Spørgsmål vedr. ansøgning om ægteskabssammenføring, FA1

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jpsa

Spørgsmål vedr. ansøgning om ægteskabssammenføring, FA1

Indlæg af jpsa » 10.03.2013 09:41:13

Hej alle

Jeg er i færd med at udfylde FA1 og har nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Lidt om min kone og jeg selv:
Jeg er født og opvokset her i Danmark. Min kone er fra Singapore. Vi er henholdsvis 30 og 28 år. Vi har kendt hinanden siden 2004 og gift siden slutningen af 2006.

Generelt til ansøgningen:
Må ansøgningen udfyldes på PC?

Skema 1: Punkt 1. Oplysninger om dig (ansøger)
Telefon: Min kone har ikke noget telefonnummer selv, men har et som står opført i mit navn. Kan dette telefonnummer angives eller er det bedre, at lade feltet være tomt.. eventuelt opgive mit eget nummer? (Her tænker jeg på Erklæring på tro og love om, at de oplysninger, man har givet, er korrekte og der venter straf med bøde eller fængsel i indtil 2 år. hvis de ikke er korrekte)

Skema 1: Punkt 7. Om ægteskabet/partnerskabet
(Hvis I har boet sammen, inden I blev gift, bedes du oplyse hvor og i hvilke perioder)
Min kone og jeg har rejst frem og tilbage til hinanden en del gange før vi blev gift. Hvad gør man, hvis der ikke er plads til alle perioderne?

Skema 1: Punkt 7. Om ægteskabet/partnerskabet
(På hvilke(t) sprog taler I sammen?)
Min kone og jeg taler primært Engelsk (Standard Singapore English) sammen, men også Singlish der er en form for sprog eller et uformelt sprog (praktisk set en blanding af mange udtryk fra flere forskellige sprog), lidt Dansk og lidt Kinesisk (Standard-Mandarin, Hokkien, Teochew)
Hvor meget eller hvor lidt grad af detalje skal man skrive? Er det nok med bare "Engelsk" eller er det bedre at uddybe det lidt mere såsom "Engelsk & Singlish, lidt Dansk og Kinesisk"?

Skema 2: Punkt 3. Oplysninger om dine familieforhold
(Har du forældre eller søskende, der tidligere er blevet ægtefællesammenført til Danmark?)
Jeg har en søster der også er født og opvokset er i Danmark, men som er gift med en englænder. De har søgt om ophold til ham her i Danmark, har fået opholdstilladelse og bor nu her i Danmark.
Skal jeg her sætte et kryds i "Ja" eller "Nej"? Det er ikke min søster som har fået opholdstilladelse, men derimod min svoger.

Skema 2: Punkt 7.A & B
Jeg har selvfølgelig sat kryds i "Har været dansk statsborger i mere end 26 år" og så skriver de:
"Hvis du har sat kryds i et af de tre felter ovenfor, behøver du ikke udfylde resten af pkt. 7.A-B, men du kan gå direkte til pkt. 8."
Her er jeg så lidt i tvivl… I informations boksen lige før punkt 7 (Om pkt. 7.A-B, 8 og 9) skriver de til sidst, at " Vi vil derfor opfordre dig til – under alle omstændigheder - at udfylde pkt. 7.A-B, 8 og 9, så vi kan behandle sagen hurtigere."
Er det bedst sagsbehandlingen at man udfylder punk 7.A og 7.B eller vil det gøre det mere besværligt?

Det kan godt være, at jeg ikke kan se skoven for bare træer og som sådan gør det sværere end det engenligt er, men jeg håber i kan kaste lys over tvivlen.
Med venlig hilsen
Jens Peter

soreng

Re: Spørgsmål vedr. ansøgning om ægteskabssammenføring, FA1

Indlæg af soreng » 10.03.2013 11:23:20

jpsa skrev: Generelt til ansøgningen:
Må ansøgningen udfyldes på PC?
Ja det må den da godt. Der står jo ingen steder at den skal udfyldes med håndskrift. :-)
jpsa skrev:Skema 1: Punkt 1. Oplysninger om dig (ansøger)
Telefon: Min kone har ikke noget telefonnummer selv, men har et som står opført i mit navn. Kan dette telefonnummer angives eller er det bedre, at lade feltet være tomt.. eventuelt opgive mit eget nummer? (Her tænker jeg på Erklæring på tro og love om, at de oplysninger, man har givet, er korrekte og der venter straf med bøde eller fængsel i indtil 2 år. hvis de ikke er korrekte)
Hvis hun ikke har en telefon så skriver i jo bare ikke nogen.
Og husk at en tro og love erklæring betyder at du udfylder så godt som du kan, og efter bedste overbevisning.Hvis du laver fejl kommer du altså ikke i fængsel eller får en bøde. Hvis du udfylder med falske oplysninger med vilje, så kan du straffes. :-)
jpsa skrev:Skema 1: Punkt 7. Om ægteskabet/partnerskabet
(Hvis I har boet sammen, inden I blev gift, bedes du oplyse hvor og i hvilke perioder)
Min kone og jeg har rejst frem og tilbage til hinanden en del gange før vi blev gift. Hvad gør man, hvis der ikke er plads til alle perioderne?
At besøge hinanden på turistvisum's er ikke det samme som at bo samme. Har i på noget tidspunkt officielt har samme adresse?
jpsa skrev:Skema 1: Punkt 7. Om ægteskabet/partnerskabet
(På hvilke(t) sprog taler I sammen?)
Min kone og jeg taler primært Engelsk (Standard Singapore English) sammen, men også Singlish der er en form for sprog eller et uformelt sprog (praktisk set en blanding af mange udtryk fra flere forskellige sprog), lidt Dansk og lidt Kinesisk (Standard-Mandarin, Hokkien, Teochew)
Hvor meget eller hvor lidt grad af detalje skal man skrive? Er det nok med bare "Engelsk" eller er det bedre at uddybe det lidt mere såsom "Engelsk & Singlish, lidt Dansk og Kinesisk"?
Bare skriv de sprog på som du skriver. Us er bare interesseret i at vide om i overhovedet har et fælles sprog som i kan kommunikere på. Hvad sproget er, er det egentlig ret ligeglade med.
jpsa skrev:Skema 2: Punkt 3. Oplysninger om dine familieforhold
(Har du forældre eller søskende, der tidligere er blevet ægtefællesammenført til Danmark?)
Jeg har en søster der også er født og opvokset er i Danmark, men som er gift med en englænder. De har søgt om ophold til ham her i Danmark, har fået opholdstilladelse og bor nu her i Danmark.
Skal jeg her sætte et kryds i "Ja" eller "Nej"? Det er ikke min søster som har fået opholdstilladelse, men derimod min svoger.
Så er svaret da nej. Du skriver det jo selv. Du har IKKE forældre eller søskende der er blevet familiesammenført til Danmark. Det lyder altså til at du tænker for meget. :-) Bare svar på hvad de spørger om. ;-)
jpsa skrev:Skema 2: Punkt 7.A & B
Jeg har selvfølgelig sat kryds i "Har været dansk statsborger i mere end 26 år" og så skriver de:
"Hvis du har sat kryds i et af de tre felter ovenfor, behøver du ikke udfylde resten af pkt. 7.A-B, men du kan gå direkte til pkt. 8."
Her er jeg så lidt i tvivl… I informations boksen lige før punkt 7 (Om pkt. 7.A-B, 8 og 9) skriver de til sidst, at " Vi vil derfor opfordre dig til – under alle omstændigheder - at udfylde pkt. 7.A-B, 8 og 9, så vi kan behandle sagen hurtigere."
Er det bedst sagsbehandlingen at man udfylder punk 7.A og 7.B eller vil det gøre det mere besværligt?
Igen. Gør som du beder om. Du behøver ikke at udfylde punkt 7. A-B...Bare gå til punkt 8. :-)
jpsa skrev:Det kan godt være, at jeg ikke kan se skoven for bare træer og som sådan gør det sværere end det engenligt er, men jeg håber i kan kaste lys over tvivlen.
Det lyder sådan. :-D Bare svar på hvad de spørger om, og ikke mere. Hvis de så vil vide mere senere, så skal de nok spørge. ;-)
Held og lykke med det. :-)

jpsa

Indlæg af jpsa » 10.03.2013 12:46:34

Hej Søren

Mange tak for svarene!

Det kan hurtigt gå hen og blive "internt" overkompliceret når man læser sådan en ansøgning igennem mange, mange, mange gange. :D

Med hensyn til spørgsmålet i Skema 1: Punkt 7. Om ægteskabet/partnerskabet

Vi har aldrig haft en officiel fælles adresse. Både før og efter vi er blevet gift har vi boet hos hendes forældre i Singapore. Ligeledes, her i Danmark har vi boet hos mine forældre i starten.

Da vi fik anskaffet os et hus har vi selvfølgelig boet (været sammen) der, men skødet er i mit navn og jeg har officiel adresse der.

Min kone modtager en del post på vores (min) adresse da hun er en flittig penneven. Jeg modtager også lidt post i Singapore fra tid til anden, men intet er registreret i officielle registre/databaser.

Men hvad med længden af besøgene… har det nogen betydning for om man har "boet" sammen?

Igennem tiden har vi begge haft ophold i Danmark og Singapore i alt fra 7-90 dage ad gangen.
Med venlig hilsen
Jens Peter

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.03.2013 13:41:42

I har IKKE boet sammen. I har jo ikke været tilmeldt folkeregisteret på samme adresse nogen sinde før. Så der skrives ikke noget (eller krydses for nej, hvis der er mulighed for det).
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 10.03.2013 13:46:29

jpsa skrev:Hej Søren

Mange tak for svarene!

Det kan hurtigt gå hen og blive "internt" overkompliceret når man læser sådan en ansøgning igennem mange, mange, mange gange. :D

Med hensyn til spørgsmålet i Skema 1: Punkt 7. Om ægteskabet/partnerskabet

Vi har aldrig haft en officiel fælles adresse. Både før og efter vi er blevet gift har vi boet hos hendes forældre i Singapore. Ligeledes, her i Danmark har vi boet hos mine forældre i starten.

Da vi fik anskaffet os et hus har vi selvfølgelig boet (været sammen) der, men skødet er i mit navn og jeg har officiel adresse der.

Min kone modtager en del post på vores (min) adresse da hun er en flittig penneven. Jeg modtager også lidt post i Singapore fra tid til anden, men intet er registreret i officielle registre/databaser.

Men hvad med længden af besøgene… har det nogen betydning for om man har "boet" sammen?

Igennem tiden har vi begge haft ophold i Danmark og Singapore i alt fra 7-90 dage ad gangen.
Så har i ikke boet sammen. I har opholdt jer sammen på en fælles adresse, men i har ikke begge boet der på samme tid. Det handler om folkeregisteradressen.

Besvar