turistvisum/studievisum til tyrkisk mand

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
happy_face

turistvisum/studievisum til tyrkisk mand

Indlæg af happy_face » 07.03.2013 22:59:44

Kære ÆUG

Blev gift med min tyrkiske kæreste i sidste måned og vi er nu i gang med at finde ud hvordan han kan komme herop. Da han er under 24 år, kan vi ikke søge om FS, men han har søgt optagelse på en videregående uddannelse i DK og er blevet forhåndsgodkendt.
Nu afventer vi bare at få hans optagelsesbrev, så han kan begynde ansøgning til studievisum.

Studiet starter sidst i august måned og derfor har vi overvejet lidt at søge om et turistvisum (Schengenvisum), så han kunne komme hertil noget før, da et studievisum kun giver ham adgang til at komme til landet 3 uger før studiestart.

Snakkede med en bekendt, som havde fået hans Brasilianske kæreste til landet på et turistvisum, hvorefter de søgte om studievisum da hun var i DK.

Jeg er bare lidt i tvivl om, om man kan have 2 visum i sit pas. Min mand har også læst noget på nettet om, at hvis man bliver afvist et turistvisum, så er det en god ide at få sig et nyt pas hvor der ikke er nogen stempler/afvisninger i, da det kan påvirke ens ansøgning igen.
Da det er mere eller mindre sikkert, at han bliver optaget og kan søge om studievisum, så er jeg nu bange for at han søger om turistvisum, hvis han får afslag og derefter ikke kan søge om studievisum.

Er der nogen der har noget erfaring med dette?

På forhånd mange tak og tak til ÆUG for et fantastisk forum der hjalp mig meget igennem hele processen om at blive gift i udlandet.

fundiver199

Re: turistvisum/studievisum til tyrkisk mand

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2013 06:20:47

Et "studievisum" er en opholdstilladelse, og der er absolut intet i vejen for, at han kan få et schengenvisum i tiden op til, at hans opholdstilladelse træder i kraft.

Besvar