Mig igen. Vedr selvbetjeningsmodellen og nem id ??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

CarinaMarie

Mig igen. Vedr selvbetjeningsmodellen og nem id ??

Indlæg af CarinaMarie » 18.03.2013 17:33:34

Min mands og min sag er havnet i 3 månedersbunken. I og for sig godt men det rejser følgende spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på ??

Vi har søgt ægtefællesammenføring og dispensation for de forskellige krav pga særbarn. Et det normalt at komme i 3 månedersbunken? Tænker på at de måske skulle bruge ekstra tid for at tjekke de forhold der måtte være i forbindelse m dette? Eller kan det være fordi sagen er ligetil? Er det et godt eller skidt tegn?

Andet spørgsmål er. Hvordan kan jeg via borgerservice tjekke sagens gang? Kan ikke rigtig gennemskue under hvilken rubrik jeg skal søge.

Mvh Carina

soreng

Re: Mig igen. Vedr selvbetjeningsmodellen og nem id ??

Indlæg af soreng » 18.03.2013 20:03:15

Det er nok fordi at us ser sagen so rimelig ligetil. Det er normalt heller ikke det store problem at få bekræftet fra børnenes anden forældre at de oplysninger i har givet er rigtige.

I kan følge sagen her:
https://www.nyidanmark.dk/minside/

Det har ikke noget med borgerservice at gøre. ;-)

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 18.03.2013 20:19:54

He he

Har prøvet men den siger der ingen sager er. Hvordan kan det være? Skal man være bekymret??
Vi har fået at at vi kan forvente svar senest d 2/4
Men min datters far har ikke hørt noget fra us

Som du kan se er jeg blevet hysterisk med alt:)

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 18.03.2013 20:21:00

Er det mon fordi det er mig der er referent og ikke ansøger??

soreng

Indlæg af soreng » 18.03.2013 20:51:59

Det er det nok.
Det er jo ikke dig der søger. Det er din mand. ;-)

Din ex mand skal nok få et brev når us kommer til det.... :-)

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 18.03.2013 21:52:42

Jamen hvordan skal de så nå at behandle sagen unden den 2/4 :). Tålmodighed er en dyd. Men ikke her

Tak for din hjælp :)

Helate

Indlæg af Helate » 19.03.2013 08:40:00

Selvom jeg heller ikke er den tålmodige type, så har jeg lært at det skal man være med US. Blot fordi du er kommet i 3 mdrs bunken betyder det langt fra at det max kommer til at tage 3 måneder. Fra vores sag var fuldt oplyst tog det 5-6 måneder at få en afgørelse.

Så et råd er ikke at fokusere på en præcis dato, men blot glemme ansøgningen og så blive overrasket når afgørelsen kommer engang.

PS: Og kan da fortælle at nu er det næsten et år siden vi søgte FS og vores afgørelse er stadig ikke korrekt...

soreng

Indlæg af soreng » 19.03.2013 09:00:26

CarinaMarie skrev:Jamen hvordan skal de så nå at behandle sagen unden den 2/4 :). Tålmodighed er en dyd. Men ikke her
Så bliver de måske lidt forsinket...Det er sket før for us. :wink:

Jeg er dog lidt i tvivl om når du skriver
"Vi har søgt ægtefællesammenføring og dispensation for de forskellige krav pga særbarn".
Der er, så vidt jeg husker, ikke noget sted i ansøgningen hvor man kan søge om dispensation pga særbørn.
Man angiver at man har særbørn, og så er der en tjekboks som man kan hakke af hvis man IKKE ønsker at der skal tages hensyn til særbørn.

Hakker man IKKE den boks af, og skriver man under på samtykkeerklæringen om at oplysninger må vidregives til børnenes far, så undersøger us om der kan opnåes dispensation pga særbørn.

Det er det i har gjort?

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 09:10:49

Jep!!! Beklager den uldne beskrivelse. Og tak helate ved godt at det ikke er en dans på roser. Prøver bare at hold det ud. Der er mange ting i vores sag der kan få det til at trække ud. Særbarn, aldersforskellen, for lille lejlighed og det faktum at jeg " er udlænding" fra Sverige kun har boet her i 25 år og 9 mdr. Statsborger i 19 år. Så deeeeet!!:)

soreng

Indlæg af soreng » 19.03.2013 09:31:35

Super...Så er us sku' nok bare lidt forsinket... :) Men på den anden side, hvis de sender et brev til din ex mand i denne uge, han svarer med det samme, og de så får svaret i starten af næste uge, så kan de da stadigvæk nå 2. april (i teorien).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2013 10:05:20

Ved årsskiftet havde US flere tusinde verserende ansøgninger om FS liggende. Så selvom de i januar 2013 traf det største antal afgørelser på området i cirka 12 år, så går der nok lidt tid, før de kommer helt ”med” igen. Så der er ikke nødvendigvis noget ”galt” i ens sag, fordi man er blevet stillet et servicemål på 3 måneder i udsigt, og der så f.eks. går 4 måneder. Og der er heller ikke rigtig andet at gøre end bare at vente på, at det bliver ens tur til at blive ekspederet. For alle de andre, der har søgt, vil jo også gerne have svar på deres ansøgning så hurtigt som muligt.

De mange verserende ansøgninger er et resultat af, at reglerne blev lempet 15. maj 2012, hvilket gav anledning til et boom i ansøgninger. Og at de fleste af dem, der havde søgt før den dato, ville have deres ansøgning behandlet efter de nye regler. Og så tog det åbenbart lidt tid, før US fik ansat flere medarbejdere og fik dem sat i gang med at behandle sager.

Så jeg synes da ærlig talt, at vi som ÆUG´ere skal vælge at glæde os over, at det nu er blevet muligt at få sin ægtefælle til Danmark på nogle lidt mere rimelige vilkår (også selvom man ikke har særbørn). Og så må vi bare tage det med, at det i en overgangsperiode kan komme til at tage lidt længere tid at få behandlet ansøgningen.

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 10:37:59

He he Søren. Nu er vi kommet så langt og jeg ønsker at det snart er overstået. Jeg synes ikk at vi skal foran i køen eller noget. Lufter blot min frustration og forsøger at forblive rolig :) er sikker på at det ikke kun er mig der har søvnløse nætter.

Fundiver. Er helt enig! Jeg interesserer mig meget for udlændningepolitik. Du giver altid saglige svar. Jeg tillader mig bare den luksus at bekymre mig :)

Et tilægsspørgsmål. Hvis nu min eksmand vælger ikk at svare. Er jeg så på spanden?? Han er en fin fyr. Det er mere et teoretisk spørgsmål

soreng

Indlæg af soreng » 19.03.2013 10:49:25

CarinaMarie skrev:He he Søren. Nu er vi kommet så langt og jeg ønsker at det snart er overstået. Jeg synes ikk at vi skal foran i køen eller noget. Lufter blot min frustration og forsøger at forblive rolig :) er sikker på at det ikke kun er mig der har søvnløse nætter.
Dert kan jeg sagtens forstå. ;-)
CarinaMarie skrev:Et tilægsspørgsmål. Hvis nu min eksmand vælger ikk at svare. Er jeg så på spanden?? Han er en fin fyr. Det er mere et teoretisk spørgsmål
Nej det er du ikke.
Men det vil selvfølglig forsinke behandlingen af jeres sag betydeligt.
Præcis hvad us så gør ved jeg faktisk ikke. Men jeg vil tro at de på et tidspunkt vel må ende med at tage dit ord for gode varer, eksempelvis sammen med en kopi af jeres skriftlige aftale om samvær med børnene, som i enten har fået lavet af statsforvaltningen, eller selv har fundet ud af og fået lavet en samværsaftale på.

Jeg mener ikke at din ex har PLIGT til at besvare brevet fra us.

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 11:12:03

Vi har intet skriftligt. Det er læænge siden vi blev skilt. Nå det bliver intet problem( håber jeg :) tak!!:)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 19.03.2013 15:21:42

FØRST: det er ikke altid de sender et brev ud til den anden forældre, de har muligheden for det :-) så gå ikke og forvent det... Det akn afhænge af mange ting eks barnets alder... hvis barnet er over 6 år har det i kraft af sin alder krav på at blive i dk og i får derfor disp hvis i lever op til de grundlæggende krav... ægteskabets gyldighed osv

Vi søgte fs på baggrund af særbarn det år hvor poinsystemet blev indført, da vi søgte lå der rigtig mange ansøgninger og der var ekstrea press på.... vi røg i 3 mdr bunken... 30 dage efter vi afleverede ansøgningen stod vi med fs i hånden, det var en lørdag.... dagen inden om fredagen havde vi modtaget et bekræftigelse brev på at de havde modtager ansøgningen, og om at det forventede servicemål var 3 mdr...
Så det kan skam gå rigtig hurtigt.... på datoer kan vi se de har været 28 dage om at behandle den...

Når der er særbarn inblandet er der jo fære ting de skal forholde sig til, nemlig er ægteskabet oprigtigt, gyldigt osv, er der et særbarn.... og deter det... hvis der er særbarn er der ikke så meget andet... hvis barnet er over 6 år bliver der ikke tjekkede op hos den anden forældre....
min søns far hørte aldrig fra dem, sønnen var på det tidspunkt 10 år... nu havde vi så også vedlagt en underskrevet erklæring fra os begge på vores samvær så allerede her havde jeg gjort deres arbejde..

Kan så informere om at vi afleverede samme tid som et andet par, de fik lov at vente i næsten 3 mdr, det vil sige 2 mdr længere end os...

de to sager var praktisk talt enes, og er derfor et godt billede på hvor forskelligt tingne kan tage sig ud, samt den forskel i sagsbehandlingstiden......Det kan afhænge af hvilke sagsbehandler man har og hvilke andre opgaver de også lige skal tage sig af :-)... mit råd lev så normalt som muligt og prøv at tænke på det så lidt som muligt.....
Senest rettet af Durmaz 19.03.2013 15:32:08, rettet i alt 1 gang.

Besvar