Søger FS, men har ingen adresse i DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nyx

Søger FS, men har ingen adresse i DK

Indlæg af Nyx » 03.03.2013 17:51:17

Hej :)

Min kone er Amerikansk statsborger.

Jeg er Færing (dansk statsborger).

For nogle år siden boede vi i Danmark, men min kone havde kun et studie visum, fordi vi var ikke 24 år endnu, og derfor kunne ikke søge om familiesammenføring.

I øjeblikket bor vi på Færøerne, hvor hun har et opholds- og arbejdstilladelse gennem familiesammenføring.

Vi vil gerne tage tilbage til Danmark efter sommerferien, hvor hun vil færdiggøre sin uddannelse.

Hvordan kan vi søge om familiesammenføring, når jeg (ægtefællen) ikke har et sted/adresse i Danmark endnu? Vi vil selvfølgeligt leje et sted, når min kone starter sin uddannelse igen, men indtil da kan vi jo ikke havde en adresse i Danmark.

skaanebo

Re: Søger FS, men har ingen adresse i DK

Indlæg af skaanebo » 03.03.2013 18:28:21

"Coming Home"-reglen gør, at I kan søge, inden I flytter, og når opholdstilladelsen er givet, får I seks månder til at opfylde boligkravet.

Nyx

Indlæg af Nyx » 19.03.2013 13:00:38

skaanebo skrev:"Coming Home"-reglen gør, at I kan søge, inden I flytter, og når opholdstilladelsen er givet, får I seks månder til at opfylde boligkravet.
Jeg takker mange gange for hjælpen, skaanebo! :)

Jeg har ikke hørt eller læst om "Coming Home"-reglen før. Er det nok at jeg, i FA1, sætter flueben i "Yes" under "Are you presently living abroad?" på side 20 ? Eller er vi nødt til at fylde ud en anden form, for at udnytte "Coming Home"-reglen?

Et andet spørgsmål. På side 24. "Attachment 1: Statement from the municipality for use when applying for family reunification with a spouse/registered partner/cohibiting partner". Siden vi ikke bor i Danmark, og har ikke boet der de seneste 3 år, kan vi lade være med at skrive noget der?

Nyx

Indlæg af Nyx » 23.03.2013 20:57:07

Ingen her som har viden nok til at svare på mine spørgsmål? Det er nok ikke de typiske spørgsmål, det erkender jeg :)

soreng

Indlæg af soreng » 25.03.2013 09:11:26

Nyx skrev: Jeg har ikke hørt eller læst om "Coming Home"-reglen før. Er det nok at jeg, i FA1, sætter flueben i "Yes" under "Are you presently living abroad?" på side 20 ?

Ja
Nyx skrev:Eller er vi nødt til at fylde ud en anden form, for at udnytte "Coming Home"-reglen?
Der er ikke nogen anden form i skal benytte.
Nyx skrev:Et andet spørgsmål. På side 24. "Attachment 1: Statement from the municipality for use when applying for family reunification with a spouse/registered partner/cohibiting partner". Siden vi ikke bor i Danmark, og har ikke boet der de seneste 3 år, kan vi lade være med at skrive noget der?
Ja

Det har jo også være registreret i folkeregisteret at du har været udrejse de sidste mange år, da du meldte det i sin tid.

soreng

Indlæg af soreng » 25.03.2013 09:15:18

Nyx skrev:Ingen her som har viden nok til at svare på mine spørgsmål? Det er nok ikke de typiske spørgsmål, det erkender jeg :)
Naej...Så specielt er dit spørgsmål heller ikke....Det er nok bare blevet glemt. ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2013 09:24:31

skaanebo skrev:"Coming Home"-reglen gør, at I kan søge, inden I flytter, og når opholdstilladelsen er givet, får I seks månder til at opfylde boligkravet.
Jeg anså umiddelbart spørgsmålet for besvaret, da skaanebo havde skrevet dette, men det var måske lidt for indforstået.

Nyx

Indlæg af Nyx » 27.03.2013 10:38:37

Det er jeg meget meget glad for at høre. Jeg takker mange gange for hjælpen.

Et andet spørgsmål (sikkert det sidste spørgsmål), som er vedrørende "Biometric features required on residence cards".

Læser om det her: http://www.nyidanmark.dk/en-us/coming_t ... metric.htm

Nederst står der:

Residence in the Faroe Islands or Greenland

Applicants for Faroese or Greenlandic residence are not required to have their biometric features recorded.

Applicants for Faroese or Greenlandic residence are still required to submit a signed information card and a facial photo.

Hvad mener de med "information card" ? De mener nok ikke det officielle "Opholdstilladelse"-kort, som min kone har fået fra Udlændingestyrelsen for opholds- og arbejdstilladelse på Færøerne?

DBS

Indlæg af DBS » 27.03.2013 17:28:48

Jamen ,var I ikke ved at søge til DK ?

Og i så fald, er det vel ikke så intresant hvad kravene er til folk der søger til Færøerne og Grønland ?

mvh DBS

Nyx

Indlæg af Nyx » 27.03.2013 22:07:25

DBS skrev:Jamen ,var I ikke ved at søge til DK ?

Og i så fald, er det vel ikke så intresant hvad kravene er til folk der søger til Færøerne og Grønland ?

mvh DBS
Nu var jeg lige lidt for hurtig. Jeg læste fejl. Jeg troede det sagde, at hvis man bor på Færøerne eller Grønland i øjeblikket, så behøver man ikke at tage biometric.

Nu må jeg så lige få at se hvordan vi kan gøre. Der er ikke nogen dansk ambassade her på Færøerne (ingen grund til det), og inde på denne hjemmesiden, http://www.nyidanmark.dk/en-us/coming_t ... metric.htm , kan jeg ikke finde en politi station på Færøerne, som har egenskaber til at tage biometrik.

Nogen som har et forslag hvad og hvordan vi skal gøre nu? Min kone er nødt til at få sine "biometric features" taget, ellers kigger de ikke på ansøgningen.

DBS

Indlæg af DBS » 28.03.2013 07:08:08

Jeg ville nok kontakte US, og spørge om hvordan i skal forholde jer.

mvh DBS

Besvar