Skilsmisse og udvisning
Skilsmisse og udvisning
Hej
Min mand og jeg blev gift i april 2009 og fik efterfølgende familiesammenføring i juli 2009. Min mand har gået 3 år på sprogskole og har bestået alle eksamener. Han har også et job, som han har haft fra 1/1-2010 og indtil nu og det er han meget glad for.
Hvad sker der med ham hvis vi skal skilles?
Jeg er blevet meget træt af hans tilbageholdenhed, manglende initiativ til at gøre noget sammen med mig og manglende interesse i at få nogle danske venner, for at forbedre sine dansk kundskaber og kendskab til DK ....
Hvad siger I til en evt. skilsmisse?
Hvordan står han?
Vi bor i min andelslejlighed og vi har særeje.
Min mand og jeg blev gift i april 2009 og fik efterfølgende familiesammenføring i juli 2009. Min mand har gået 3 år på sprogskole og har bestået alle eksamener. Han har også et job, som han har haft fra 1/1-2010 og indtil nu og det er han meget glad for.
Hvad sker der med ham hvis vi skal skilles?
Jeg er blevet meget træt af hans tilbageholdenhed, manglende initiativ til at gøre noget sammen med mig og manglende interesse i at få nogle danske venner, for at forbedre sine dansk kundskaber og kendskab til DK ....
Hvad siger I til en evt. skilsmisse?
Hvordan står han?
Vi bor i min andelslejlighed og vi har særeje.
-
fundiver199
Re: Skilsmisse og udvisning
Da han ikke har permanent opholdstilladelse endnu, vil det klare udgangspunkt være, at hans opholdstilladelse inddrages, såfremt I ikke længere bor sammen. Man kan dog dispensere herfra, hvis særlige grunde taler for det, f.eks. hensynet til jeres fælles børn, der er vokset op i Danmark og er vant til at have samvær med både mor og far.
Endelig findes der en ordning "fastholdelse af arbejdskraft", som kan give en ny opholdstilladelse til ægtefællesammenførte, der har fået inddraget deres opholdstilladelse, hvis de har arbejdet 2 år for den samme arbejdsgiver på tidspunktet for inddragelsen.
Endelig findes der en ordning "fastholdelse af arbejdskraft", som kan give en ny opholdstilladelse til ægtefællesammenførte, der har fået inddraget deres opholdstilladelse, hvis de har arbejdet 2 år for den samme arbejdsgiver på tidspunktet for inddragelsen.
Vi har ingen fælles børn og han har arbejdet for samme arbejdsgiver siden 1/1-2010 og de er meget glade for hans arbejde.
Måske kan løsningen så være "fastholdelse af arbejdskraft" så han har mulighed for at blive her.
Måske kan løsningen så være "fastholdelse af arbejdskraft" så han har mulighed for at blive her.
Jeg skal lige høre hvordan han kan ansøge om "fastholdelse af arbejdskraft"?
Ellers bliver han vel automatisk udvist hvis vi ikke længere bor sammen og indsender seperationspapirer.
Jeg har jo i sin tid lavet en bankgaranti som skal stå i 7 år - der er ca 3 år tilbage. Skal hans arbejdsgiver så overtage den eller hvordan fungerer det?
På forhånd tak for hjælpen.
Ellers bliver han vel automatisk udvist hvis vi ikke længere bor sammen og indsender seperationspapirer.
Jeg har jo i sin tid lavet en bankgaranti som skal stå i 7 år - der er ca 3 år tilbage. Skal hans arbejdsgiver så overtage den eller hvordan fungerer det?
På forhånd tak for hjælpen.
-
fundiver199
Det kan han gøre inden for 7 dage, når han får et brev om, at US har inddraget hans opholdstilladelse. Han kan ikke gøre det, før han får dette brev. Der kan let gå et år eller mere, før han får brevet, da der først skal gennemføres en såkaldt partshøring og tages stilling til, om der er særlige grunde til ikke at inddrage opholdstilladelsen. Så hvis han bliver fyret i mellemtiden, ja så er det bare ærgerligt.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Bankgarantien bliver stående i dit navn. Der bliver også trukket på den, hvis din ægtefælle/forhenværende ægtefælle skulle gå hen og få brug for hjælpe efter aktivloven. Den er nemlig ikke knyttet så meget til den almindelige forsørgelsespligt at den ophører, selv om ægtepar skilles uden bidragsforpligtelse for nogen af dem.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det vil sige at bankgarantien bliver stående i mit navn, selvom jeg er skilt fra manden?!?!?! Mærkeligt system .....
Hans nuværende opholdstilladelse udløber i januar 2014 og der vil US vel finde ud af at vi er blevet separeret/skilt, da vi har hver sin adresse, når der skal søges om ny opholdstilladelse?
Hans nuværende opholdstilladelse udløber i januar 2014 og der vil US vel finde ud af at vi er blevet separeret/skilt, da vi har hver sin adresse, når der skal søges om ny opholdstilladelse?
-
mh1
- Kontakt:
Det står fremhævet som den sidste oplysning her:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... kerhed.htm
Og ja, US vil senest finde ud af at I er separeret/skilt når din mand skal søge om forlængelse. De vil sandsynligvis finde ud af det tidligere end det, da oplysning om separationen/skilsmissen bliver sendt fra statsforvaltningen til cpr og US:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6368
"Vi giver CPR-registret besked om jeres separation eller skilsmisse, og vi skal også orientere Udlændingestyrelsen, hvis en af jer ikke er nordisk statsborger."
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... kerhed.htm
Og ja, US vil senest finde ud af at I er separeret/skilt når din mand skal søge om forlængelse. De vil sandsynligvis finde ud af det tidligere end det, da oplysning om separationen/skilsmissen bliver sendt fra statsforvaltningen til cpr og US:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6368
"Vi giver CPR-registret besked om jeres separation eller skilsmisse, og vi skal også orientere Udlændingestyrelsen, hvis en af jer ikke er nordisk statsborger."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det kan du mene, men du accepterede det jo da du skrev under på ansøgningen om fs.Tulle62 skrev:Det vil sige at bankgarantien bliver stående i mit navn, selvom jeg er skilt fra manden?!?!?! Mærkeligt system .....
Bankgarantien har jo intet at gøre med forsørgelsespligten mellem ægtefæller. Man skal jo også stille bankgarantien hvis man bliver fs på baggrund af at have boet sammen i 1½ år, og ikke er gift, og dermed ikke har den samme forsørgelsespligt som ægtefolk har.
Ingen har svaret på dette spørgsmål, men det tør jeg alligevel. Jeg synes, at det er meget tynde grunde til at skilles. Han har brug for din opbakning, ikke en spark i bagdelen. Danmark er et meget svært land at blive integreret i, det kan du læse om i http://www.foreignersindenmark.dk. Selve andre EU'er og skandinavere har svært med at slå til. Og hvis han har en anden hudfarve, så er det endnu sværere.Hvad siger I til en evt. skilsmisse?
Din mand har faktisk gjort rigtig flot ved at få og behold et arbejde her i en tid, hvor der har været finanskrise og ansættelsesstop overalt, og at bestå prøverne, så jeg synes, at du skulle være lidt mere tålmodig og behjælpelig.
Hvad er det lige, han ikke vil gøre sammen med dig?
kære Psalm12
Tulle62 spørger ikke til vores personlig mening omkring hvorvidt vi syntes hun skal lade sig seperer/skilles fra sin mand. Men om hvordan hende og hendes mand står i forhold til en evt. sep/skilsmisse.
Det er vigtigt i disse sager at vi ikke kommer med vores egen mening omkring skilsmisser og deslige, men forholder os til de mere praktiske opgaver samt regler i forhold til en evt ændret samlivssituation..
Vi kender ikke alle aspekterne, og meget tit informere folk IKKE os omkring alle grundene til deres valg. De remser lige de ting op de har lyst til at dele med os, og så ikke mere, derfor kan vi ikke udtale os...
Vi er ikke terapeuter, samlivsekspert, psykolog osv....Derfor er det det vigtigt at vi ikke påtager os en af disse funktioner, man kan hurtigt komme til at påføre folk flere
unødevendige frustrationer, smerter eller dårlig samvittighed..
Et binational ægteskab er ikke kun hårdt for den der flytter land, det er skam også hårdt for den der får en ægtefælle op. Så man skal endelig ikke dømme nogen når man ikke kender sagen
Mvh Durmaz
Tulle62 spørger ikke til vores personlig mening omkring hvorvidt vi syntes hun skal lade sig seperer/skilles fra sin mand. Men om hvordan hende og hendes mand står i forhold til en evt. sep/skilsmisse.
Det er vigtigt i disse sager at vi ikke kommer med vores egen mening omkring skilsmisser og deslige, men forholder os til de mere praktiske opgaver samt regler i forhold til en evt ændret samlivssituation..
Vi kender ikke alle aspekterne, og meget tit informere folk IKKE os omkring alle grundene til deres valg. De remser lige de ting op de har lyst til at dele med os, og så ikke mere, derfor kan vi ikke udtale os...
Vi er ikke terapeuter, samlivsekspert, psykolog osv....Derfor er det det vigtigt at vi ikke påtager os en af disse funktioner, man kan hurtigt komme til at påføre folk flere
unødevendige frustrationer, smerter eller dårlig samvittighed..
Et binational ægteskab er ikke kun hårdt for den der flytter land, det er skam også hårdt for den der får en ægtefælle op. Så man skal endelig ikke dømme nogen når man ikke kender sagen
Mvh Durmaz
Durmaz, jeg har været på begge sider af familiesammenføring, så jeg forstår det godt. Jeg har også set mange udtrykke deres personlige mening om nogle meget personlige emner, inklusiv fundiver, så det kan ikke være den store synd. Hvis det er, så kan en administratør bare slette den.
Der var en lignende situation her på forumet, hvor en udenlandsk kone ikke tog initiativer, og der kom rigtig mange meninger, om hvad manden skulle gøre.
Tulle62 har ikke besluttet at skilles, hvis ordet "evt." betyder noget.
Der var en lignende situation her på forumet, hvor en udenlandsk kone ikke tog initiativer, og der kom rigtig mange meninger, om hvad manden skulle gøre.
Tulle62 har ikke besluttet at skilles, hvis ordet "evt." betyder noget.
@Palm12 : Forskellen ved denne situation og den du nævner er at spørgeren i den anden tråd helt konkret spurgte om gode råd til at få løst det problem som var med partneren. Det er jo slet ikke tilfældet her. Jeg giver Dumaz ret i at vi generelt skal holde os fra at give egne meninger når vi ikke engang er blevet spurgt.
Ok, hvis jeg har misforstået hendes spørgsmål, så kan hun ignorere mit svar eller fundiver kan slette det.
-
mh1
- Kontakt:
@ Psalm12, jeg tror ikke du har misforstået det - Tulle62 får vist bare spurgt lidt ud mellem sidebenene, om nogen synes det er OK at blive skilt af de grunde hun nævner i forhold til, hvilke problemer det kan give for hendes mand.
Jeg er enig med dig i at man nok i et binationalt ægteskab bør give hinanden lidt mere snor end det ellers er normen i DK, før man opløser det.
På den anden side, hvis det føles som om man kun yder og yder, og ikke får noget som helst tilbage af det, man med rette kan forvente fra sin ægtefælle, så bør man ikke ofre sig i stilhed i årevis. Så må man konfrontere den anden med at man ikke synes det går som det skal, og så se hvad der kommer ud af det.
Jeg er enig med dig i at man nok i et binationalt ægteskab bør give hinanden lidt mere snor end det ellers er normen i DK, før man opløser det.
På den anden side, hvis det føles som om man kun yder og yder, og ikke får noget som helst tilbage af det, man med rette kan forvente fra sin ægtefælle, så bør man ikke ofre sig i stilhed i årevis. Så må man konfrontere den anden med at man ikke synes det går som det skal, og så se hvad der kommer ud af det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG