Svensk Pas - Boende i DK - Turist Visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
samsungdk

Svensk Pas - Boende i DK - Turist Visum

Indlæg af samsungdk » 13.03.2013 15:09:41

Hej med jer

Jeg vil gerne invitere min kone til Danmark. Jeg har svensk pas.
Jeg har tænkt mig at bruge Sverige som indgang... Dvs ansøge gennem den svenske ambassade i PK.

Min kone kommer fra Pakistan.

Jeg er bare i tvivl omkring proceduren da jeg er folkeregistreret i DK men søger gennem de svenske nationale regler

Skulle det betyde noget for mig? Egentlig er det min kone som ansøger.. ikke mig. :)

På forhånd tak!

fundiver199

Re: Svensk Pas - Boende i DK - Turist Visum

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 16:37:35

Schengenvisum skal søges hos det land, der er det primære mål for rejsen. Og da du bor i Danmark, er det Danmark, der er det primære mål for din kones rejse. Hvis din kone søger schengenvisum hos en svensk ambassade med det formål at besøge dig i Danmark, vil ambassaden være forpligtet til at henvise hende til den danske ambassade.

Som svensk statsborger har du status som EU-borger i Danmark, og det betyder, at din kone har krav på at få udstedt visum for at slutte sig til dig, og desuden skal visum udstedes gratis. Visum kan kun nægtes, hvis hun udgør en sikkerhedsrisiko el. Hvis det er jeres hensigt, at hun skal bo her, skal hun søge om et EU-opholdskort på Statsforvaltningen senest 3 måneder efter sin ankomst.

Nepal...

Re: Svensk Pas - Boende i DK - Turist Visum

Indlæg af Nepal... » 19.03.2013 14:27:29

Hvorfor vil du søge via Sverige? Det lyder som en omvej, når nu Sverige heller ikke er målet for besøget, og du er bosiddende i Danmark.

Jeg har norsk pass, og er bosiddende i Danmark. Mig og min nepalesiske kæreste søgte om schengen visum via de helt almindelige danske regler, så han kan komme og besøge mig i Danmark.

Besvar