jeg kan se at der er mange der har spurgt om samme emne, men kunne ikke helt finde svar på mit spørgsmål herinde.
Min mand skal (forhåbentlig) begynde at studere på cbs efter sommerferien. Som jeg har forstået på hans opholdsgrundlag, så kan han godt modtage SU. Dette fordi han har fået: 'ret til ophold som ægtefælle til en dansk statsborger, der vender tilbage til Danmark og har været omfattet af EU reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere som arbejdstager i et andet EU land'. Retten til ophold er givet efter §13 efter EU-bekendtgørelsen.
Men... Jeg har undersøgt på SU's hjemmeside hvilke krav der stilles. Der er 2 muligheder. 1. at blive ligestillet med danske statsborgere. eller 2. ligestillet efter EU regler. Og der er jeg usikker på hvad man skal søge efter...
Når min mand begynder på uddannelse har han opholdt sig i Danmark i 16 måneder (vi har dog, da været gift i 22 måneder). Så det med udelukker den mulighed at han må få SU fordi han har opholdt sig her i mindst 2 år. men så er det, at man kan også kan få SU hvis man er omfattet §2 stk. 2 eller 3 i integrationsloven. Og her er det at jeg ikke helt kan følge med. Min mand er omfattet af integrationsloven (som indvandrer) efter §2, stk 4, nr. 7. Og når jeg nu ikke er så god til at læse og forstå loven, så er jeg egentlig lidt i tvivl om hvad dette betyder, da §2. stk 3 nævner noget om dem som er omfattet af stk 4.... betyder det at han må få SU, eller skal han vente til han har været her i 2 sammenhængende år? Og hvorfor har han egentlig status som indvandrer og ikke familiesammenført?
Den 2. mulighed er at blive ligestillet efter EU regler som familiesammenført, med en dansk statsborger. Men som jeg kan forstår skal jeg være vendt tilbage for at arbejde i Danmark og ikke studere. Når vi for et år siden vendte tilbage til Danmark var jeg studerende (med studiejob). Men når vi skal søge om SU, er jeg ikke studerende mere, med i barsel... vil det sige at vi ikke kan bruge de regler?
Så... hvad er den bedste mulighed for os, og kan min mand da overhovedet modtage SU med det samme?
mange tak for dette super forum.. det er så fedt at man kan få hjælp til at forstå alle de paragraffer der betyder så meget for ens liv:D
SU til familiesammenført efter EU regler
-
Panicbutton
Re: SU til familiesammenført efter EU regler
Send en kopi af din mands godkendte familiesammenføring til SU.
Hvorfor?
Hvorfor?
Det bliver temmelig svært for SU at modargumentere noget så udtømmende og bureaukratisk som en afgørelse fra US, hvor det i princippet er den præcis samme dokumentation der efterspørges.Dokumentation for et reelt og faktisk ophold
Din partner skal dokumentere, at han eller hun har benyttet sig af EU-rettens regler om fribevægelighed over landegrænser, og at han eller hun har haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU-land, EØS-land eller Schweiz. Dokumentationen skal sendes til Statens Uddannelsesstøtte.
Dokumentationen kan bestå af:
•Dokumentation for adresser i udlandet, herunder udskrifter om bopælsregistrering fra folkeregisteret i det pågældende land.
•Skøder på boligkøb, lejekontrakter for leje af bolig eller kvittering for huslejebetaling.
•Dokumentation for at din ægtefælle eller registrerede partner flyttede fra sin tidligere bopæl, herunder dokumentation for at vedkommende opsagde lejemål, solgte sin bolig eller fremlejede sin bolig i en vis periode.
•Indmeldelse af børn i skole, børnehave og så videre.
•Dokumentation for sygesikringsnummer eller særlige sygeforsikringer.
-
heidi-josé
ok tak... så det vil sige at han har ret til SU..?
-
Panicbutton
Tja, det var jo så til option 1, men der er det jo væsentligt at man både har haft ophold og ægteskabelig/samlevende status i 24 måneder.
Option 2, har noget at gøre med hvorvidt han arbejder eller har arbejdet i Danmark. Der bliver intet nævnt om at opholdets længde spiller ind. Måske det er væstentligt at undersøge, hvorvidt han kan blive sidestillet på denne baggrund.
Har han intet arbejde, så har du jo trods alt hans uudnyttede fradrag i kan kompensere med i de 8 måneder hvor han ingen SU kan få.
Option 2, har noget at gøre med hvorvidt han arbejder eller har arbejdet i Danmark. Der bliver intet nævnt om at opholdets længde spiller ind. Måske det er væstentligt at undersøge, hvorvidt han kan blive sidestillet på denne baggrund.
Har han intet arbejde, så har du jo trods alt hans uudnyttede fradrag i kan kompensere med i de 8 måneder hvor han ingen SU kan få.
-
fundiver199
For at blive berettiget til SU efter EU-reglerne, skal man være vandrende arbejdstager eller i familie med en vandrende arbejdstager. Da du ikke er arbejdstager men studerende (og nu på barsel), lever din mand ikke op til disse krav.