udfyldning af invitation og visumansøgning

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

oso

udfyldning af invitation og visumansøgning

Indlæg af oso » 02.04.2013 01:18:02

Hola :)

Min kone, der er fra Peru, og jeg blev gift i slutningen af december sidste år, og nu er alt kommet på plads i Peru, og så skal der jo udfyldes et par ansøgninger - i første omgang en invitation og ansøgning om visum. Jeg har et par spørgsmål omkring disse ansøgninger.

1. Hvordan er min civilstatus i forhod til de danske myndigheder? Vi har en peruviansk civil vielsesattest, som er legaliseret og apostilleret men den er endnu ikke registreret her i landet. Bliver jeg så betragtet som ugift af de danske myndigheder (og skal skrive civilstand ugift i ansøgningerne)? Attesten skal jo afleveres i kopi i forbindelse med visummet, og så vil det jo virke lidt mærkeligt hvis jeg angiver, at jeg er ugift.

2. I ansøgningen om visum er punkt 23 "Member State of first entry". Det må vel være evt mellemlandingssted, f.ex. Holland hvis turen er med KLM?

3. Er der nogen erfaringer omkring varigheden af besøget (punkt 25)? Er der større risiko for afvisning hvis vi søger om 90 dage og ikke f.ex. 15 eller 30 dage? Når vi søger FS vil hun jo kunne få procesuelt ophold; er hun så begrænset til kun at måtte være i Danmark - d.v.s. er en evt sommeferie i et andet Schengen land afhængig af udløbsdatoen på visummet?

4. I visumansøgningen skal både angives forventet antal opholdsdage (pkt. 25) samt datoer for forventet ankomst og udrejse. Hvis nu ankomst blever senere end forventet, er det så antallet af dage, der gælder, eller er vi fastholdt på den forventede udrejsedato?

5. Passussen midt i ansøgningen om at stjernemarkerede felter ikke skal udfyldes af familiemedlemmer gælder den alle de markerede felter - både før (ang. job i hjemlandet) og efter (inviterende person/firma/organisation)? Jeg ville normalt forvente at dette stod enten helt i toppen eller helt i bunden hvis det er gældende for hele ansøgningen...

6. Har det nogen indflydelse hvem der financierer rejse og ophold? Invitationens punkt 5 og 6 omkring udgifterne må vel hænge sammen? Jeg formoder dog, at udgifterne godt kan afholdes af den besøgende, mens den inviterende godt kan indeå økonomisk for den besøgende? Ikke at det er aktuelt, men hvis man som inviterende ikke vil indestå økonomisk for den besøgende, skal vedkommende vel nærmest stille en bankgaranti for at få udstedt visum...

Håber nogen kan kaste lidt opklarende lys over disse ting - det vil være alt for ærgerligt at få afvist visum blot p.g.a. en bagatelfejl... På forhånd tak :)

soreng

Re: udfyldning af invitation og visumansøgning

Indlæg af soreng » 02.04.2013 13:06:31

oso skrev: 1. Hvordan er min civilstatus i forhod til de danske myndigheder? Vi har en peruviansk civil vielsesattest, som er legaliseret og apostilleret men den er endnu ikke registreret her i landet. Bliver jeg så betragtet som ugift af de danske myndigheder (og skal skrive civilstand ugift i ansøgningerne)? Attesten skal jo afleveres i kopi i forbindelse med visummet, og så vil det jo virke lidt mærkeligt hvis jeg angiver, at jeg er ugift.
Enten er man gift, eller også er man ikke gift. Man er ikke kun gift i nogle lande. ;-) Om du har fået registreret ægteskabet i alle lande i verden (inkl dit hjemland), gør jo ikke at du ikke er gift. I er jo også gift hvis i på et tidspunkt tager en uges ferie til Frankrig, selvom i ikke har registreret ægteskabet der. ;-)
oso skrev:2. I ansøgningen om visum er punkt 23 "Member State of first entry". Det må vel være evt mellemlandingssted, f.ex. Holland hvis turen er med KLM?
Tja hvis der er hvor i rejser ind i Schengen via, så ja.
oso skrev:3. Er der nogen erfaringer omkring varigheden af besøget (punkt 25)? Er der større risiko for afvisning hvis vi søger om 90 dage og ikke f.ex. 15 eller 30 dage? Når vi søger FS vil hun jo kunne få procesuelt ophold; er hun så begrænset til kun at måtte være i Danmark - d.v.s. er en evt sommeferie i et andet Schengen land afhængig af udløbsdatoen på visummet?
Det betyder ikke noget for risikoen for afvisningen om visummet søges for 9 dage eller 90 dage. Risikoen for at din kone begår noget kriminelt i Schengen er jo ikke større fordi hun er er 90 dage. ;-)

Når visummet udløber får din kone ganske rigtigt processuelt ophold. Det giver IKKE ret til at opholde sig i andre Schengenlande end Danmark. Så inden sommerferier i et andet Schengenland på et processuelt visum.
oso skrev:4. I visumansøgningen skal både angives forventet antal opholdsdage (pkt. 25) samt datoer for forventet ankomst og udrejse. Hvis nu ankomst blever senere end forventet, er det så antallet af dage, der gælder, eller er vi fastholdt på den forventede udrejsedato?
Visummet bliver givet for de antal dage i beder om. Der bliver så "aktivt" vist 1 uge før i har angivet at i vil ankomme til 2 uge efter. Men det er stadigvæk antallet af dage der afgør hvor længe hun må opholde sig på visummet. Der giver lidt slup foran og bagved, for at give mulighed for at ændre ankomst og afrejse dato med en uges tid. Men antallet af dage er fast, så har hun fået f.eks 50 dage, så må hun ikke opholde mere end 50 dage i Schengen, selvom at visummet er gyldigt i 60 dage.
oso skrev:5. Passussen midt i ansøgningen om at stjernemarkerede felter ikke skal udfyldes af familiemedlemmer gælder den alle de markerede felter - både før (ang. job i hjemlandet) og efter (inviterende person/firma/organisation)? Jeg ville normalt forvente at dette stod enten helt i toppen eller helt i bunden hvis det er gældende for hele ansøgningen...
Hvis man skriver noget midt i et dokument så gælder der selvfølgelig tekst der kommer efter. Nu må du ikke gøre det sværere end det er. ;-)
oso skrev:6. Har det nogen indflydelse hvem der financierer rejse og ophold? Invitationens punkt 5 og 6 omkring udgifterne må vel hænge sammen? Jeg formoder dog, at udgifterne godt kan afholdes af den besøgende, mens den inviterende godt kan indeå økonomisk for den besøgende? Ikke at det er aktuelt, men hvis man som inviterende ikke vil indestå økonomisk for den besøgende, skal vedkommende vel nærmest stille en bankgaranti for at få udstedt visum...
Hvis du ikke inviterer, skal din kone kunne redegøre for hvordan hun har tænkt sig at betale for hotelværelse og mad i hele perioden. Så ja, det giver god mening at du inviterer hende, og skriver at hun selvfølglig bor hos sig (det kan us godt forstå at ægtefolk gør), og at du betaler for hendes mad når hun er her (det er også meget normalt for ægtefolk). ;-)
oso skrev:Håber nogen kan kaste lidt opklarende lys over disse ting - det vil være alt for ærgerligt at få afvist visum blot p.g.a. en bagatelfejl... På forhånd tak :)
Jeg håber at det hjalp.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 02.04.2013 13:19:21

Tænker at det ville være en god ide at gå ned og få dit ægteskab registret her i danmark ligeledes, på den måde har i alle de praktiske foranstaltninger i orden.
Det mest almindelig er at man efter ægteskabet er indgået at man får det registret...

oso

Indlæg af oso » 03.04.2013 01:23:25

Tak for svarene :) Jeg er lidt klogere nu - på det her i det mindste...

Ang. dit svar, Durmaz, så ja, men den originale attest er ikke her, jeg har kun en skannet kopi af den apostillerede attest, og mon en kopi vil blive accepteret som bevis for ægteskabet? Det ville naturligvis ikke give den helt store mening at påberåbe sig et falsk ægteskab, men derfor kunne jeg alligevel godt forestille mig, at de ønsker en original attest hos kommunen; at de producerede papiret der godtgjode at jeg kunne gifte mig uden dokumentation fra min kone tilskriver jeg at bryllupsstedet blev angivet til Peru, hvor min kone jo ville blive "scannet". Der skal under alle omstændigheder indleveres en kopi sammen med ansøgningerne, og i den forbindelse vil de vel også se originalen, og så bør det vel kunne fungere?

Til sorengs svar:
Jeg løber risikoen, og søger om den lange visum periode - så undgås forhåbentlig stress omkring behandlingstid for registreringen. Kan de finde på at indskrænke perioden, hvis de alligevel synes, at det er for lang tid - eller vil visum i så fald blot blive afvist? Hvad er iøvrigt behandlingstiden for visumansøgning? Det skal gennem den finske ambassade i Lima, og det tager vel længere tid end hvis det gik gennem en dansk ambassade? Det vil jo være lidt dumt at stå med en flybillet, der gælder før visummet...

Bemærkningen i visumansøgningen om at punkter markeret med "*" ikke skal udfyldes af familiemedlemmer står faktisk mellem punkt 25 og 26, og både punkterne 19 og 20 om arbejdsforhold og punkterne 31 til 33 angående hvem der inviterer er markeret med stjerne; så jeg vil stadig hævde, at det kan være lidt forvirrende...

Lidt polemisk kunne man skikkert nok sige, at jo længere periode, jo større mulighed for kriminalitet - omend jeg ikke synes det er pænt, at antyde, at min kone skulle være kriminel :shock:

Og stadig i den polemiske ende: det er nok kun i de 2 lande hvor vi er statsborgere, at det kan være relevant om vi er gift - og hvis det skulle være relevant i et andet land f.ex. p.g.a. arbejde mon så ikke de der ville acceptere en apostilleret vielsesattest? I almindelighed kunne jeg forestille mig, at det hverken gør fra eller til om vi er gift eller ej f.ex. i Frankrig.

Nå, nu er det jo ikke en diskussionsklub, så jeg vil lade de mere spidsfindige betragtninger hvisle - og håbe at jeg kan få opklaret mine tillægsspørgsmål :)

oso

Indlæg af oso » 03.04.2013 01:25:17

Ok, jeg vil ikke lade de spidsfindige betragtninger hvisle (kan sådan nogle det?) men hvile - naturligvis :wink:

DBS

Indlæg af DBS » 03.04.2013 04:44:07

soreng skrev:
oso skrev:2. I ansøgningen om visum er punkt 23 "Member State of first entry". Det må vel være evt mellemlandingssted, f.ex. Holland hvis turen er med KLM?
Tja hvis der er hvor i rejser ind i Schengen via, så ja.
NEJ, det er IKKE et punkt der skal udfyldes hvis man er i transit, det er et punkt der skal udfyldes, hvis man skal besøge f.eks. famile i Holland og Danmark.

Der findes herinde et indlæg af Fundiver199, hvor der skrives om dette, i forbindelse med et dialogmøde mellem ÆUG og US.

Jeg vil prøve og se om jeg kan finde det i aften, er pt. lidt presset på tid.

mvh DBS

DBS

Indlæg af DBS » 03.04.2013 15:18:23

Se evt. her: viewtopic.php?f=4&t=7021&start=15
Vedrørende indrejse, og hvad der evt. skal skrives i felterne "Memberstate of Destination", og "Memberstate of first entry", har jeg modtaget følgende svar fra Udlændingeservice:

Hvis det er meningen, at besøget hovedsageligt skal foregå her i Danmark, vil det være helt legalt at skrive, at første indrejse sker til Danmark. Også selvom I senere finder en billigere billet, hvor rejsen går over et andet Schengenland. Vi anbefaler i øvrigt også, at der ikke købes billet, før man ved, om der bliver udstedt visum og ikke mindst hvornår.
Grunden til, der spørges om det, er for at finde ud af, hvor ansøgningen skal indgives. En ansøgning om Schengenvisum skal nemlig indgives til den medlemsstats ambassade, hvor hovedparten af besøget skal foregå.. Hvis ansøgeren skal opholde sig nogenlunde lige længe i to eller flere medlemsstater under sig besøg, er det ambassaden fra den medlemsstat, hvor første indrejse sker, der skal behandle ansøgningen.
Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at ringe til os. Vi har åbent for telefonisk henvendelse alle hverdage fra kl. 9.00 – 15.00. Vores direkte telefonnummer er 35 30 84 90.
Med venlig hilsen
Mikael Primsø
Fuldmægtig
Udlændingeservice

Det er jo klar tale!
Venlig hilsen Dolle
mvh DBS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.04.2013 18:44:42

Der sker altså ikke noget ved at trille ned på borgerservice og sige at du gerne vil registreres som gift, og se om de vil acceptere kopien. Siger de nej, ja så blev du jo bare lidt klogere. Du bliver ikke straffet :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

oso

Indlæg af oso » 04.04.2013 22:49:35

Tak for svarene :)

mh; god ide, de vil gerne registrere - selv om det kun er en kopi af attesten :o

DBS; der slap jeg lige for at dumme mig!

soreng; omkring financieringen var det at jeg tænkte, at det måske kunne virke som om at jeg har købt en kone hvis det er mig, der både betaler billet og ophold samt er økonomisk garant under opholdet. Og det kunne så måske være et grundlag for at nægte visum. Beklager min skepsis overfor myndighederne... :wink:

Et sidste spørgsmål: Er det for optimistisk at regne med en sagsbehandlingstid for visummet på omkring 2 uger? Jeg kan se, at der er sat en højeste behandligstid på 30 dage når ansøgningen indleveres gennem en ikke-dansk ambassade- i Lima den finske.

DBS

Indlæg af DBS » 05.04.2013 04:25:13

oso skrev:soreng; omkring financieringen var det at jeg tænkte, at det måske kunne virke som om at jeg har købt en kone hvis det er mig, der både betaler billet og ophold samt er økonomisk garant under opholdet. Og det kunne så måske være et grundlag for at nægte visum. Beklager min skepsis overfor myndighederne... :wink:
Du er ikke den første der invitere en kæreste på besøg, og skriver at du vil afholde alle udgifterne :wink:

Det er vel heller ikke specielt unormalt at kæresten bor hos dig, istedet for hotel, og vel heller ikke unormalt, at i laver mad sammen, faktisk kan man sige, at det ville være noget mere betænkligt, hvis hun skulle bo på hotel, ihverttilfald efter skandinavisk forhold.

Så lad du nu være med at bekymre dig om det :mrgreen:

mvh DBS

closed1

Indlæg af closed1 » 05.04.2013 07:44:17

Jeg ville nu bekømre mig meget hvis konen/kæresten insisterede på at bo på hotel alene og det med at koner er dyre i drift det er der vel ikke noget unormalt i :lol: :lol: :lol:

soreng

Indlæg af soreng » 05.04.2013 08:08:58

oso skrev:soreng; omkring financieringen var det at jeg tænkte, at det måske kunne virke som om at jeg har købt en kone hvis det er mig, der både betaler billet og ophold samt er økonomisk garant under opholdet. Og det kunne så måske være et grundlag for at nægte visum. Beklager min skepsis overfor myndighederne... :wink:
Det er vist meget normalt at hvis man får sig en kæreste fra et land, hvor man ikke har samme mængde penge som vi har her i Danmark, så betaler man for billetten så man kan se sin kæreste. Og som andre også skriver, så ser det da væsentligt mere mistænkeligt ud, hvis du betaler biletten til din kæreste, og derefter installerer hendes på et hotel. Det ligner da mere et forsøg på at komme til Danmark og leve af f.eks prostitution eller lignende.

Us er ikke moralske dommere...Det kan være at de administrerer et regelsæt der gerne vil gøre sig til moralsk dommer, men det er altså ikke helt det sammen. ;-)
Us kigger på risikoen for at visumansøgeren vil ernære sig ved noget ulovligt mens personen er her. Hvis personen søger om visum til Danmark i 90 dage, og skal bo på hotel, og selv skal betale for forplening, og kun har f.eks 5000 kroner på kontoen, så kræver det ikke meget hovedregning at regne ud at der skal tjenes nogle ekstra penge i de 90 dage, for at få tingene til at hænge sammen. Bor personen derimod hos dig og du vil betale for personen under opholdet, kan personen jo egentlig klare sig i 90 dage for 0 kr.

oso

Indlæg af oso » 05.04.2013 09:53:40

Så er det vist ved at være klart - ansøgningerne :)

Ved den sidste gennemgang af formularerne gik jeg imidlertid lidt i stå ved punkt 34 i visumansøgningen - mine personlige data. Inden navnene er der en tom rubrik; er vi ude i noget så gammeldags som en titel (departementschef, avisbud, eller hvad der nu måtte være aktuelt)?

Stadig ingen bud på hvor lang tid sådan en visumansøgning afleveret på en finsk ambassade er om at komme gennem maskineriet?

soreng

Indlæg af soreng » 05.04.2013 10:05:57

oso skrev:Så er det vist ved at være klart - ansøgningerne :)

Ved den sidste gennemgang af formularerne gik jeg imidlertid lidt i stå ved punkt 34 i visumansøgningen - mine personlige data. Inden navnene er der en tom rubrik; er vi ude i noget så gammeldags som en titel (departementschef, avisbud, eller hvad der nu måtte være aktuelt)?
Det er vist bare et linieskift. :lol:
oso skrev:Stadig ingen bud på hvor lang tid sådan en visumansøgning afleveret på en finsk ambassade er om at komme gennem maskineriet?
Jo det tager mellem et par dage og 60 dage. :wink: Det er jo individuelt, og kommer an på mange faktorer som f,eks
* Hvor ofte den finske ambassade sender ansøgningen til us, hvis de ikke mener at de selv kan behandle den, og hvis det sker f.eks en gang om ugen, var den dag så dagen før i afleverede ansøgningen.
* Hvor travlt der er hos us når de modtager sagen
* Er der ting i ansøgningen der gør at us vil være ekstra grundige.
* Murphys lov http://da.wikipedia.org/wiki/Murphys_love

oso

Indlæg af oso » 05.04.2013 10:55:20

Løber risikoen og lader det stå tomt :roll: Der er lignende felter under andre punkter, men i dem er der ikke den dersens markering af at her forventes man at indtaste noget. Nå, der var jo også den lidt malplacerede forklaring til stjernemarkeringerne, så jeg vil konkludere, at skemaet ikke er lavet af den skarpeste kniv i skuffen :?

A propos Murphys... Lav noget idiotsikkert, og der dukker straks en større idiot op :shock:

Tak for alle svarene!!! :D

Besvar