Boligkravet
Boligkravet
Hej,
Jeg har boet i udlandet over et aar og er vendt tilbage til Danmark sidste uge.
Inde paa nyidanmark.dk har jeg laest om, at Udlændingestyrelsen kan udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse.
Jeg er tilmeldt forskellige boligforeninger og venter paa en bolig men det kan jo tage lang tid, saa vi har taenkt os at soege uden at have en bolig, idet det i foelge hjemmesiden ikke vil vaere et problem. Jeg ville bare vaere sikke paa om vi goer det rigtigt og om i ved denne regel stadigvaek gaelder? (det gaar jeg ud fra naar det nu staar paa deres hjemmeside men jeg er alligevel usikker). Jeg har taenkt mig at vedlaegge ansoegerpapiret fra de forskellige boligselskaber som et bevis paa at vi faktisk er paa jagt efter en bolig. Paa nuvaerende tidspunkt bor vi hos min familie.
Hilsen
Sensible
Jeg har boet i udlandet over et aar og er vendt tilbage til Danmark sidste uge.
Inde paa nyidanmark.dk har jeg laest om, at Udlændingestyrelsen kan udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse.
Jeg er tilmeldt forskellige boligforeninger og venter paa en bolig men det kan jo tage lang tid, saa vi har taenkt os at soege uden at have en bolig, idet det i foelge hjemmesiden ikke vil vaere et problem. Jeg ville bare vaere sikke paa om vi goer det rigtigt og om i ved denne regel stadigvaek gaelder? (det gaar jeg ud fra naar det nu staar paa deres hjemmeside men jeg er alligevel usikker). Jeg har taenkt mig at vedlaegge ansoegerpapiret fra de forskellige boligselskaber som et bevis paa at vi faktisk er paa jagt efter en bolig. Paa nuvaerende tidspunkt bor vi hos min familie.
Hilsen
Sensible
Re: Boligkravet
Det der står på nyidanmark.dk er stadig gældende .
Prøv at kontakte nordkranen aps. De har næsten altid ledige boliger og de opfylder boligkravet. Dog er de fleste boligområder i kbh og omegn.
Tusind tak alle sammen.
Jeg er dog stadig ikke sikker paa, om jeg har forstaet det rigtigt med boligkravet.
Taelles de 6 måneder fra man indgiver ansoegningen eller fra der udstedes opholdstilladelse?
Jeg er dog stadig ikke sikker paa, om jeg har forstaet det rigtigt med boligkravet.
Taelles de 6 måneder fra man indgiver ansoegningen eller fra der udstedes opholdstilladelse?
Er der ikke nogen, der kan svare paa mit spoergsmaal?Sensible skrev:Tusind tak alle sammen.
Jo. Us besvarer det på deres sideSensible skrev:Er der ikke nogen, der kan svare paa mit spoergsmaal?Sensible skrev:Tusind tak alle sammen.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htmI disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse.
Du må altså starte med at læse det som us skriver på deres sider
Men pas nu på med at misforstå det som at du altid VIL få 6 måneder til at finde en egnet bolig.
Sætningen lyder:
"I disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse."
Bemærk ordene KAN og OP TIL.
Hej Søren,soreng skrev:Jo. Us besvarer det på deres sideSensible skrev:Er der ikke nogen, der kan svare paa mit spoergsmaal?Sensible skrev:Tusind tak alle sammen.
Taelles de 6 måneder fra man indgiver ansoegningen eller fra der udstedes opholdstilladelse?http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htmI disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse.
Du må altså starte med at læse det som us skriver på deres sider, og endnu vigtigere, lade være med at rykke os andre for svar fordi at du ikke syntes at du bliver svaret hurtigt nok.
Der er ingen herinde der får løn for at sidde klar i deres weekend og besvare dine spørgsmål så hurtigt som muligt. Hvis du vil have den slags service, så må du betale dig fra det hos en dedikeret rådgiver.
![]()
Men pas nu på med at misforstå det som at du altid VIL få 6 måneder til at finde en egnet bolig.
Sætningen lyder:
"I disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse."
Bemærk ordene KAN og OP TIL.
Tak for svaret.
Jeg vil gerne lige understrege, at jeg ALTID læser før jeg stiller et spørgsmål. Og hvis jeg stiller et spørgsmål, er det fordi, jeg ikke er sikker på, om det er forstået rigtigt
Personligt synes jeg ikke, at der er nok information på nyidanmark.dk angående boligkravet. Det står på hjemmesiden, at hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage kan US udskyde tidspuktet for, hvornår man skal opfylde boligkravet. Men der står ikke konkret, hvad de mener med "for nylig vendt tilbage". Er jeg f.eks. for nylig vendt tilbage hvis jeg først søger om FS 2.5 måneder efter min hjemkomst? Eller skal jeg søge om FS indenfor 1 måned efter at jeg er vendt hjem for at blive betragtet som "nylig vendt tilbage"? Det er ret vigtigt, at folk får den information. Så er der også andre områder, hvor man har brug for en forklaring. Der står meget på hjemmesiden, men det er desværre meget overfladisk og derfor vækker tvivl.
Hvis du siger det.Sensible skrev:Jeg vil gerne lige understrege, at jeg ALTID læser før jeg stiller et spørgsmål. Og hvis jeg stiller et spørgsmål, er det fordi, jeg ikke er sikker på, om det er forstået rigtigt![]()
Us er ellers ret tydelige lige præcis med det spørgsmål som du stillede der. Det kunne ikke skrives meget tydligere.
Det er jo en smagssag. Vil du have mere information om det, så går du til de relevante paragraffer i udlændingeloven, eller ringe til us...Du kan ikke forvente at en generel gennemgang vil kunne tage højde for alle mulige scenarier. Der må man prøve at beskrive "hovedvejen, og gøre opmærksom på "sidevejene". Ellers vil det blive så uoverskueligt så man mister de 95% der egentlig bare har brug for informationer om "hovedvejen". Gadebelysningen er oftest også bedre på en hovedvej end det er på en lille sidevej.Sensible skrev:Personligt synes jeg ikke, at der er nok information på nyidanmark.dk angående boligkravet.
Det er jo fordi at der ikke er en fast grænse for det. Det er et skøn fra gang til gang. "Komme hjem reglen" er, som us også skriver, mere "blød" end de fleste andre regler. Men du kan som tommelfingerregel gå ud fra at du får et ½ år fra du kommer hjem til at finde en egnet bolig.Sensible skrev:Det står på hjemmesiden, at hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage kan US udskyde tidspuktet for, hvornår man skal opfylde boligkravet. Men der står ikke konkret, hvad de mener med "for nylig vendt tilbage". Er jeg f.eks. for nylig vendt tilbage hvis jeg først søger om FS 2.5 måneder efter min hjemkomst? Eller skal jeg søge om FS indenfor 1 måned efter at jeg er vendt hjem for at blive betragtet som "nylig vendt tilbage"?
Der er jo f.eks forskel på at vende hjem efter 10 år i udlandet, nu med 2 børn på 3 og 8 år, hvor der også skal tages hensyn til dem, og man derfor ikke bare kan tage den første og bedste 2 værelses lejlighed man finder, og uden arbejde. Og så at vende hjem efter 7 måneder i udlandet, hvor man bare har været så heldig at finde kærligheden og er blevet gift, og bare har haft taget orlov fra ens arbejde i 7 måneder.
Et bud vil være at søger i fs første dag i kommer hjem og får godkendt ansøgningen efter en måned, så vil us nok give 5 måneder dispensation til jer for at finde en egnet bolig. Søger i efter 3 måneder og får godkendt efter en måned vil us nok give jer 2 måneder.
Og hvad svarede us så på dine spørgsmål da du ringede til dem og spurgte? Kunne de ikke svare på dine spørgsmål? Eller har du ikke ringet til dem?Sensible skrev:Det er ret vigtigt, at folk får den information. Så er der også andre områder, hvor man har brug for en forklaring. Der står meget på hjemmesiden, men det er desværre meget overfladisk og derfor vækker tvivl.