Vi er i Danmark nu, min kone har et 3 måneders turist visum. Jeg er ved at få en lejlighed i Tyskland og påtænker at søge opholdstilladelse til min kone når vi/jeg er flyttet derned. Det kan der være delte meninger om, nogen mener vi skal lade hende søge fra Filippinerne når hun er hjemme, andre siger de har haft held med at søge allerede ved ægtefællens første besøg i Schengen land, selvom det i dette tilfælde ikke er Tyskland men Danmark.
Hvis vi om 2-3 år søger tilbage til Danmark hvor stort er forsørgelseskravet så? Jeg vil til den tid have en almindelig folkepension (som gift, ikke alene) plus en ratepension på ca. 80.000 kr brutto. Jeg har ingen garanti for at hun får arbejde i Danmark til den tid. Et venligt menneske i min nærhed siger jeg ikke kan få min kone med tilbage til Danmark da jeg ikke opfylder forsørgelseskravet. Citat: "Kravet vil altid være opfyldt, hvis den danske statsborger råder over indtægter og midler, der svarer til summen, af de ydelser, som de pågældende ville kunne modtage efter § 25, stk. 12, og § 34, i lov om aktiv socialpolitik (starthjælp)" Hvor stort er det beløb vi taler om og gælder det i mit tilfælde?
Har søgt men ikke kunne finde noget så tusind tak for hjælpen hvis nogen ved noget..