FS ifht foedsel i DK versus foedsel uden for EU

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sonne

FS ifht foedsel i DK versus foedsel uden for EU

Indlæg af Sonne » 25.02.2013 11:59:01

Hi alle sammen, dette min foerste post i hvad forkommer en guldgrubbe af viden, haaber en af jer har tid at belyse mine spoergsmaal:

Jeg er dansker, har bopeal i DK, men opholder mig ofte paa ferie i Asien (arbejder offshore for dansk firma - lange ferier)naar jeg besoeger min Malaysiske hustru som bor/arbejder i Malaysia

FS kommer ind i billedet om nogle aar, hvis der kommer boern ind i billedet, derfor vil jeg gardere mig mod ubehagelige overraskelser allerede nu

1.
Hvis min Malaysiske hustru (vi blev gift paa Aeroe,DK) foeder et barn i DK, som tourist, bliver barnet dansk statsborger.

2.
Hvis min hustru foeder i Fillipinerne,faar barnet ogsaa dansk pas fordi jeg er dansker. (dette er en noget billigere loesning end at foede privat i DK og skulle betale alt selv)

3.
Spiller det ifbm FS kravInsdi fremtiden nogen rolle hvor barnet er foedt i vores tilfelde?

4.
Kan min hustru foede et barn i DK, som tourist, og faa et enkelt forlenget visum, hvis der opstaar komplicationer med foedsel?

Hun Malaysisk statborger faar hun 3 mdr tourist ophold uden behov for Visum

(Vores eagteskab er ikke anerkendt i Malaysia, fordi hun, teknisk set, er Muslim paa hendes Malaysiske Identity Card...der er ingen religionfrihed ifbm eagteskaber mellem muslim/ikke muslimer Malaysia. At hun saa er praktiserende Kristen hele sit liv teller ikke.....men det er en anden historie...)

takker for evt feedback,

Sonne

Sonne

Re: FS ifht foedsel i DK versus foedsel uden for EU

Indlæg af Sonne » 25.02.2013 12:05:46

Hi, Sonne her igen.

Jeg glemte at tilfoeje noget vigtigt:

Min hustru kan ikke foede i Malaysia fordi vi ikke anses som gift.

1.
Hvis hun alligevel velger at foede i Malaysia (emergency scenario) kommer mit navn IKKE til at staa paa foedsels certificatet. Det betyder at jeg maa lave en DNA test for at bevise at barnet er mit, naar jeg skal have dansk pas paa ambassaden...

2.
Hvis vi faar et barn (foedt i DK eller Fillipinerne) oensker vi at min hustru og potentielt barn flytter til DK til min bopeal efter en 5-6 aar, altsaa foerst naar barnet skal i skole.

Mvh Sonne

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.02.2013 12:25:09

Synd at der stadig eksisterer regler fra den sorte middelalder i Malaysia.

Men hvis I gifter jer i Danmark, anerkendes ægteskabet naturligvis af danske og alle andre vestlige lande.

Og så bliver barnet også automatisk dansk statsborger ved fødslen. Formentlig bliver det også malaysisk ved fødslen, når moren er malaysier. Altså dobbelt statsborgerskab i fødselsgave.

Det er uden betydning, hvor barnet er født i forhold til at få fs for moren. Men moren skal muligvis have besøgt DK, hvis I skal opfylde tilknytningskravet (afhænger af jeres alder til den tid).

Ja, din kone kan godt føde i DK, og hvis lægelige hensyn taler for det, kan hun få forlænget sit ophold (visum). Men I skal ganske rigtigt selv betale for brug af sundhedsvæsnet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2013 12:25:29

3) Nej.

4) Ja.

Som jeg ser det, er der ingen fordele ved at rejse hele vejen til Danmark for at føde.

soreng

Indlæg af soreng » 25.02.2013 14:46:21

Sonne skrev: 1.
Hvis min Malaysiske hustru (vi blev gift paa Aeroe,DK) foeder et barn i DK, som tourist, bliver barnet dansk statsborger.

2.
Hvis min hustru foeder i Fillipinerne,faar barnet ogsaa dansk pas fordi jeg er dansker. (dette er en noget billigere loesning end at foede privat i DK og skulle betale alt selv)

3.
Spiller det ifbm FS kravInsdi fremtiden nogen rolle hvor barnet er foedt i vores tilfelde?
Sådan helt kort giver Danmark statsborgerskab efter blod princippet og ikke efter land.
Så hvis forældrene vel og mærke er gift og en af forældrene er dansk statsborger, så er barnet dansk statsborger ligegyldigt hvor det så bliver født henne i verden. Bliver det født i udlandet skal man bare lige sørge for at registrere barnet selv i Danmark.

Vil i give den lidt ekstra gas med statsborgerskaberne, så føder din kone bare i USA, så barnet lige får det statsborgerskab med også. :lol:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.02.2013 16:36:03

Er der nogen særlig grund til at lade dit kommende barns første leveår forløbe i Malaysia?

I betragtning af at der i flere og flere lande bliver anvendt en mere og mere streng fortolkning af sharia, er det mon så ikke sikrest at I FØR din kone bliver gravid beslutter jer for at blive familiesammenført, enten i DK eller ved hjælp af EU-reglerne i et andet EU-land, evt. derfra til DK?

Hvis det vil være muligt for dig at have din base i Norge, Sverige eller Tyskland i en periode på et halvt års tid, så vil I kunne få fs uden alle mulige krav til tilknytning, sprogprøver og hvad der nu ellers kan være af krav efter danske regler til den tid.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2013 18:17:00

Ja hvis barnet nærmest betragtes som "illegitimt" i Malaysia, var det måske en god ide at bringe både mor og barn i "sikkerhed" et andet sted, medens tid er.

For at vende tilbage til det oprindelige indlæg, er fødsel på et filippinsk hospital helt sikkert betydeligt billigere end på et dansk, og din kone er tættere på sit hjemland og sin egen kultur.

Jeg anbefaler at vælge et godt privathospital, hvor I vil føle jer velkomne, og hvor personalet taler engelsk. De offentlige sygehuse "provincial hospital" har generelt ikke en standard, jeg kan anbefale, så det er ikke lige der, man skal spare penge, selvom de er billigere.

Sonne

Indlæg af Sonne » 26.02.2013 03:04:39

Tak for hurtige svar,

Det bliver saa Fillipinernerne naar/hvis den tid kommer.

Et barn foedt i DK/Filipinerne vil vores tilfealde have status som tourist i Malaysia, selv om moreren er Malaysisk. Havde barnet veret foedt uden for Malaysia med Malaysisk far, saa havde det bibeholdt malaysisk statsborgerskab. Non- equallity!

Pga af denne regel har jeg anskaffet et 10 aarigt tourist visum (som hedder"Malaysia My Second Home"), som jeg netop har skaffet i tilfealde af boern skulle blive en realitet en dag. Visumet givet mig ret til at have "dependants" med i landet.

Malaysia er et skoent, multi etnisk land, set med tourist briller. Under overfladen er der dog megen splid,corruption og "Apartheid".

Mvh Sonne

Besvar