Bor et stykke tid hos familie indtil vi finder bolige Sverig
Bor et stykke tid hos familie indtil vi finder bolige Sverig
Jeg har lige et spørgsmål fx når min mand har fået sin opholdskort EU og vi kan ikke find lejlighed kan vi bo hos en familie i dk indtil vi har find en bolige.
Vores adresse er Jo Sverige for vi har Leje en sov værelse men vi ville heller have en bolige. Så kan min mand køre pendler frem og tilbage hvis han skulle til nogle undervisning. Vi få ikke nogle problem ?
Vores adresse er Jo Sverige for vi har Leje en sov værelse men vi ville heller have en bolige. Så kan min mand køre pendler frem og tilbage hvis han skulle til nogle undervisning. Vi få ikke nogle problem ?
Re: Bor et stykke tid hos familie indtil vi finder bolige Sv
Højst i 90 dage. Derefter skal han søge om et dansk opholdskort
-
fundiver199
Men I kan godt flytte jeres adresse hen til den familie i Danmark, I bor hos, hvis de ellers synes, det er ok at have jer boende og har plads til det. Der er intet krav om, at du skal have en selvstændig bolig, hvis du tager din mand med dig tilbage til Danmark efter EU-reglerne.
Wow det bliver rigtige godt. Men Jeg er stadig I tvivl Jeg har altid læst i ÆUG hvis man skal søge dansk opholdskort så skal mam bo i malmø i 6 månder for at bevis alt dokumention så derefter kan man flytte plz fortæl mig lidt mere jeg har bestemt mig at flytte tilbage til Danmark ?
Hvis vi må bor i dk med et svenske opholdskort hvad med et cpr. Nummer ?
Og når det har sendt han dansk opholdskort hvorlang tid den gælder fx svenske opholdskort gælder 5 år hvad med dk ?
Hjælp mig det køre rundt i mit hoved alle det spørgsmål?
Hvis vi må bor i dk med et svenske opholdskort hvad med et cpr. Nummer ?
Og når det har sendt han dansk opholdskort hvorlang tid den gælder fx svenske opholdskort gælder 5 år hvad med dk ?
Hjælp mig det køre rundt i mit hoved alle det spørgsmål?
-
fundiver199
Det vejledende minimumskrav til opholdets varighed er 3 måneder og ikke 6 måneder. I sommeren 2012 traf US en række afgørelser, der gav indtryk af, at det vejledende minimumskrav var blevet sat op. Men det kan ikke bekræftes af senere afgørelser, og flere af afgørelserne fra i sommers er senere blevet ændret enten af US selv eller af JM. F.eks. har et ÆUG-medlem via JM for nylig fået "godkendt" 4 måneders ophold i Malmø i en fremlejet lejlighed.
Men ÆUG anbefaler stadig at få ansøgningen behandlet, før man flytter, da det er langt det sikreste, og da ægtefællen så kan komme i gang med sit aktive liv i Danmark straks efter flytningen i stedet for at gå rundt og vente på et opholdskort. Og så kommer opholdet i Sverige helt automatisk op omkring de 6 måneder alligevel.
Du lyder meget forvirret, så prøv at tag en dyb indånding og slap helt af. Et opholdskort gælder naturligvis kun i det land, hvor det er udstedt. Altså et svensk i Sverige og et dansk i Danmark. Hvis du flytter fra København til Odense, kan du jo heller ikke bruge det sygesikringsbevis, Københavns Kommune har givet dig. Du skal søge om et nyt i Odense Kommune, og sådan er det også med opholdskort.
Men ÆUG anbefaler stadig at få ansøgningen behandlet, før man flytter, da det er langt det sikreste, og da ægtefællen så kan komme i gang med sit aktive liv i Danmark straks efter flytningen i stedet for at gå rundt og vente på et opholdskort. Og så kommer opholdet i Sverige helt automatisk op omkring de 6 måneder alligevel.
Du lyder meget forvirret, så prøv at tag en dyb indånding og slap helt af. Et opholdskort gælder naturligvis kun i det land, hvor det er udstedt. Altså et svensk i Sverige og et dansk i Danmark. Hvis du flytter fra København til Odense, kan du jo heller ikke bruge det sygesikringsbevis, Københavns Kommune har givet dig. Du skal søge om et nyt i Odense Kommune, og sådan er det også med opholdskort.
Dvs så skal jeg bo i malmø efter 3eller 4 måndere søge dansk opholdskort og bevis dokumentian er det ikke en god ide ? Jeg fik ikke svar den sidste spørgsmål når det sender dansk opholdskort hvorlang tid den gælder kan eu borger i dk få en dag permanant ophold ??? tusind tak fundiver
Jo, efter mindst 3 måneder i Malmø med udførlig dokumentation, kan din ægtefælle få et dansk opholdskort.
Efter 5 år kan kortet gøres permanent.
Efter 5 år kan kortet gøres permanent.
Takkkk tusind tak i er bare eksperter
Er det rigtigt at efter man har fået opholdstilladelse i dk gennem eureglerne at man SKAL gå i skole i 3 år eller sådan noget?
Nej, du SKAL ingenting, når du har opholdskort efter EU-regler. Alt er frivilligt.
Hvis man vil gå i skole og lære dansk, når man har fået opholdskort efter eu-reglerne, hvem betaler for skoleopholdet?
Skal man så bare henvende sig til kommunen og fortælle, at ens ægtefælle gerne vil starte i sprogskole??
bare henvende dig til jobcenter.