Er 8 ture til Sverige om måneden nok???

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TKH

Er 8 ture til Sverige om måneden nok???

Indlæg af TKH » 23.04.2013 22:53:53

Kære alle.
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
I får lige hele historien.
Vi har for ca. 2 måneder siden søgt om opholdsskort efter EU reglerne. Da min mand kom til Danmark med et Schengenvisum for ca. 5 måneder siden, havde vores datter på 1 år ingen forhold til ham. Hun vidste ikke hvem han var. Da vi så kort tid efter flyttede til Sverige, havde vi et problem. Vores datter kunne ikke få plads i en vuggestue med det samme og min mand kunne ikke passe hende. Vi havde prøvet én dag og det fungerede overhovedet ikke. Jeg har så derfor været nødt til at få hende passet hos min mor i Danmark. Derfor har min datter og jeg, overnattet hos mine forældre de dage hvor jeg har været på arbejde, og været i Sverige 2 gange om ugen på mine fridage. Det bliver så i alt 8 ture om måneden.
Mit spørgsmål er, er det et krav at man kommer frem og tilbage hver dag?? Min mand har boet i Sverige siden hans Schengen visum udløb. Han har handlet derover næsten hver dag og gemt alle kvitteringer. Han er også startet i skole for at lære svensk.
Vi har nu fået et brev fra migrationsverket hvor de vil have kvitteringer på brobizz. Jeg vil høre om det er okay med 8 ture??
Hvis det er for lidt, kan det have en betydning i sagen at jeg viser min bankstatus. Jeg har en god opsparing fra den gang jeg boede hos mine forældre. Håber meget der er nogen der vil hjælpe.
På forhånd tusind tak
Hilsen TKH

skaanebo

Re: Er 8 ture til Sverige om måneden nok???

Indlæg af skaanebo » 24.04.2013 02:05:26

Det er ikke antallet af "ture" over grænsen, som er afgørende. Det afgørende er, at du tilbringer flest nætter i Sverige opgjort på en uge eller en måned. Det lyder ikke, som om du tilbringer flest nætter i Sverige i øjeblikket, og derfor skal du slet ikke være folkeregistreret i Sverige. Dermed er der heller ingen mulighed for at få noget svensk opholdskort til din mand.

Hvis I ønsker et svensk opholdskort, bør I hurtigst muligt få ændret på forholdene, så du tilbringer mindst 4 nætter på en uge i Sverige. Og du skal kunne dokumentere dit pendleri ved hjælp af brobizz-kvitteringer eller pendlerkort til toget.

Hvor mange penge, du har i banken, er irrelevant i forhold til, om du overhovedet skal være folkeregistreret i Sverige eller ej.

TKH

Indlæg af TKH » 24.04.2013 03:07:46

Det har jeg også næsten gjort. Jeg arbejder på deltid. Så den uge har jeg 4 fridage. og i den anden uge 3. Men hvordan kan man bevise hvor mange nætter man er i Sverige? Når jeg kører over grænsen en gang så overnatter jeg i 2 dage bortset fra gang hvor jeg kun er der 1 nat.
Hilsen TKH

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.04.2013 05:07:25

Hvis du kører i bil over broen, er der jo let at bevise dit rejesemønster. Men med bare 8 ture lyder det som sagt ikke umiddelbart som om, du tilbringer flest nætter i Sverige.

TKH

Indlæg af TKH » 24.04.2013 06:10:04

Hmm. Måske er det bedre at jeg laver et togkort? Og viser dem det. Hva synes I? Problemet er bare at med toget vil det tage mig 2 timer at komme på arbejde. Tror I de kigger på det? Det virker jo også underligt at man hver dag bruger 4 timer på at komme frem og tilbage??

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.04.2013 06:56:16

Du svarer jo ligesom selv på om du bor i Sverige eller ej i din overskrift.

Du skriver nemlig ikke '8 ture til Danmark' men '8 ture til Sverige', så du opfatter ikke dig selv som boende i Sverige, og det vil Migrationsverket så heller næppe gøre.

Det er fuldstændig ligemeget hvordan dine ture over Øresund foregår, og som skaanebo skriver vil du let kunne bevise dine ture over broen, hvis du kører i bil.

Og det er stadig ikke antallet af ture over broen, men antallet af nætter du tilbringer i Sverige som er vigtige, og det bliver vel ikke anderledes fordi du tager toget, og da slet ikke med tilbagevirkende kraft.

Hvis du i gennemsnit har overnattet i Sverige 4 af ugens 7 dage, dvs indtil nu (i løbet af 2 mdr.) har overnattet i Sverige i 34-35 nætter, så kan du blive anset for at have boet i Sverige. Ellers ikke.

Og du skal fortsat overnatte i Sverige gennemsnitligt 4 af ugens 7 dage, for at blive anset for at have haft et 'reelt ophold' i Sverige, hvis I på et tidspunkt har tænkt at flytte tilbage til DK og bruge EU-reglerne igen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar