Familiesammenføring i sverige?!

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hay_kad

Familiesammenføring i sverige?!

Indlæg af hay_kad » 27.03.2013 19:14:07

hej alle sammen :)

min mand har for et par måneder siden fået permanent opholdskort efter EU reglen så den hovedpine er vi heldigvis over :mrgreen:
men min mand har en lillebror som han holder meget af i hjemmelandet som han vil ønske at få op til sverige.
nu er mit spørgsål

hvor stor chancen er for at kunne få ham op ?

og om jeg skal søge til ham igenem eu reglen eller lade min mand søge med de svenske national regler??

og en sidste ting min mand har ikke arbejd lige p.t. vil det have betydning for sagen? :|

med venlig hilsen
hay_kad

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i sverige?!

Indlæg af mh1 » 27.03.2013 20:11:24

Chancen for at DU kan søge om at blive familiesammenført med din svoger via EU-reglerne er nok noget nær et stort rundt NUL.

Det er jo ikke din slægtning, og han er ikke økonomisk afhængig af dig.

Din mand har ej heller andet end en mikroskopisk chance, da han jo må have boet i Sverige i de seneste 5 år - siden han har fået permanent EU-opholdskort. Et af kravene for at få familiesammenføring med en slægtning er, at der skal være et særligt afhængighedsforhold mellem hovedpersonen og slægtningen. Det er der næppe, når de ikke har boet sammen i i hvert fald 5 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

hay_kad

Indlæg af hay_kad » 27.03.2013 20:22:29

okay..
det bliver min mand nok lidt kedaf når han får det at vide for lillebror på 18 har næsten ikke familie tilbage i hjemmelandet, men er der andre måder man kan søge på eller skal jeg få ham til at glemme iden helt? :?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.03.2013 08:28:02

Hvis han kan godtgøre, at han er blevet tilbudt et arbejde til mindst 13.000 SKR/md kan han søge om arbejdstilladelse, og med en sådan vil han også få opholdstilladelse - han kan IKKE få tilladelse til at komme for at SØGE arbejde.

Hvis han kommer på besøg hos jer kan han selvfølgelig i den tid søge arbejde (men skal som hovedregel hjem for at kunne søge om arbejdstilladelse), men da din mand ikke har kunnet finde noget, selv om han vel i løbet af de 5 år har lært sig noget svensk, så er der nok heller ikke de store chancer for at lillebror kan.

Han kan søge om at blive optaget på en uddannelse i Sverige, men uddannelsen skal være heltids, og han skal godtgøre at have midler til at forsørge sig selv (studielegat/formue).
mh
Rådgiver for ÆUG

hay_kad

Indlæg af hay_kad » 29.03.2013 16:49:25

Jeg trør vi prøver den med at han kan søge om at blive optaget på en uddanelse her i Sverige

Ellers vil jeg sige tak for jeres hurtig svar og stor hjælp :-)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.03.2013 17:23:11

Det skal være en kompetencegivende uddannelse. Han kan ikke få opholdstilladelse til at lære svensk, eller til andre studieforberedende kurser.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar