Permanent opholdskort - hvor længe?
Permanent opholdskort - hvor længe?
Er der nogen der ved, om US er bagefter med udstedelse af permanent opholdskort? Der står i brevet, at jeg kunne forvente kortet med post indenfor 4-6 uger, og 6 uger er nu gået. Skal jeg vente lidt længere, eller ringe til dem, som der står i brevet jeg skal? Jeg tænker også på, at US ville gerne høre om det, fordi det kunne have gået tabt.
Re: Permanent opholdskort - hvor længe?
Det skader da ikke at ringe til US.
Du kan jo altid ringe og spørge dem, men du får sikkert det svar som de har givet folk i lang tid nu. At udarbejdelse af opholdskort ligger hos en ekstern leverandør, og den leverandør har problemer med at følge med, så opholdskort bliver ofte forsinket.
Us har givet bestilt det hols leverandøren. Men ja. Prøv at ringe og spørge dem.
Us har givet bestilt det hols leverandøren. Men ja. Prøv at ringe og spørge dem.
Tusind tak søreng og skaanebo, jeg venter måske et par dage længere og så ringer.
VIGTIG! VIGTIG! VIGTIG!
Jeg ringede til US og hørte, at de skal få mit gamle opholdskort, inden de kan udstede et nyt permanent opholdskort. Der står ikke en pind om det i brevet, men hun beklagede, at der skulle have stået.
Så næste gang vi kan komme i postbutikken, når den har åbent, sender vi det gamle kort tilbage til US med rekommanderet post.
Jeg ringede til US og hørte, at de skal få mit gamle opholdskort, inden de kan udstede et nyt permanent opholdskort. Der står ikke en pind om det i brevet, men hun beklagede, at der skulle have stået.
Så næste gang vi kan komme i postbutikken, når den har åbent, sender vi det gamle kort tilbage til US med rekommanderet post.
Så i mellemtiden, hvilket opholdskort har du så at kunne vise hvis du bliver afkrævet det af politiet på gaden? Du skal jo bære dit opholdskort på dig hele tiden, for at kunne bevise at du har lovligt ophold i Danmark.
Jeg ville ikke stole alt for meget på det du har fået at vide i telefonen. Us medarbejdere i telefonen har det med at sige nogle mærkelige ting desværre, som ikke er korrekte. Måske dette er tilfælde her også.
Som det mindste ville jeg forlange at få det på skrift (i et brev på Us papir), så du kan vise DET i stedet for dit opholdskort hvis du skulle blive afkrævet dokumentation for at du opholder dig lovligt i Danmark.
Us "glemmer" ikke at skrive sådanne informationer i et brev. Det er et helt standard brev som du modtager, så hvis de har "glemt" det i dit brev, har det "glemt" det i alle breve de har sendt ud, og INGEN vil derfor får tilsendt deres permanente opholdskort.
Jeg ville ikke stole alt for meget på det du har fået at vide i telefonen. Us medarbejdere i telefonen har det med at sige nogle mærkelige ting desværre, som ikke er korrekte. Måske dette er tilfælde her også.
Som det mindste ville jeg forlange at få det på skrift (i et brev på Us papir), så du kan vise DET i stedet for dit opholdskort hvis du skulle blive afkrævet dokumentation for at du opholder dig lovligt i Danmark.
Us "glemmer" ikke at skrive sådanne informationer i et brev. Det er et helt standard brev som du modtager, så hvis de har "glemt" det i dit brev, har det "glemt" det i alle breve de har sendt ud, og INGEN vil derfor får tilsendt deres permanente opholdskort.
Det er en god pointe, søreng, og måske ringer jeg igen i morgen og spørger, og så beder om noget skriftligt, hvis jeg får det samme svar.
Men i brevet står der, at brevet selv er min dokumentation om, at jeg har lovligt ophold. Det kan godt gælde for nogen, som har ventet indtil deres tidsbegrænsede ophold var lige ved at løbe ud, inden de søgte permanent. Og så har man ingen gyldigt kort, når brevet kommer.
Jeg har også tænkt på, hvad så hvis jeg bliver stoppet af politiet og de beder om dokumentation for mit ophold, og jeg viser det tidsbegrænsede kort, som har 3 år tilbage på det. Og fordi min status er nu ændret, det er ikke længere gyldigt, kan politiet få det at vide?
Hvis kortet er så vigtigt, hvad brugte man som dokumentation på permanent ophold, inden US begyndte at udstede opholdskort? Var det et stempel i passet? Og hvad så når passet udløber?
Er der nogen her på forumet, som har fået permanent ophold under de nuværende regler, hvor et kort skulle udstedes? Skulle du sende dit gamle kort retur?
Så venter jeg med at sende det tidsbegrænsede kort tilbage. Det haster ikke alligevel, jeg skal ikke rejse før sommerferie.
Men i brevet står der, at brevet selv er min dokumentation om, at jeg har lovligt ophold. Det kan godt gælde for nogen, som har ventet indtil deres tidsbegrænsede ophold var lige ved at løbe ud, inden de søgte permanent. Og så har man ingen gyldigt kort, når brevet kommer.
Jeg har også tænkt på, hvad så hvis jeg bliver stoppet af politiet og de beder om dokumentation for mit ophold, og jeg viser det tidsbegrænsede kort, som har 3 år tilbage på det. Og fordi min status er nu ændret, det er ikke længere gyldigt, kan politiet få det at vide?
Hvis kortet er så vigtigt, hvad brugte man som dokumentation på permanent ophold, inden US begyndte at udstede opholdskort? Var det et stempel i passet? Og hvad så når passet udløber?
Er der nogen her på forumet, som har fået permanent ophold under de nuværende regler, hvor et kort skulle udstedes? Skulle du sende dit gamle kort retur?
Så venter jeg med at sende det tidsbegrænsede kort tilbage. Det haster ikke alligevel, jeg skal ikke rejse før sommerferie.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jeg får en kvittering for at jeg har afleveret min ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse (her kan man ikke få en permanent), og den må så gælde som bevis i den uge, der går før jeg får den, for jeg skal aflevere min 'blå bog' for at få et nyt stempel i.
Hvis det kan fungere i et land med 67 millioner indbyggere, kan man nok også klare i DK at finde frem til om en udlænding nu også har en ansøgning under behandling.
Hvis det kan fungere i et land med 67 millioner indbyggere, kan man nok også klare i DK at finde frem til om en udlænding nu også har en ansøgning under behandling.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Formålet med at kræve det gamle kort retur er nok at sikre, at det ikke havner hos en anden person, der så kan bruge det som falsk legimitation. Man får heller ikke udleveret et nyt dansk pas uden at aflevere det gamle, som man så får tilbage med nogle huller i, der gør det ugyldigt.
Nu er man som dansk statsborger da heller ikke pålagt at kunne bevise ens opholdsgrundlag i Danmark til hver en tid. Så jeg kan ikke rigtig se sammenhængen?fundiver199 skrev:Formålet med at kræve det gamle kort retur er nok at sikre, at det ikke havner hos en anden person, der så kan bruge det som falsk legimitation. Man får heller ikke udleveret et nyt dansk pas uden at aflevere det gamle, som man så får tilbage med nogle huller i, der gør det ugyldigt.
-
fundiver199
Det var bare et forsøg på at forklare, hvorfor der stilles et sådant krav. I gamle dage skulle man også klippe sit sygesikringsbevis i stykker og aflevere det til kommunen, når man bad om at få et nyt, fordi man var flyttet eller havde skiftet læge.
Og Psalm 12 skriver jo selv, at der står i brevet, at han kan bruge det som dokumentation, indtil han får det nye opholdskort. Så jeg kan ikke helt se, hvorfor det er et stort problem.
Og Psalm 12 skriver jo selv, at der står i brevet, at han kan bruge det som dokumentation, indtil han får det nye opholdskort. Så jeg kan ikke helt se, hvorfor det er et stort problem.
Det er da heller ikke noget stort problem.fundiver199 skrev:Det var bare et forsøg på at forklare, hvorfor der stilles et sådant krav. I gamle dage skulle man også klippe sit sygesikringsbevis i stykker og aflevere det til kommunen, når man bad om at få et nyt, fordi man var flyttet eller havde skiftet læge.
Jeg kunne bare ikke se sammenligningsgrundlaget mellem et kort/dokument som man jvf loven er forpligtet til at kunne vise til hver en tid, og så et dansk pas, som der ikke findes noget krav om overhovedet at være i besiddelse af som dansk statsborger. Thats all.
Psalm 12 skrev det om at brevet skulle bruges som dokumentation efter at jeg havde skrevet til ham. Før det skrev Psalm 12 intet om at det stod i brevet. Kun at en medarbejder hos us i telefonen havde bedt ham om at aflevere hans opholdskort før han kunne få et nyt. Intet om at han havde fået noget der skulle afløse opholdskortet mens det nye blev lavet.
Du må godt nok være MEGET ældre end mig.
Mit gamle pas fik jeg også bare igen da jeg fornyede det for et par år siden. Ingen huller eller klip nogle steder. Så jeg kan heller ikke helt genkende at de skulle klippe huller i det...Jeg klippede det så selv i stykker og smed det ud bagefter.
Faktisk grunden til at jeg skrev i så store panik var, at hvis nogle andre her på forumet venter og venter og venter på deres kort, og det ikke kommer, er det måske fordi US har glemt at sige noget i brevet. Det skulle man være opmærksom på.
Er det gamle kort stadigvæk gyldigt, nu hvor jeg har ændret status? Hvis ikke, hvorfor skulle US få det igen? Er det bedst at beholde det, indtil jeg får det nye? Eller er det lige meget, fordi jeg har jo brevet? Men jeg slæber ikke brevet rundt med mig, når jeg går på arbejde eller på indkøb, så har jeg faktisk kun mit kørekort på mig, når jeg er ude. Kørekortet viser mit amerikanske statsborgerskab, og så en politibetjent som måske ikke har noget andet at lave kan måske finde på at bede om dokumentation for, at jeg stadigvæk har lovligt ophold. Det kunne være et stort problem. Der står ikke i brevet, at jeg skulle have brevet på mig hele tiden.
Det er også et andet lille problem for os. Vi bor i en lille by, hvor vi skal køre nogle kilometer for at finde en postbutik, som har begrænsede åbningstider. I hvert fald har den ikke åben, når jeg har fri fra arbejde. Så næste gang min mand er i nærheden af en postbutik (han har også travlt), skal han nå det, inden den lukker, og få kortet sendt til US med rekommanderet post. Så for os, når det handler om at finde en postbutik, må det ikke være noget, som haster.
Det store problem er, at der ikke står i brevet, at jeg skulle aflevere mit gamle kort. Hvis jeg gør det, bare fordi nogen har sagt det i telefonen, har jeg gjort noget forkert? Har US glemt noget i brevet eller ej? Det er hvad søreng prøver at sige til mig, at US glemmer ikke noget.Så jeg kan ikke helt se, hvorfor det er et stort problem.
Er det gamle kort stadigvæk gyldigt, nu hvor jeg har ændret status? Hvis ikke, hvorfor skulle US få det igen? Er det bedst at beholde det, indtil jeg får det nye? Eller er det lige meget, fordi jeg har jo brevet? Men jeg slæber ikke brevet rundt med mig, når jeg går på arbejde eller på indkøb, så har jeg faktisk kun mit kørekort på mig, når jeg er ude. Kørekortet viser mit amerikanske statsborgerskab, og så en politibetjent som måske ikke har noget andet at lave kan måske finde på at bede om dokumentation for, at jeg stadigvæk har lovligt ophold. Det kunne være et stort problem. Der står ikke i brevet, at jeg skulle have brevet på mig hele tiden.
Det er også et andet lille problem for os. Vi bor i en lille by, hvor vi skal køre nogle kilometer for at finde en postbutik, som har begrænsede åbningstider. I hvert fald har den ikke åben, når jeg har fri fra arbejde. Så næste gang min mand er i nærheden af en postbutik (han har også travlt), skal han nå det, inden den lukker, og få kortet sendt til US med rekommanderet post. Så for os, når det handler om at finde en postbutik, må det ikke være noget, som haster.
Nyt!
Jeg har snakket igen med US og bedt om noget skriftligt, og manden sagde selvfølgelig må jeg få det, men jeg skulle anmode om det pr. mail. Han gav mig mailadressen permanent@us.dk. Han bekræftede igen, at der står ikke nogen steder, at jeg skulle sende kortet retur, og at det er mærkeligt.
Gabelle sagde:
Jeg har sendt mailen i dag, og jeg venter nu på svar. Jeg vender tilbage, når der sker noget.
Jeg har snakket igen med US og bedt om noget skriftligt, og manden sagde selvfølgelig må jeg få det, men jeg skulle anmode om det pr. mail. Han gav mig mailadressen permanent@us.dk. Han bekræftede igen, at der står ikke nogen steder, at jeg skulle sende kortet retur, og at det er mærkeligt.
De har sandsynligvis glemt det, og så kan der være mange, som stadigvæk venter på kortet.Us "glemmer" ikke at skrive sådanne informationer i et brev. Det er et helt standard brev som du modtager, så hvis de har "glemt" det i dit brev, har det "glemt" det i alle breve de har sendt ud, og INGEN vil derfor får tilsendt deres permanente opholdskort.
Gabelle sagde:
Jeg ville gerne høre, om gabelle skulle først aflevere sit gamle kort.Jeg fik endlig brevet, at jeg havde fået PUT sent i august eller tidlig september. Og så fik jeg kortet mindre end 2 uger senere. Så der gik et par måneder.
Jeg har sendt mailen i dag, og jeg venter nu på svar. Jeg vender tilbage, når der sker noget.
Det seneste er, at ja, det er sandt. Jeg skal indsende mit nuværende kort for at få det nye. Jeg fik brevet i dag fra US som bekræftelse. Det må være fordi det stadigvæk er gyldigt.