Har jeg forstået processen rigtigt?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Aren

Har jeg forstået processen rigtigt?

Indlæg af Aren » 07.04.2013 20:24:37

Okay, jeg er en ung herre på 24 år og skal lige have alle tingene på det rene inden jeg foretager mig et valg jeg helst ikke må fortryde.

Jeg har en kæreste fra Asien, der ikke kan bosætte sig i Danmark og hun har derfor talt om, at vi kunne flytte til Sverige, gifte os og bosætte os der i 5 måneder og herefter vil vi kunne flytte tilbage til Danmark og bosætte os igen, mens hun kan søge om studie eller arbejde. Men under opholdet i Sverige skal jeg skrive under på, at jeg kan forsørge os begge to med en månedlig indkomst på 7,000,- efter SKAT (med arbejde i Danmark), men skulle vi blive skilt under forløbet skal hun have 50% af mine ejendele. Efter de 5 måneder vil hun desuden have permanent opholdstilladelse i Danmark.

Jeg vil desuden stadig fortsat kunne gå i skole i Danmark, modtage min SU, stå på mine ventelister til bolig og være aktivt medlem af min A-kasse og modtage dagpenge efter min uddannelse. Men skal man blive gift på rådhuset, kræver det så ikke også, at hun allerede har opholdstilladelse i Sverige? Jeg ønsker fortsat at være dansk statsborger og ikke svensk, får jeg så automatisk tildelt en doktor derovre? Og skulle vi gå fra hinanden, vil jeg så uden videre problemer kunne opsige alt i Sverige og flytte hjem til Danmark, hvor jeg så fortsat vil have samme rettigheder som før jeg flyttede? Jeg har desuden været på kontanthjælp inden for de sidste 3 år, men er det ikke længere, vil det have en indflydelse?

Har jeg forstået hele processen rigtig? Eller er der nogle ting jeg skal være opmærksom på?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Har jeg forstået processen rigtigt?

Indlæg af mh1 » 08.04.2013 07:45:30

Du virker ret så blank på området, så begynd lige med at gå op og klikke på RÅDGIVNING øverst på siden her, så på FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.

Læs dernæst FLYTTE TILBAGE TIL DANMARK.

Der får du lidt mere solid viden, end du vist har fået af din kæreste.

Hvis ikke I pt bor sammen og har gjort det i ca. 18 måneder (folkeregistreret på samme adresse), så skal I giftes før I kan bruge EU-reglerne, som formodentlig er det, din kæreste er inde på.

Man kan, både i DK og i Sverige blive gift på et turistvisum, men det vil da nok alt andet lige være nemmest at gøre det i DK.

Din kæreste/ægtefælle vil IKKE automatisk få en dansk opholdstilladelse ved at I bor i Sverige i 5 måneder, og du vil heller ikke automatisk blive svensk statsborger ved at flytte dertil, og kan heller ikke søge om at blive det før du har boet der i 2 år.

Din ægtefælle vil ikke nødvendigvis skulle have halvdelen af din evt. formue, hvis I bliver skilt efter kun 4-5 måneders ægteskab.

Før du kaster dig ud i et ægteskab, som du vist ikke er helt tryg ved, bør du kræve at I laver en ægtepagt om særeje (evt. skilsmissesæreje), især hvis du har formue eller udsigt til at arve en. Nægter din kæreste det så drop projektet helt, for så er hun kun ude efter dine penge.
mh
Rådgiver for ÆUG

Aren

Indlæg af Aren » 08.04.2013 09:45:50

Jeg har nu læst de to emner under Rådgivning og kan ikke se nogen som helst løsning, der tillader at man kun bor i Sverige i 5 måneder, så vel man er gift. Jeg forstår ikke, hvor hun har det fra og det er også noget hendes værtsfamilie fortæller mig er en mulighed.

Efter, hvad jeg havde forstået, så kan man enten bosætte sig i 2 år og derefter søge om svensk statsborgerskab eller blive bosiddende i 5 år før man kan flytte hjem igen.

Jeg vil læse de to artikler igennem igen og lige tage det op med familien. Men det skal ikke lyde som om, at jeg er usikker på min kæreste - jeg kan bare altid godt lide, at sikre mine ting og formue og de også nævnte også, at vi sagtens kan lave en ægtepagt om særeje.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.04.2013 18:53:55

Du læser vist ikke den samme vejledning, som jeg har læst?

Jeg vil foreslå at du printer den ud, og læser den ordentligt igennem.

Desuden kan du printe oplysningerne under linket her ud: viewtopic.php?f=7&t=3705

Der kan du bl.a. læse følgende:
"SP: Hvor længe skal jeg bo i et andet EU-land, før jeg kan flytte tilbage til Danmark med min ægtefælle/partner?

Svar: Der findes ingen faste regler om, hvor længe du skal bo i et andet EU-land, før du kan antages at have udnyttet din ret til fri bevægelighed. Er du arbejdstager d.v.s. arbejder i det EU-land, hvor du bor, så har EF-domstolen afsagt nogle kendelser, hvis indhold er, at 8-10 ugers arbejde er nok til, at man er en vandrende arbejdstager. Udlændingeservice har tilsvarende truffet nogle afgørelser, hvis indhold er, at 8-10 ugers jobsøgning i et andet EU-land er nok til, at man har udnyttet sin ret til fri bevægelighed.

Hvis du ikke arbejder i det andet EU-land eller er aktiv jobsøgende men f.eks. er grænsegænger eller pensionist, er det mest sikkert at planlægge et længere ophold end 8-10 uger. Det skyldes, at korte ophold i et andet EU-land kan have karakter af en ferie, specielt hvis man har haft en bolig af midlertidig karakter som f.eks. en c/o adresse eller en lejlighed, som man har fremlejet for en kort periode. I den forbindelse kan man bruge det som rettesnor, at der i opholdsdirektivet skelnes mellem ophold af mere eller mindre end 3 måneders varighed, hvor ophold af mindre end 3 måneders varighed hverken kræver registrering eller dokumentation for ens økonomi.

Skal du ikke arbejde eller søge job i det andet EU-land men kun bo der, anbefaler ÆUG som udgangspunkt et ophold af mere end 3 måneders varighed. Men det mest afgørende er ikke opholdets varighed men derimod dokumentation for, at der var tale om en faktisk og reel flytning til det pågældende land og ikke hverken en proformaadresse eller et ferieophold."
mh
Rådgiver for ÆUG

Aren

Indlæg af Aren » 09.04.2013 10:17:40

Mange tak for din respons mh. :)

Planen vil være, at jeg finder mig et job her i København ved siden af min uddannelse i Roskilde. Vi ville så bo i Sverige (Malmø, da det ville være nemmest transportmæssigt, men jeg kan fornemme, at det ville være smartest at finde noget lidt længere væk efter at have læst andre tråde herinde). Hendes værtsfamilie siger, at vi skal bo der mindst to dage om ugen og så kan vi ellers opholde os i Danmark de resterende dage, hvor vi efter fem måneder vil kunne flytte tilbage til Danmark, da vi gifter os i Sverige.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.04.2013 14:31:43

SÅ LÆS DOG FOR ..... OPLYSNINGERNE HER I STEDET FOR AT LYTTE TIL ALLE OG ENHVER TILFÆLDIG FREMMED!!!!

Synes du selv, det lyder logisk at du vil opholde dig i DK i langt den overvejende del at tiden, og så vil kunne overbevise US om at du rent faktisk bor i Sverige? Og synes du selv, det indtil nu har været korrekt information din kæreste og hendes værtsfamilie har givet dig?

Du kan da godt gøre som din kærestes værtsfamilie siger, men så får du IKKE et 'reelt ophold' i Sverige, og heller ikke nogen familiesammenføring.

Du skal bo OG opholde dig MERE END halvdelen af tiden i Sverige. Dvs. du skal overnatte i Sverige i mindst 4 af ugens 7 nætter.
mh
Rådgiver for ÆUG

Aren

Indlæg af Aren » 09.04.2013 15:55:15

Okay, tak for hjælpen mh. Jeg tager en snak med kæresten, for kan godt se det hendes værtsfamilie foreslår er lidt ude i hampen.

DBS

Indlæg af DBS » 09.04.2013 19:59:32

Deres ide er sådan set okay, dog ideen med kun 2 dage i SE, den går altså ikke, som mh har gjort dig opmærksom på.

Det er dig der flytter, det er dig der skal forstå hvordan det gøres, det er dig og konen, der står med smerten hvis det ikke lykkes.

Altså læs nu den vejledning, og forstå den :wink:

mvh DBS

Besvar