Hej ÆUG, nu er min mand og jeg flyttet til Flensborg og har været til møde på Udlændingekontoret for at søge Fs. Da vi kom derned med den dokumentation de havde bedt om, tog de papirerne og sagde de skulle kigge lidt på dem og så ville de kontakte os. Vi har altså ikke udfyldt en ansøgning eller noget endnu. Vi har begge fået et registreringbevis. Jeg fik et da jeg flyttede til og min mand har senere fået et, hvor der står han opholder sig hos mig. Nu er det visum han i sin tid rejste ind med udløbet, men der er endnu ikke gået 3 måneder siden han rejste fra Danmark og blev registreret i Tyskland.
Mine spørgsmål er så:
- Skal man ikke udfylde en ansøgning for at have søgt ?
- Er det rigtigt at min mand har ret til at være sammen med mig i 3 måneder fra han blev registreret i Tyskland?
- Skal min mand blive i Tyskland indtil vi har søgt endeligt og fået svar tilbage?
- Må min mand og jeg rejse til andre byer i Tyskland, mens vi venter?
Uden visum!
-
fundiver199
Re: Uden visum!
Er din mand EU-borger? Ellers har han næppe fået et registreringsbevis. Men hvis han har fået et opholdskort, må det jo betyde, at sagen er afsluttet. Og så fungerer opholdskortet som en erstatning for visum, hvis han rejser til udlandet.
Det står mig en smule uklart, hvad du mener, din mand mangler eller venter på og hvorfor? Hvis "problemet" alene er, at han aldrig har udfyldt et ansøgningsskema, kan det jo skyldes, at de tyske myndigheder ikke finder dette nødvendigt.
Det står mig en smule uklart, hvad du mener, din mand mangler eller venter på og hvorfor? Hvis "problemet" alene er, at han aldrig har udfyldt et ansøgningsskema, kan det jo skyldes, at de tyske myndigheder ikke finder dette nødvendigt.
Vi var på udlændingekontoret for at søge Fs. men de sagde de ville tjekke mine og hans papire(lønsedler, lejekontrakt vielsesattest.. osv.) i første omgang, og så ville vi høre fra dem. De gav min mand (som ikke er EU-Borger) et registreringsbevis for at registrere hans indrejsedato i tyskland, så han kan bevise hvor lang tid der er tilbage af de 3 måneder han har ret til at være sammen med mig i tyskland/den tid vi venter på svar. Vi har ikke hørt noget endnu (Det er ca. 1 måned siden).
Mit spørgsmål er om han i den tid vi venter på svar må rejse rundt? og hvis ikke uden for tyskland så til en anden by i tyskland..? (lønsedler, lejekontrakt vielsesattest.. osv.)
Mit spørgsmål er om han i den tid vi venter på svar må rejse rundt? og hvis ikke uden for tyskland så til en anden by i tyskland..? (lønsedler, lejekontrakt vielsesattest.. osv.)
-
fundiver199
Ok så din mand har fået en kvittering for at have søgt opholdskort. Det er helt, som det skal være. Og når hans visum udløber, er kvitteringen den dokumentation, han har, for, at han opholder sig lovligt i Tyskland. Men han kan ikke lovligt rejse til andre schengenlande i den tid, der måtte går, fra visum er udløbet, til opholdskortet er udstedt.