm?
2. Som sagt er der nu gået 3 uger, og vi har intet hørt om vores ansøgnings videre færd. Er det et normalt tidsforløb, eller skal vi kontakte Udlændingestyrelsen for at høre, om de har modtaget vores ansøgning?

Ja, det "lugter" lidt af utålmodighed, men det er vi også!!!

Tak for jeres hjælp
Venlig hilsen

Ismanden

closed1

Indlæg af closed1 » 17.06.2013 08:43:04

Service målet for behandling af fs eu sager er 6 måneder så 3 ugers vente tid er nok lige lidt nok at vente . Du kan se om sagen er registret på nyidanmark.dk Du kan logge ind med dit nem id og se under opholdssager og reference .

ismanden1

Indlæg af ismanden1 » 22.06.2013 07:27:24

Hej igen!

Registrering på "min side". Finder denne registrering sted, når Udlændingestyrelsen har modtaget ansøgningen, eller når ansøgningen er under behandling? Vi er lidt nervøse for, at Udlændingestyrelsen endnu ikke har modtaget vores ansøgning via den danske ambassade i Stockholm. Vi afleverede ansøgningen på ambassaden den 28. maj 2013.

Vi har læst en del af indlæggene i denne tråd og deraf forsøgt at sammenligne med vores situation. Vi ønsker at købe en bolig i DK. Kan jeg tage min ægtefælle med til DK i det øjeblik vores ansøgning er registreret hos Udlændingestyrelsen? I bekræftende fald skal min ægtefælle da registreres i den opgældende kommune? Kan min ægtefælle påbegynde dansk-undervisning og evt. også påbegynde en uddannelse eller arbejde?

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Ismanden

Besvar