Skilsmisse med barn involveret

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TamTamTam

Skilsmisse med barn involveret

Indlæg af TamTamTam » 23.02.2013 21:35:39

Hej,
Jeg skriver, da jeg sidder i et kæmpe dilemma. Min mand og jeg har været gift siden 2009, hvorefter vi har søgt familiesammenføring efter EU-regler. Vi boede i Sverige i ca. 1 år, hvor vi fik et barn sammen. Efterfølgende fik min mand opholdstilladelse i DK og her har vi boet siden februar 2012. Han går i dansk sprogskole to gange ugentligt, samt arbejder fuldtid med kontrakt.

Vi er desværre kommet dertil, hvor vi må erkende, at vi ikke længere kan være sammen. Hertil har jeg en masse spørgsmål..

Jeg er jo ikke interesseret i, at denne skilsmisse skal gå ud over vores søn - har min mand ret til stadig at være bosat i DK, selvom vi bliver skilt? Eller resulterer skilsmisse i direkte udvisning? Han har mulighed for at forsørge sig selv, hvis/når vi skilles.

Hvis ovenstående ikke er en mulighed, kan Sverige så være en mulighed? Kan han tage tilbage dertil på grundlag af ovenstående?

Jeg håber inderligt at der er en løsning, der ikke involverer udvisning. Hvis ikke dette er en mulighed er jeg da "nødsaget" til at være sammen med ham, indtil han har fået dansk statsborgerskab? (synes jo det er tragisk hvis vores søns muligheder er ingen far eller to forældre der skændes) :/ Er åben for alle alternativer til dette problem...

Hvis vi skal vente til han har fået sit danske statsborgerskab, hvor længe handler det så om? Han fik opholdskort til DK i starten af december 2012. Men har haft svensk opholdskort længere tid (hvis det tæller med?) ..

På forhånd tak!

Thomas T

Re: Skilsmisse med barn involveret

Indlæg af Thomas T » 23.02.2013 21:57:38

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, så kan din mand godt blive i Danmark, når I har været gift i 3 år, heraf mindst 1 år i Danmark. Og ud fra det du skriver, så er det jo tilfældet. Desuden har han også ret til at blive, fordi I har et barn som bor her. Så I kan godt blive skilt, uden at det betyder at din mand behøver flytte ud af landet.

Jeg citerer fundiver199 fra en anden tråd:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 048:da:pdf

Artikel 13
Bevarelse af familiemedlemmers ret til ophold i tilfælde af skilsmisse eller omstødelse af ægteskabet eller det registrerede partnerskabs ophør

……………..

2. Skilsmisse, omstødelse af ægteskabet eller ophør af det registrerede partnerskab som omhandlet i artikel 2, nr. 2), litra b), betyder ikke, at familiemedlemmer til unionsborgere, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, mister deres ret til ophold, jf. dog andet afsnit:

a) hvis ægteskabet eller det registrerede partnerskab ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødel-se eller ophør af det registrerede partnerskab som omhandlet i artikel 2, nr. 2), litra b), har varet i mindst tre år, heraf mindst ét år i værtsmedlemsstaten

b) hvis forældremyndigheden til unionsborgerens børn er overdraget en ægtefælle eller en partner, der ikke er statsborger i en medlemsstat, efter aftale mellem ægtefællerne eller partnerne som omhandlet i artikel 2, nr. 2), lit-ra b), eller ved en retsafgørelse

c) hvis der foreligger en særlig vanskelig situation, og ægtefællen eller partneren f.eks. har været udsat for vold i hjemmet, mens ægteskabet eller det registrerede partnerskab stadig bestod, eller

d) hvis den ægtefælle eller partner, der ikke er statsborger i en medlemsstat, efter aftale mellem ægtefællerne eller partnerne som omhandlet i artikel 2, nr. 2), litra b), eller ved en retsafgørelse er tilkendt ret til samvær med et mindreårigt barn, og retten har fundet, at samværet skal finde sted i medlemsstaten, så længe dette samvær skønnes at være nødvendigt.
Senest rettet af Thomas T 23.02.2013 22:17:06, rettet i alt 1 gang.

TamTamTam

Re: Skilsmisse med barn involveret

Indlæg af TamTamTam » 23.02.2013 21:59:52

Tusind tak for svaret. Det kunne ikke være et bedre svar!

Venlige hilsner herfra...

Besvar