Skilsmisse ved midlertidig opholdstilladelse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Peter_27

Skilsmisse ved midlertidig opholdstilladelse

Indlæg af Peter_27 » 05.03.2013 20:14:56

Hej forum,

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber nogen vil kunne svare på.
Sagen er den at min kone og jeg slet ikke kan enes og jeg føler at vores skænderier er kommet til et sted hvor vores skænderier påvirker vores 2 børn meget negativt.
Min kone er fra thaland og vi har kendt hinanden i 7 år hvoraf hun har været i danmark på midlertidig opholdstilladelse i 3 år. Vores børn er henholdsvis 3 år og 7 måneder og har begge dansk statsborgerskab/pas.
Jeg har gerne ville skilles i noget tid, men har ikke følt jeg kunne tage de nødvendige skridt af frygt for om min kone ville blive udvist af danmark. Vil jo nødig have at min børn skal undvære en af os eller at en af os skal undvære dem.

Mit spørgsmål er derfor om min kone skal forlade danmark hvis vi bliver skilt, eller om hun vill få lov til at blive her pga. børnene som vi har fæles forældremyndighed over?
Og mindre vigtigt, hvad vil der ske med den stillede bankgaranti?

Tja, det var vel egentlig bare det jeg ville spørge om, ser jo meget enkelt ud nu når det står skrevet, det har virkelig bare virket så uoverskueligt for mig.

Håber i kan hjælpe med svar. På forhånd tak!

Peter

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse ved midlertidig opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 06.03.2013 09:17:15

Bankgarantien først: den bliver stående, lige så lang tid som den ville blive, hvis I ikke bliver skilt. Der vil blive trukket på den, hvis din kone får kontanthjælp.

Det står klart og tydeligt nederst på siden her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... kerhed.htm

Du har også kunnet læse det, da du skrev under i sin tid.

Mht. om din kone vil kunne bevare opholdstilladelse, så vil det bl.a. afhænge af om I bevarer den fælles forældremyndighed og af om den af jer, der ikke har børnene boende, har mindst normalsamvær - jo mere samvær jo bedre, men det skal være realistisk. Hvis du fx er handelsrejsende er det jo ikke realistisk at børnene angives at være delebørn med en uge i hvert hjem.

Hvis din kone er i arbejde, og har været det samme sted i mindst 2 år, er det også et stort plus.

Med den praksis, som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol lægger for dagen, bør det være muligt for din kone at bevare opholdsret i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Peter_27

Indlæg af Peter_27 » 06.03.2013 10:40:16

Mange tak for dit svar!

Min kone har ikke arbejde og hun kan heller ikke snakke dansk endnu. Hun har bestået to moduler, men har haft svært ved at passe undervisningen da vi har fået børn så kort efter hinanden.

Med hensyn til samvær, så har vi fælles forældre myndighed, men skulle vi blive skilt ville jeg give hende min lejlighed, og hun ville nok være den der kommer til at have mest samvær med børnene. Hvilket jeg forstår også ville være best mht til at hun kan beholde sin opholdstilladelse?

Har også lige læst historien om Napa http://www.bt.dk/danmark/efter-10-aar-i ... -skaenderi som også kan gørre mig lidt betænkelig...

soreng

Indlæg af soreng » 06.03.2013 11:27:39

Peter_27 skrev:Har også lige læst historien om Napa http://www.bt.dk/danmark/efter-10-aar-i ... -skaenderi som også kan gørre mig lidt betænkelig...
Det problem de røg ind i er Selvforsørgelseskravet.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... rgelse.htm

De er stadigvæk gift og bor sammen, og der er umiddelbart ikke noget der forhindre dem i at bosætte sig i Thailand og fortsætte deres familieliv der.

Us kan jo dårligt bede jer om at fortsætte jeres familieliv sammen da i jo bliver skilt, og det derfor nu bliver jeres barns tarv der bliver kigget på. Meget firkantet er us fuldstændig ligeglad med jer 2 voksne. Hvis i var gift og glade sammen, kan i lige så godt være det i Thailand, hvis i ikke lever op til de Danske regler.

Når i nu bliver skilt, så er det jeres datters ret til at se jer begge 2 som i skal "spille" på, og hvad i skal bruge som argument for at din kones opholdstilladelse ikke skal inddrages, når us engang skriver et brev til din kone engang, hvor de beder om argumenter for ikke at inddrage opholdstilladelsen.

Peter_27

Indlæg af Peter_27 » 06.03.2013 13:31:33

Tak for svaret søren! :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2013 15:49:26

Ja så reelt kan man opnå en bedre retsstilling for sig selv og sine børn ved at blive skilt. Hvilket jo kan virke en anelse "komisk" for nu at sige det mildt.

Et af ÆUG`s bestyrelsesmedlemmer spurgte engang på et dialog-møde med US, om retstilstanden havde ført til, at de var begyndt at interessere sig for proforma-skilsmisser på samme måde som proforma-ægteskaber? Ingen af de tilstedeværende embedsmænd så ud som om, de synes det var morsomt, og spørgsmålet blev ikke besvaret....

soreng

Indlæg af soreng » 06.03.2013 16:28:12

Ja humor har aldrig været US's stærke side. :lol: :lol: :lol:

closed1

Indlæg af closed1 » 06.03.2013 17:05:57

Hvis skilsmissen så er en proforma skilsmisse , var ægteskabet så " Faktisk og reelt " eller var det så også et proforma ægteskab ? Og så har Svigermor slet og ret kun været en proformamor !

soreng

Indlæg af soreng » 06.03.2013 17:08:31

Svigermor er ALTID virkelig....ALTID !!! :lol:

closed1

Indlæg af closed1 » 06.03.2013 19:25:36

Det virker meget skræmmende !

Søren er det hende her du mener ?

http://www.youtube.com/watch?v=uKztwCnu-_o

Besvar