muslimsk vielse
-
malmö_2009
muslimsk vielse
Jeg har lige vaeret en tur i kbh for at lave pas til mine 2 drenge. Skulle så vise min pas frem og der står stadig min gamle efternavn i. Så sagde damen at jeg skulle få registreret min vielse i dk for at få lavet et nyt pas til mig selv. Men nu kommer spörgsmålet så. Bliver min muslimske vielse registreret i dk? Den har foregået i Malmö for 5 år siden af en imam. Og den er så klart registreret i Sverige. Nogen derude der kan hjaelpe mig? 
Re: muslimsk vielse
Hvis det er registreret hos Skatteverket i Sverige, så burde det også være det helt automatisk hos Folkeregistret i Danmark.
-
malmö_2009
Ja det troede jeg også, men hende damen i Borgerservice i amager center sagde at det var den ikke. At jeg stå som ugift. Synes det hele er noget rod. 
Så må du jo selv tage aktion og få det ændret.
-
malmö_2009
Ja der er vist ikke så meget andet at göre. 
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Fik du nyt efternavn, da du blev viet i Sverige?
Hvis myndighederne (skatteverket eller vielsesfogeden/imamen) i Sverige har godkendt og registreret din navneændring, så burde det også fremgå af det danske folkeregister. Den svenske navnelov gælder for alle svenske, danske, norske og finske statsborgere, som bor i Sverige.
For DK gælder:
""Hvis du opholder dig midlertidigt i udlandet, skal du søge navneændring i det sogn i Danmark, hvor du sidst har boet. Er du født i Sønderjylland, skal du søge i den kommune, hvor du er fødselsregistreret.
Har du fast bopæl og varig tilknytning til det land du bor i (domicil), skal du søge navneændring der, uanset at du er dansk statsborger. Hvis myndighederne afviser at foretage navneændring for dig, på grund af dit danske statsborgerskab, skal du at søge i det sogn i Danmark, hvor du sidst har boet. Er du født i Sønderjylland, skal du søge i den kommune, hvor du er fødselsregistreret. Du skal vedlægge en erklæring fra myndighederne i det land du bor i, hvoraf det fremgår, at de ikke kan foretage navneændring for dig på grund af dit statsborgerskab.""
Hvis myndighederne (skatteverket eller vielsesfogeden/imamen) i Sverige har godkendt og registreret din navneændring, så burde det også fremgå af det danske folkeregister. Den svenske navnelov gælder for alle svenske, danske, norske og finske statsborgere, som bor i Sverige.
For DK gælder:
""Hvis du opholder dig midlertidigt i udlandet, skal du søge navneændring i det sogn i Danmark, hvor du sidst har boet. Er du født i Sønderjylland, skal du søge i den kommune, hvor du er fødselsregistreret.
Har du fast bopæl og varig tilknytning til det land du bor i (domicil), skal du søge navneændring der, uanset at du er dansk statsborger. Hvis myndighederne afviser at foretage navneændring for dig, på grund af dit danske statsborgerskab, skal du at søge i det sogn i Danmark, hvor du sidst har boet. Er du født i Sønderjylland, skal du søge i den kommune, hvor du er fødselsregistreret. Du skal vedlægge en erklæring fra myndighederne i det land du bor i, hvoraf det fremgår, at de ikke kan foretage navneændring for dig på grund af dit statsborgerskab.""
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
malmö_2009
ja jeg har selv ansogt om skifte efternavn til min mands. det gjorde jeg kort efter jeg flyttede til sverige og min mand kom her til os. (på skatteverket). Har et papir fra dem hvor der står at jeg har den og den skiftet fra min fars efternavn til min mands. også troede jeg at det blev oplyst til dk, men åbenbart ikke. min muslimsk vielse er heller ikke registreret så nu undrer jeg mig lidt over om vi bliver nödt til at bestille tid på rådhuset for måske vil dk sige at muslimsk er ikke gyldig.
-
mh1
- Kontakt:
Om vielsen anerkendes eller ej har intet at gøre med at vielsen er foregået efter muslimsk ritual.
Det afgørende er, om jeres imam har haft autorisation til at forestå en vielse i Sverige. Hvis han havde det, vil vielsen også være gyldig i DK.
Der er sandsynligvis glippet noget i 'automatikken' med udveksling af oplysninger mellem Sverige og DK mht. din personstatus og dit efternavn. Måske netop fordi du har skiftet efternavn, og det måske IKKE lige var umiddelbart i forbindelse med vielsen.
Det afgørende er, om jeres imam har haft autorisation til at forestå en vielse i Sverige. Hvis han havde det, vil vielsen også være gyldig i DK.
Der er sandsynligvis glippet noget i 'automatikken' med udveksling af oplysninger mellem Sverige og DK mht. din personstatus og dit efternavn. Måske netop fordi du har skiftet efternavn, og det måske IKKE lige var umiddelbart i forbindelse med vielsen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
malmö_2009
hvad vil du foreslå så? skal jeg tag en tur först på skatteverket? og spörg om de kan hjaelpe mig?
Du kan ud af dit personbevis se, om du er registreret som gift eller ugift i Sverige.
Er du registreret som gift i Sverige, men ikke som gift i Danmark, så er der gået noget galt, og så må du få det ændret i Danmark.
Er du registreret som gift i Sverige, men ikke som gift i Danmark, så er der gået noget galt, og så må du få det ændret i Danmark.
-
mh1
- Kontakt:
Hvis du ikke alligevel kommer til DK jævnligt i hverdagene, så vil jeg foreslå at du får lavet en kopi af din svenske vielsesattest, som du får skatteverket til at verificere (sætte stempel og underskrift på) og får en navneattest fra dem også. Vedlæg et brev:
"Hermed fremsendes kopi af min vielsesattest, samt navneattest hvoraf det fremgår at jeg har ændret mit efter navn fra NN til MM.
Vær venlig at registrere ændringen af min civilstatus og mit efternavn.
Med venlig hilsen
MM
adr. ....., Sverige
dansk cpr.nr. xxxxxxyyyy"
og så sender det som anbefalet brev til folkeregisteret der, hvor du senest boede i DK.
Så burde tingene gå i orden.
"Hermed fremsendes kopi af min vielsesattest, samt navneattest hvoraf det fremgår at jeg har ændret mit efter navn fra NN til MM.
Vær venlig at registrere ændringen af min civilstatus og mit efternavn.
Med venlig hilsen
MM
adr. ....., Sverige
dansk cpr.nr. xxxxxxyyyy"
og så sender det som anbefalet brev til folkeregisteret der, hvor du senest boede i DK.
Så burde tingene gå i orden.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG