Hej
Sagen ligger sådan, at min kone (serbisk) og jeg(dansk) har ansøgt Familiesammenføring d. 2 April. Hun er 24 og jeg er 26.
Jeg har modtaget brev i dag, at de har modtaget ansøgningen, dog dateret til d. 15 april, hvor der står, at der går 5-6 uger og så vil vi høre mere fra dem.
Vi opfylder alle kravene selv som jeg ser det, og forventer derfor et positivt svar, men man kan jo aldrig vide.
Vores sag er enkel og blev indleveret i Holstebro (ved ikke om det påvirker ventetiden, at det er i Jylland)
Vi har nemlig også ansøgt, at hun kan komme til at gå på en AP uddannelse her, og hertil skal uddannelsen have svar på familiesammenføringen før 1. juni.
Vi har nemlig ikke penge til at betale for uddannelsen, som vi selv skal, hvis vi ikke er blevet familiesammenført.
Jeg vil høre om, hvor lang tid folk med lignende sager har måtte vente på sådan en afgørelse?
Om jeg kan forvente at få inden, eller om jeg kan ringe derind og fortælle om min sag, eller der er andet jeg kan gøre ?
Ventetid omkring familiesammenføring
Re: Ventetid omkring familiesammenføring
Du kan ikke få us til at behandle jeres sag hurtigere ved at ringe til dem og presse på. Det eneste du opnår ved det er at en us medarbejder skal bruge tid på samtalen, som ellers kunne bruges på at behandle ansøgninger = Længere sagsbehandlingstider. 
Det påvirker ikke ventetiden at den er indleveret i Holstebro (andet end lige den tid som det jo tager at sende breve frem og tilbage).
Hvis us siger at der vil gå 5-6 uger, så er det nok deromkring der kommer til at gå. Det plejer de at have en bedre ide om, da de ved hvor stor "bunken" er fra dag til dag.
Du skal jo så regne med at det i (ved positivt svar) om 5-6 uger vil få et brev hvor i bliver bedt om at stille den økonomiske garanti. Det har i så 14 dage til, og brevet skal sendes til kommunen. Så skal en medarbejder på kommunen lige åbne brevet, registrere at garantien er stillet, og sende et brev til us hvor kommunen bekræfter at garantien er stillet. Så skal en us medarbejder lige åbne brevet, føre svaret på sagen, og så sende et nyt brev til jer, hvor i får jeres bekræftelse på at jeres fs er blevet godkendt.
Så du kan godt se at det kommer til at tage mere end bare de 5-6 uger før alt er på plads, og i har noget at vise til skolen.
At AP uddannelse skal have svar inden 1. juni er jo ikke noget der gør at i skal foran i køen, i forhold til de andre der har søgt syntes du? Us behandler ansøgningerne i den rækkefølge de kommer ind. Ellers kan alle jo syntes at deres sag skal behandles hurtigere end andres (hvad med parret hvor kvinden er gravid i 7. måned. Skal i også behandles hurtigere end dem?)
Der er jo altid næste år hvor hun så kan søge, eller om et ½ år (alt efter uddannelse). Der er rigelig ting at "lære" for hende her i starten til at hun behøver at sidde hjemme og kede sig, selvom hun ikke når at blive optaget på skole.
Du/I kan ikke gøre andet nu end at vente i minimum de 5-6 uger. Derefter kan du prøve at ringe til us og høre hvad forsinkelsen skyldes.
Det påvirker ikke ventetiden at den er indleveret i Holstebro (andet end lige den tid som det jo tager at sende breve frem og tilbage).
Hvis us siger at der vil gå 5-6 uger, så er det nok deromkring der kommer til at gå. Det plejer de at have en bedre ide om, da de ved hvor stor "bunken" er fra dag til dag.
Du skal jo så regne med at det i (ved positivt svar) om 5-6 uger vil få et brev hvor i bliver bedt om at stille den økonomiske garanti. Det har i så 14 dage til, og brevet skal sendes til kommunen. Så skal en medarbejder på kommunen lige åbne brevet, registrere at garantien er stillet, og sende et brev til us hvor kommunen bekræfter at garantien er stillet. Så skal en us medarbejder lige åbne brevet, føre svaret på sagen, og så sende et nyt brev til jer, hvor i får jeres bekræftelse på at jeres fs er blevet godkendt.
Så du kan godt se at det kommer til at tage mere end bare de 5-6 uger før alt er på plads, og i har noget at vise til skolen.
At AP uddannelse skal have svar inden 1. juni er jo ikke noget der gør at i skal foran i køen, i forhold til de andre der har søgt syntes du? Us behandler ansøgningerne i den rækkefølge de kommer ind. Ellers kan alle jo syntes at deres sag skal behandles hurtigere end andres (hvad med parret hvor kvinden er gravid i 7. måned. Skal i også behandles hurtigere end dem?)
Der er jo altid næste år hvor hun så kan søge, eller om et ½ år (alt efter uddannelse). Der er rigelig ting at "lære" for hende her i starten til at hun behøver at sidde hjemme og kede sig, selvom hun ikke når at blive optaget på skole.
Du/I kan ikke gøre andet nu end at vente i minimum de 5-6 uger. Derefter kan du prøve at ringe til us og høre hvad forsinkelsen skyldes.
Det er nu heller ikke for at få min sag til at haste mere end andre hastesager, men det var om man kunne få det til at blive en hastesag, som jeg tydeligt kan høre man ikke kan.
Jeg tænkte bare det ligner meget et standard brev, som nok godt kunne et loft igen over, hvornår der er nyt i vores sag, og om der eventuelt var nogen, som havde været igennem møllen som kunne sige, om det var den tid som det så også tog
Jeg tænkte bare det ligner meget et standard brev, som nok godt kunne et loft igen over, hvornår der er nyt i vores sag, og om der eventuelt var nogen, som havde været igennem møllen som kunne sige, om det var den tid som det så også tog
I har jo ikke noget der haster. At i ikke har råd til at betale for at din kone studerer, og dermed må vente med at søge optagelse til i har fået fs, gør da ikke jeres sag til en haste sag. Hvis det gør en sag til en haste sag, har jeg meget svært ved at se hvilke argumenter der ikke kan bruges for at en sag skulle hastebehandlesNoctra skrev:Det er nu heller ikke for at få min sag til at haste mere end andre hastesager, men det var om man kunne få det til at blive en hastesag, som jeg tydeligt kan høre man ikke kan.
Det ER et standard brev på nær estimatet for hvornår i kan forvente at høre nyt. Folk oplever pt en behandlingstid fra de modtager brevet på 5-6 uger, så derfor skriver jeg at det plejer us altså at vide bedst.Noctra skrev:Jeg tænkte bare det ligner meget et standard brev, som nok godt kunne et loft igen over, hvornår der er nyt i vores sag, og om der eventuelt var nogen, som havde været igennem møllen som kunne sige, om det var den tid som det så også tog
Bunken af ansøgninger kan ændre sig ret hurtigt, så derfor kan du ikke altid bruge den tid som folk oplever at deres sag er blevet behandlet på til meget andet end bare en vejledende tid. De ansøgninger er jo blevet indleveret 2-3 måneder før (der går jo normalt lige en måned før man modtager brevet). I har så fået det før, hvilket vel må tyde på at us har overskud, så de kan behandle jeres sag på de 2 måneder fra indleveringstidspunktet som de angiver i brevet. Og det er da dejligt.
Een ting du/i lige så godt kan lære at få når det drejer sig om us, er tålmodighed.
Jeg takker for svaret Søren