Som danskstatsborger i Sverige
Som danskstatsborger i Sverige
Hej alle her inde. Jeg håber at nogen kan give mig svar på et spørgersmål. Jeg er dansk statsborgere som flyttede til Sverige pga min mand for næsten 2 år siden og han har fået opholdstilladelse i 5 år. Og vi har begge fået de svenske person nummer. Vi har besluttet os at blive boende i Sverige fordi vi har det fint her. Min mand arbejder her og jeg arbejder i Danmark. Kan det være rigtig at jeg skal tage ned til migrationsværket og søge efter opholdstilladelse til mig selv eller hvad? Er der nogen der ved det?
Grunden til jeg spørger om det er fordi jeg idag ringede til forsakringskassan for at høre om mit barns børne penge, og jeg fik at vide at jeg ikke findes i systemet og at jeg skal søge om opholdstilladelse på migrationsværket.....hmmm
Grunden til jeg spørger om det er fordi jeg idag ringede til forsakringskassan for at høre om mit barns børne penge, og jeg fik at vide at jeg ikke findes i systemet og at jeg skal søge om opholdstilladelse på migrationsværket.....hmmm
Re: Som danskstatsborger i Sverige
Hej selma. Tror forskringskassen har misforstået dig! Du er som du selv siger dansk statsborger, og kan bo hvor du vil i Europa uden opholdstilladelse
du siger du arbejder i Danmark , dengang jeg havde job i dk søgte jeg om børnepenge fra sverige , men fik det ikke fordi jeg havde arbejde i dk! Så de sagde jeg skulle søge i dk! Men efter jeg stoppede med arbejde i dk, skulle jeg søge i Sverige ? Synes du skal søge i dk , da du faktisk vil få flere penge! Altså med flere penge mener jeg at børnepenge i dk er højere end Sveriges .
Ok dvs jeg skal ikke søge om opholdstilladelse. Det var godt. Men skal jeg melde mig ind til forsakringskassan i Sverige mens jeg arbejder i Danmark.
Jeg har også modtaget børnepenge fra dk, men nu hvor min mand arbejder mener jeg at halvdelen skal han modtage her sådan har jeg forstået det...har jeg ret? Eller kan jeg stadig få dem selvom min mand arbejde i Sverige.
Jeg har også modtaget børnepenge fra dk, men nu hvor min mand arbejder mener jeg at halvdelen skal han modtage her sådan har jeg forstået det...har jeg ret? Eller kan jeg stadig få dem selvom min mand arbejde i Sverige.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Den danske børnecheck udbetales som hovedregel til moderen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ok. Mange tak for svar 
Øresund Direkt har styr på reglerne mellem DK og Sverige som grænsegænger, så læg gerne vejen forbi dem på Stortorget i Malmö.
-
fundiver199
Det er helt sikkert godt at søge råd og vejledning her i forum, og folk må hjertens gerne gøre det. Men som skaanebo skriver, er der andre, der i højere grad er "eksperter" mht. alle de praktiske aspekter omkring livet som grænsegænger i Øresundsregionen, der ikke lige har noget at gøre med, at man har en udenlandsk ægtefælle. Så husk også at søg råd og vejledning hos Øresund Direkt, så I får den mest kvalificerede vejledning og den mest opdaterede information.
He he ok tak det vil jeg gøre
Jeg blev der noget uvenner med min fætter igår. Jeg sagde til ham at min mand har først fået den svenske person nr. Og bagefter fik han upholdstilladelse. Og det tror han ikke på han siger at det er umuligt. Men det er rigtig. På skatteværket søgte jeg om person nr til mig selv og min søn men en uge efter fik vi alle tre person nr. Og dem har vi stadig. Men min fætter påstår at de er kun midlertidig person nr. Og derfor mener han at jeg ikke findes i systemet som også forsakringskassan siger.
Jeg blev der noget uvenner med min fætter igår. Jeg sagde til ham at min mand har først fået den svenske person nr. Og bagefter fik han upholdstilladelse. Og det tror han ikke på han siger at det er umuligt. Men det er rigtig. På skatteværket søgte jeg om person nr til mig selv og min søn men en uge efter fik vi alle tre person nr. Og dem har vi stadig. Men min fætter påstår at de er kun midlertidig person nr. Og derfor mener han at jeg ikke findes i systemet som også forsakringskassan siger.
Blot fordi man får et svensk personnr., er ikke ensbetydende med, at man registreres hos Försäkringskassan. Det er ikke et helt så smidigt system som i Danmark, hvor folkeregistrering og sygeforsikring går hånd i hånd med hinanden.
Skatteverket foretager sig egen vurdering af, om man kan folkeregistreres.
Försäkringskassan foretager sin egen vurdering af, om man er omfattet af den offentlige sygesikring.
Migrationsverket foretager sin egen vurdering af, om man kan få opholdstilladelse/opholdskort.
Så i sammenligning med i Danmark er der en instans mere i Sverige.
Skatteverket foretager sig egen vurdering af, om man kan folkeregistreres.
Försäkringskassan foretager sin egen vurdering af, om man er omfattet af den offentlige sygesikring.
Migrationsverket foretager sin egen vurdering af, om man kan få opholdstilladelse/opholdskort.
Så i sammenligning med i Danmark er der en instans mere i Sverige.
Ok. Dvs jeg skal selv melde mig ind til forsakringskassan?
Ja. Og inde hos Øresund Direkt finder du i øvrigt også en afdeling af Försäkringskassan.
Børnepenge: Hvis du arbejder i DK, og din mand arbejder i Sverige, så skal I som hovedregel få børnepenge i Sverige - men fordi du arbejder i DK, betaler Udbetaling DK differencen. Har nemlig selv spurgt ind til reglerne:)
Det der med, at man får personnr. først, før man får opholdstilladelse - den er god nok.
Det der med, at man får personnr. først, før man får opholdstilladelse - den er god nok.
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål ang. tilmelding af forsäkringskassan - men hvis du mener, at du vil forsikres i Sverige hos forsäkringskassan, kan du ikke det, fordi du arbejder i DK - når du ikke længere har arbejde i DK, kan du på det tidspunkt registreres hos forsäkringskassan.
Hejjj alle herinde....
Jeg har en spørgesmål som jeg ikke kan finde svar nogle steder. Det er sådan at jeg arbejder både i dk og sverige som vikar men jeg bor i sverige. Nu er jeg så blevet gravid, og min spørgesmål er så om jeg har ret til barseldagpenge og hvilket land? Mvh selma
Jeg har en spørgesmål som jeg ikke kan finde svar nogle steder. Det er sådan at jeg arbejder både i dk og sverige som vikar men jeg bor i sverige. Nu er jeg så blevet gravid, og min spørgesmål er så om jeg har ret til barseldagpenge og hvilket land? Mvh selma