Aflevere FS ansøgning før ægteskab er registreret i Dk

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KIB

Aflevere FS ansøgning før ægteskab er registreret i Dk

Indlæg af KIB » 22.03.2013 08:40:32

Hej Æug
Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med at svare på, om min mand kan indgive sin ansøgning om FS på den danske ambassade før ægteskabet er registreret i folkeregisteret i min kommune?

Min mand og jeg er netop blevet gift i hans hjemland. Vi har fået vielsesattesten legaliseret ved Foriegn Affaires og den danske ambassade. Jeg rejser hjem til Dk om en uges tid og det vil være praktisk for os hvis min mand kan gå på ambassaden når vi alligevel rejser til hovedstaden ifb med at jeg skal flyve hjem.
Hans ansøgning vil i så fald blive indleveret samme dag som jeg rejser hjem. Jeg vil så indlevere min del af ansøgningen når jeg er returneret til Dk (og har registreret ægteskab i min kommune).
Eller er vi nød til at vente til vielsen er registreret i Dk?

Mvh og på forhånd tak

soreng

Re: Aflevere FS ansøgning før ægteskab er registreret i Dk

Indlæg af soreng » 22.03.2013 08:55:19

Det burde vel egentligt være muligt. De starter ikke behandling af sagen før du har afleveret din del alligevel, og derfor tjekker de jo heller ikke op på din civilstand før der.

Prøv for en sikkerheds skyld lige at ringe til us og spørge, men jeg kan egentlig ikke se at der skulle være noget stort problem i det.

KIB

Indlæg af KIB » 03.04.2013 09:06:35

Hej

En lille opfølgning på mit indlæg.
Jeg kontakt UM på mail for at spørge om min mand kunne aflevere ansøgning på ambassaden for ægteskabet var registreret i Dk. Jeg valgte at skrive til UM da jeg her har læst at tlf.rådgivningen ikke altid er så pålidelig.

Jeg kontaktede folkeregisteret i min bopælskommune Odense, for at høre hvad der skulle til og hvor lang tid det ville tage at få registreret ægteskabet. De informerer mig om at det var tilstrækkeligt at scanne vielsesattesten og sende den på mail sammen med mit cpr.nr. Jeg kunne forvente at det ville tage 2-4 uger for folkeregisteret at registrere ægteskabet. Jeg behøvede altså ikke møde op personligt med den originale vielses attest.
Efter 1 uge (og inden min mand afleverede ansøgning om FS) fik jeg mail fra kommunen om at ægteskabet var registreret.

Jeg har endnu ikke fået svar på min mail til UM, men jeg skal nok videregive svaret her når det kommer.

Ang UM tel.rådgivningen, så ringede jeg i dag for at hører om min 1 1/2 mdr gamle "attest fra kommunen om at jeg ikke at have modtaget sociale ydelser de sidste 3år" stadig var god nok. Eller om jeg skulle skaffe en helt ny. Jeg ringede to gange, fordi jeg første gang jeg ringede glemte at spørge om et andet spørgsmål ang. fs. Jeg snakkede med to forskellige ansatte og tillod mig at stille spørgsmålet om hvor gammel "attesten om ikke at have modtaget sociale ydelser" måtte være, begge gange.
Den første sagde at den 1 1/2 gamle attest var fin nok. Den anden jeg snakkede med sagde at jeg burde få en ny.

Jeg vælger at skaffe en ny. Heldigvis kan de i Odense hurtigt lave attesten mens man venter. Så jeg kan hurtigt skaffe en ny.
Men det bekræfter den til tider modstridende vejledning ved tlf. rådgivningen.

Mvh

KIB

Indlæg af KIB » 16.04.2013 12:07:19

Så kom der svar fra udlændinge styrrelsen

"Det er ikke et krav, at jeres udenlandske vielse er registreret i Danmark på tidspunktet for indgivelse af ansøgningen.
Det er dog et krav, at Danmark kan anerkende retsgyldigheden af jeres vielse, hvilket vi altid undersøger i forbindelse med en ansøgning om familiesammenføring.
Derfor skal I huske at vedlægge kopi af jeres vielsesattest samt autoriseret oversættelse til enten dansk eller engelsk, hvis originalen er på et andet fremmedsprog."

Besvar